جشنواره بین‌المللی اسبچه خزر در رشت با حضور 16 کشور دنیا آغاز شد.

به گزارش نداي گيلان: جشنواره دو روزه بین‌المللی اسبچه خزر دقایقی پیش با حضور شرکت‌کنندگانی از کشورهای حاشیه خزر، جمهوری آذربایجان، سوئد، هلند، فرانسه، سوئیس، بلژیک، آمریکای شمالی، استرالیا و … در سالن بانک صادرات این شهر آغاز شده است.

معاون تولیدات امور دامی جهاد کشاورزی گیلان در حاشیه برگزاری جشنواره مذکور به خبرنگاران اظهار کرد: 48 اسب برای شرکت در جشنواره زیبایی اسب کاسپین ثبت‌نام کرده‌ است.

ایرج بنیادی گفت: این جشنواره چهارمین همایش بین‌المللی اسب کاسپین است که با تلاش انجمن بین‌المللی اسبچه خزر و فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

وی توسعه ورزش سوارکاری برای کودکان و جوانان را از اهداف برگزاری جشنواره بین‌المللی اسبچه خزر ذکر کرد و گفت: گیلان خاستگاه اسب کاسپین در ایران است.

این مسئول تجدید هویت اسبچه خزر را از دیگر اهداف جشنواره بیان کرد و افزود: جشنواره مذکور به منظور پنجاهمین سالگرد معرفی اسب کاسپین برگزار شده است.

وی از وجود بین 120 تا 130 اسبچه خزر در کشور خبر داد و یادآور شد: تعیین ذخایر ژنتیکی در کشور از شاخص‌های مهم جشنواره مذکور است.

بنیادی با بیان اینکه توسعه سوارکاری برای کودکان و نوجوانان نیازمند توجه ویژه پرورش اسبچه خزر است، خاطرنشان کرد: ارج گذاشتن به اسب کاسپین از دیگر اهداف جشنواره است.

در جشنواره مذکور مقاله‌هایی در زمینه توسعه ورزش‌های مربوط به ژنتیک و ارزش جهانی اسب کاسپین ارائه شده است.

گیلان دارای دو باشگاه سوارکاری است و مرکز تحقیقات منابع طبیعی استان اسبچه‌های خزر را نگه‌داری می‌کنند.