رئیس جمهور گفت: نمی‌خواهم بگویم که می‌شود تحریم های ظالمانه قدرت های جهانی را یک روزه یا یک شبه لغو کرد، اما ما در عمل، با همت ملت و با دلاوری‌های نیروهای مسلح و با هدایت رهبری شجاع توانستیم این کار را انجام دهیم.

به گزارش نداي گيلان:  حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در بیست و یکمین مجمع سراسری فرماندهان سپاه طی سخنانی با اشاره به هفته دفاع مقدس و همچنین تشکیل نیروهای سه گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: سپاه پاسداران و سایر نیروهای مسلح پس از پیروزی انقلاب در مقاطع مختلف، مسئولیت‌های بسیار بزرگ و سنگینی در راه حفظ انقلاب و دستاوردهای انقلاب، استقلال نظام جمهوری اسلامی و تمامیت ارضی بر عهده داشته‌اند.

روحانی افزود: هرگاه همه با هم و در کنار هم بودیم وحدت و یکپارچگی را در سایه نظام و فرامین رهبری، قانون اساسی و قانون انجام داده‌، پیروز و موفق بوده و دشمن را به شکست و عقب نشینی وادار کرده‌ایم.

وی با اشاره به وظایف نیروهای مسلح و سپاه به عنوان نگاهبانان دستاوردهای انقلاب گفت: این وظیفه برعهده نمایندگان نیز گذاشته شده است و آنها در قسم‌نامه خود به این وظیفه مهم قسم یاد می کنند و البته این وظیفه برای شورای عالی امنیت ملی نیز ذکر شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی برای پاسداری از انقلاب، نظام و حفظ تمامیت ارضی تشکیل شده است، تصریح کرد: شبیه همین وظیفه نیز برای ارتش آمده است، طبق قانون اساسی استقلال نظام و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی معنا شده و این وظیفه فقط بر یک نهاد نیست بلکه همه نهادها وظایف خاص و عامی هم دارند.

روحانی تأکید کرد: همه باید در کنار هم بوده و هم‌افزایی داشته باشیم و خود را جدا از دیگران ندانیم.

وی بزرگ‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی را تشکیل نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود:نمی توان بین انقلاب و نظام فاصله ایجاد کرد.

رئیس جمهور با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه حفظ نظام اوجب واجبات است، گفت: انقلاب اسلامی از نظام جمهوری اسلامی جدا نیست، دو مسیر درست نکنیم یک مسیر انقلاب اسلامی و یک مسیر نظام جمهوری اسلامی؛ نظام جمهوری اسلامی محصول انقلاب اسلامی است، انقلاب در دل خود شعار استقلال، آ‌زادی و جمهوری اسلامی دارد.

روحانی افزود: امام(ره) حکومت اسلامی را به نظام جمهوری اسلامی تفسیر کردند و شعارشان هم نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی بود.

وی گفت: ما قدم به قدم هدف استقلال را با تمام معنای وسیعش تکمیل کردیم. اگر فکر کنیم که به استقلال 100 درصد رسیده‌ایم که البته در معنای سیاسی‌اش به این هدف دست یافته‌ایم، اگر چه در ابعاد علمی و اقتصادی دارای استقلال هستیم اما باید برای تحکیم آن قدم های بیشتری برداریم.

رئیس جمهور افزود: اینکه در گذشته یک سفارتخانه، یک سفیر، یا ابرقدرتی یا یک حاکم مستبد و مزدور برای سرنوشت ما تصمیم می گرفت، آن صحنه به طور کامل از بین رفته است، دیگر هیچ قدرت و ابرقدرتی امروز نیست که برای مسیر نظام تصمیم بگیرد نه قادر است تصمیم بگیرد و نه اجازه خواهیم داد که او برای ما تصمیم بگیرد.

وی افزود: استقلال به این معناست که بتوانیم منافع خودمان، دوستانمان و مسلمانان را مد نظر قرار دهیم.

روحانی با تأکید بر اینکه باید استقلال را به معنای وسیع کلمه مد نظر قرار دهیم، اظهار داشت: اینکه اگر نتوانیم نفت خودمان را در بازار جهانی بفروشیم، با آن استقلال به معنای کامل و آزادی عمل در صحنه جهانی به طور کامل منافات دارد.

