مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: از ابتدای امسال تاکنون 24 مورد از بناهای غیرمجاز که در منطقه حیران آستارا ساخته شده بودند، تخریب شده است.

 به گزارش نداي گيلان: سید محمدمهدی میرهاشمی  این تخلف ها را شامل ساخت آلاچیق، ویلاهای در حال ساخت، دیوارکشی و تبدیل انبار به واحدهای مسکونی عنوان کرد.
وی در تشریح چگونگی برخورد سازمان جهاد کشاورزی با ساخت و سازهای غیرمجاز افزود: براساس قانون اگر واحدهای مسکونی ساخته شده سکونت گاه های اشخاص باشند؛ از طریق مراجع قضایی اقامه دعوا می کنیم و پس از قطعی شدن حکم برای تخریب، نسبت به تخریب و اعاده به وضعیت سابق اقدام های لازم صورت می گیرد.
میرهاشمی اضافه کرد: همچنین قانون به جهاد کشاورزی مجوز داده که در صورت مشاهده مستندات تغییر کاربری از جمله ویلاسازی، ساخت انبار برای تغییر کاربری یا دیوارکشی، می تواند با هماهنگی دادستان اقدام به تخریب مکان کند.
وی با بیان اینکه تخریب این 24 مورد براساس همین قانون بوده، اظهار کرد: برای تخریب این 24 مورد پس از هماهنگی با دادستان شهرستان آستارا و صادر شدن مجوز، به همراه نیروهای مرزبانی و انتظامی آستارا و گشت های ویژه سازمان جهاد کشاورزی اقدام کردیم.
وی تصریح کرد: علاوه بر این 24 مورد، 29 مورد نیز شکایت کرده ایم که در مراجع قضایی در حال رسیدگی است و با صدور احکام قطعی با متخلفان برخورد لازم صورت می گیرد.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان ادامه داد: برای شناسایی تغییر کاربری ها، از تمامی شهرستان ها به ویژه نقاط حساس که ممکن است مورد تعرض افراد سودجو و متخلف قرار گیرد، بازدید می کنیم.
وی گفت: تمامی نقاط گیلان از جمله حیران، سرولات، لاهیجان، اطراف رودسر و دیلمان برای شناسایی متخلفان و برخورد قانونی با متخلفانی که در این مناطق دست اندازی می کنند، به صورت جدی بازدید می شوند.
وی با بیان اینکه بخش عظیمی از ساخت و سازها در داخل طرح های هادی روستایی است، اظهار کرد: وظیفه ما برخورد با متخلفان تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی در خارج از طرح های مصوب هادی است.
میرهاشمی افزود: در زمان حاضر 18 مورد طرح دعوا مبنی بر ابطال مجوز صادره از سوی مقام های پیشین بخشداری حیران به مراجع قضایی داده ایم که این پرونده ها در حال رسیدگی است.
وی یادآور شد: 12 مورد ساخت و ساز غیرمجاز نیز در گذشته در مراجع قضایی رسیدگی شده بود که برای شش مورد آنها، حکم قلع و قمع و برای شش مورد نیز دیگر حکم قرار منع تعقیب صادر شد.
وی اضافه کرد : همچنین با صدور حکم قطعی برای پنج مورد ساخت و ساز غیرمجاز در شهرستان تالش که در زمان روسای پیشین سازمان جهاد کشاورزی اقامه دعوا شده بود، تخریب این مکان ها صورت گرفت.
مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان این تخلفات را شامل ساخت و ساز غیرمجاز یک واحد مسکونی، دو مورد دیوارکشی و دو مورد تجاری عنوان کرد.
به گفته میرهاشمی؛ بخشی از این تخریب ها با ارائه مهلت چند روزه به صاحب کارگاه برای خارج کردن اموال منقول بوده که بلافاصله با خروج این اموال، قلع و قمع و تخریب این بنا به طور کامل انجام می شود.
وی تصریح کرد: از تخریب سازه ها و صدمه وارد کردن به سرمایه های افراد خوشحال نیستیم اما از اینکه این عرصه ها را برای احیاء و رونق کشاورزی و کمک به اشتغال استان به عنوان امین امنیت قضایی به حالت اولیه برمی گردانیم، خوشحالیم.
وی با بیان اینکه در حال بررسی ساخت و سازهای غیرمجاز در تمامی شهرستان های استان هستیم، ادامه داد: علاوه بر حیران و تالش تاکنون حداقل پنج مورد تخریب سازه های غیرمجاز طی روزهای گذشته در شهرستان های رودبار و صومعه سرا انجام شده است.
حیران، دهستانی در 30 کیلومتری آستارا با دو هزار و 200 هکتار مساحت است که از این میزان، یک هزار و 200 هکتار به مستثنیات اشخاص و یک هزار هکتار به منابع ملی تعلق دارد.
منطقه حیران از توابع شهرستان آستارا در منتهی الیه غرب استان گیلان و همجوار با استان اردبیل است.
مساحت استان گیلان 14 هزار و 711 کیلومترمربع است. از مجموع اراضی ملی گیلان؛ 565 هزار هکتار اراضی جنگلی، 245 هزار هکتار اراضی مرتعی و 288 هزار هکتار اراضی ملی جلگه ای و 11 هزار هکتار اراضی ساحلی مستحدث (سواحلی که با پسروی دریا ایجاد می شود) است.
یک هزار و 800 گونه مختلف گیاهی نیز در گیلان می روید و جنگل های هیرکانی به عنوان تنها باقیمانده رویشگاه های جنگلی دوران سوم زمین شناسی که بیش از پنج میلیون سال قدمت دارند از دیگر موهبت های الهی برای این استان است