مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بر رعایت ضوابط زیست‌محیطی و قوانین در ساحل دریای خزر تاکید کرد و گفت: حریم 60 متری مبنای دیواره‌سازی دریای خزر است.

به گزارش نداي گيلان: محمد حاج‌رسولی‌ها عصر امروز در جلسه بررسی وضعیت ساماندهی ساحل دریای خزر و تالاب انزلی با اشاره به وضعیت ساحل دریای خزر در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، اظهار کرد: مسئولان استانی شناخت کاملی از وضعیت موجود دارند و با توجه به محدودیت‌های قانونی باید برای آسایش مردم تلاش کنند.

وی بر رعایت ضوابط زیست‌محیطی و قوانین در ساخت‌ و سازهای حریم دریای خزر تاکید کرد و افزود: قانون حریم دریای خزر را 60 متر مشخص کرده و این حریم باید در دیواره‌سازی ساحلی در نظر گرفته شود.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه نقشه‌برداری برای دیواره‌سازی و ساماندهی ساحل دریای خزر تاثیرگذار است، تصریح کرد: حریم دریای خزر با استعلام از مرکز مطالعات دریای خزر به طور رسمی مشخص می‌شود و می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری برای دیواره‌سازی استاندارد ساحلی توسط شهرداری‌ها باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، دیواره‌سازی ساحل دریای خزر در حریم شهرها را به عهده شهرداری‌ها دانست و بیان کرد: سال‌های گذشته دیواره‌سازی ساحل دریای خزر طبق آیین‌نامه برنامه چهارم توسعه انجام می‌شد و اکنون 10 سال از مدت اجرای این آیین‌نامه گذشته است.

وی خواستار توجه ویژه به قانون توزیع عادلانه آب در ساحل دریای خزر شد و گفت: اکنون برنامه پنجم توسعه کشور به اتمام رسیده و تمام ابهام‌ها باید در برنامه ششم توسعه پاسخ داده شود.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به اینکه شهرداری‌ها پس از تهیه نقشه دیواره‌سازی ساحلی باید آن را برای تایید به شرکت سهامی آب منطقه‌ای ارائه کنند، اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود شهرداری بندر انزلی پس از دیواره‌سازی در ساحل دریای خزر جاده ساحلی را احداث کند.

این مسئول، به وضعیت حریم تالاب انزلی اشاره کرد و یادآور شد: حریم تالاب‌ها دارای قانون منسجم‌تر و کارشناسی‌تری است و ساخت و سازها باید با رعایت قانون انجام شود.

*تخصیص یک‌میلیارد و 100 میلیون تومان برای تهیه نقشه ساحلی دریای خزر

محمد اکبرزاده مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان نیز در جلسه مذکور به تهیه نقشه ساحلی دریای خزر در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان توسط مشاور اشاره کرد و گفت: گیلان 700 میلیون تومان، مازندران یک‌میلیارد تومان و گلستان 400 میلیون تومان برای تهیه نقشه ساحل دریای خزر در این استان‌ها پرداخت کردند و قرار شد حریم 60 متری ساحل برای ساخت‌ و سازها مشخص شود.

*رعایت ضوابط شهرسازی در تالاب انزلی

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان نیز در جلسه بررسی وضعیت ساماندهی ساحل دریای خزر و تالاب انزلی با اشاره به اینکه نظر راه و شهرسازی و محیط زیست برای اجرای طرح‌ها در تالاب انزلی دریافت شده است، اظهار کرد: اصلاحات مورد نظر راه و شهرسازی در طرح جامع تالاب انزلی لحاظ شده است.

سیف‌الله آقابیگی اجرای طرح جامع تالاب انزلی را سبب برطرف شدن مشکلات جنوب شهر انزلی خواند و بیان کرد: وضعیت تعدادی از روستاهای باقی‌مانده در تالاب انزلی تعیین تکلیف می‌شود.