رئیس امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری، معبری جز علم و فناوری، تحقیق و پژوهش و توسعه کیفی نیروی انسانی ندارد.

 به گزارش نداي گيلان: رئیس امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری، معبری جز علم و فناوری، تحقیق و پژوهش و توسعه کیفی نیروی انسانی ندارد.

دکتر بهزاد قره‌یاضی، رئیس امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص پژوهش و فناوری، اظهار کرد: منویات رهبری درخصوص پژوهش و فناوری یک دستورالعمل لازم‌الاجرا و حکمی است که همه باید نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

وی به مطالبه‌گری‌های 15 ساله رهبر انقلاب نسبت به تامین اعتبارات پژوهشی اشاره کرد و افزود: مطالبات رهبری به دلیل عدم تامین اعتبار 3 درصدی پژوهش از تولید ناخالص داخلی در دولت‌های قبلی، افزایش یافت و ایشان در سیاست‌های کلی علم و فناوری این میزان اعتبار را به 4 درصد رساندند که در صورت تحقق آن، جزو کشورهای شاخص در امر پژوهش و فناوری خواهیم بود.

دکتر قره‌یاضی درآمدهای ناشی از فروش روزانه بیش از دو میلیون بشکه نفت توسط دولت‌های نهم و دهم را افسانه‌ای دانست و اضافه کرد: هر بشکه نفت قیمت میانگین بالای 120 دلار داشت و تحریم‌های جدی وجود نداشت؛ لذا همه این درآمدها وارد کشور شد، اما بدون توجه به رهنمودها و فرامین مقام معظم رهبری در این بین، سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی به طور مستمر کاهش پیدا کرد؛ به طوری که در سال 83 و 84 که این سهم 0.68 درصد بود، در آخرین سال دولت دهم در سال 92 به 0.42 درصد رسید.

رئیس امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اضافه کرد: بخشی از درآمدهای افسانه‌ای دولت نهم و دهم در نتیجه بی‌انضباطی‌های مالی سر از حساب‌های برون‌مرزی امثال بابک زنجانی‌ها درآورد؛ بخشی نیز صرف واردات سنگ پا، الاغ، برنج و سایر مایحتاج مصرفی مردم شد. بخش قابل توجهی نیز تحت عنوان یارانه، بین مردم توزیع شد که به جای توانمندسازی مردم، آنها را نیازمند کرد.

وی با اشاره به عملکرد شفاف دولت یازدهم در افزایش سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی، تصریح کرد: طی دو سال گذشته، عملا درآمدی از محل صدور نفت عاید کشور نشده است، زیرا به دلیل تحریم‌های وضع شده در دولت دهم، هم میزان فروش نفت به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیده و هم مبلغ حاصل از فروش نفت به دلیل تحریم‌های بانکی نصیب ما نمی‌شود. مصیبت‌بارتر اینکه هزینه استخراج و صادرات هر بشکه نفت بین 10 تا 20 دلار هم از دست ما خارج می‌شود و تنها دلیل منطقی تولید نفت در حال حاضر، حفظ بازار است.

رئیس امور پژوهشی و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور خاطرنشان کرد: مشکل اصلی دولت امروز تامین یارانه‌ها و پرداخت حقوق بازنشستگانی است که صندوق‌های بازنشستگی‌شان هم مانند صندوق بازنشستگی فولاد و معدن به تاراج رفته است؛ لذا دولت یازدهم باید به هر نحو ممکن علاوه بر پرداخت یارانه‌ها، ماهیانه بیش از 100 میلیارد تومان هم حقوق بازنشستگی اقشار زحمتکش و محروم را از منابع عمومی پرداخت کند.

این مقام مسئول، احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را اقدام فوق‌العاده دولت دانست و ادامه داد: دولت یازدهم بعد از 10 سال با احیای مجدد این سازمان، امور پژوهش را از سایر امور منفک و جایگاه لازم را برای آن ایجاد کرده است. امروز ما در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در کنار اموری مانند آموزش عالی، امور تولید و امور زیربنایی، امور پژوهش و فناوری را داریم که در عالی‌ترین سطح ممکن در سازمان در صدد پیگیری و اجرای منویات رهبری و پیگیری مطالبات پژوهشگران و دانشگاهیان است و بر اساس دستور صریح رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تاثیرگذاری این امر در بودجه سال 95 تجلی پیدا می‌کند.

دکتر قره‌یاضی با اشاره به توفیق نظام در مذاکرات اخیر هسته‌ای، گفت: طبیعتا در صورت به سرانجام رسیدن برجام، اظهارات رئیس جمهور و انتظار معقول جامعه علمی کشور این است که در دوره پساتحریم راه پیشینان در دولت‌های نهم و دهم ادامه پیدا نخواهد کرد و گشایش ناشی از افزایش صادرات و حتی افزایش درآمدهای نفتی برای توسعه امور زیربنایی که پژوهش، فناوری و آموزش عالی در راس آن قرار دارد، هزینه خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری، جز از معبر علم و فناوری، تحقیق و پژوهش و توسعه کیفی نیروی انسانی(بجای توسعه کمی آن) معبر دیگری ندارد، یادآور شد: این پژوهش و فناوری است که می‌تواند نگاه را از خارج به داخل برگرداند، اتکا را بر منابع داخلی و نیروی انسانی فرهیخته داخل معطوف سازد و این توانمندی را در کشور ایجاد کند که شدیدترین تلاطم‌ها نیز نتواند آسیبی به آن بزند. امیدواریم به تدریج به سمتی برویم که اقتصاد بدون نفت در کشور شکل بگیرد.