رئیس جمهور گفت: درست است که ما تحریم های ظالمانه قدرت‌های بزرگ را نپذیرفتیم و آنها را ظالمانه و غیرقانونی اعلام کردیم اما متاسفانه دیگران به آن تحریم، عمل کردند و از آن یک میلیون بشکه نفتی که گفته بودند ایران بفروشد، یک بشکه اضافه نیز هیچ کشوری نخرید حتی کشورهای دوست.

روحانی ادامه داد:‌ تحریم ظالمانه ای که در بحث بانکی اجرا کردند گرچه غلط و ظالمانه و غیرقانونی بود اما حتی کشورهای همسایه و حتی کشور های دوست ما و حتی عراق هم حاضر نشد این تحریم را ظالمانه بداند و زیر پا بگذارد و نقض کند.

رئیس جمهور گفت: پس خودمان باید ظهور و بروز استقلال خود را در صحنه جهانی به عنوان یک کشور انقلابی بروز بدهیم.

وی افزود: انقلابی بودن به این معنا نیست که ما در سخن و بیان انقلابی حرف بزنیم اما در عمل نتوانیم از منافع مردم خود به خوبی دفاع کنیم.

روحانی گفت: بروز و ظهور انقلاب در استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی است و بروز و ظهور استقلال نیز در شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی تجلی می یابد.

رئیس جمهور افزود: باید بتوانیم با منطق، استقلال، قدرت دیپلماسی و قدرت سیاسی در صحنه جهانی و با اتحاد ملت بزرگ ایران تحریم های ظالمانه را بشکنیم و لغو کنیم و عملا زیر پا بگذاریم.

روحانی گفت: اینکه ما بگوییم تحریم ها ظالمانه است که البته ظالمانه بوده، اما دیگران به آن عمل کنند و اینکه بگوییم تحریم ظالمانه است اما یک کشتی بزرگ در ساحل خلیج فارس در منطقه شمالی خلیج فارس در بندرگاه‌های ایران به خاطر تحریم پهلو نگیرد و کشتی که بار ایران را حمل می کند در سواحل کشورهای جنوبی پهلو بگیرد و برای هر کانتینر، 700 دلار اضافه از جیب مردم پرداخت کنیم تا آن بار را از ساحل جنوبی به ساحل شمالی بیاوریم، این با آن استقلال به معنای عام کلمه سازگار نیست.

رئیس جمهور افزود: البته نمی خواهم بگویم تحریم های ظالمانه قدرت های جهانی را یک روزه یا یک شبه می شود لغو کرد، اما ما در عمل، با همت امت و ملت و با دلاوری‌های نیروهای مسلح و با هدایت رهبری شجاع توانستیم این کار را انجام دهیم.

وی افزود: تنها با دیپلماسی یا قدرت نظامی و یا فقط قدرت نرم و قدرت سخت، به پیروزی نمی‌ر‌سیم، بلکه همه باید در کنار هم باشیم.

رئیس جمهور گفت:‌ در وظایف نیروهای مسلح آمده که آنها باید حافظ نظام باشند، در وظایف وزارت خارجه و سیاست خارجه آمده که سیاست خارجه کشور باید حافظ نظام باشد، در وظایف دولت و رئیس جمهور آمده که باید حافظ استقلال و نظام، اخلاق، آزادی و عدالت باشد، پس همه در کنار هم هستیم.

روحانی افزود: دولت، مجلس،‌ قوه قضاییه، نیروهای مسلح، قشرهای مختلف مردم، زن و مرد ما زیر پرچم اسلام با اطاعت از رهبری باید با هم متحد باشند و خدا هم آنهایی را دوست دارد که در صف واحد مشغول جهاد و مبارزه هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در جنگ تحمیلی هم هر کجا که متحد بودیم پیروز شدیم، گفت: آن طرف آب، سپاه سینه خود را سپر کرده بود، این طرف آب در مسیر رودخانه اروند توپخانه ارتش، کار خود را انجام می داد و نیروی هوایی بمباران می‌کرد و پدافند هوایی وظیفه خود را انجام می‌داد. همه وقتی دست به دست هم دادیم، پیروزی بزرگ والفجر 8 به دست آمد.

روحانی افزود: اگر پدافند هوایی ما در عملیات والفجر 8 نمی توانست 73 فروند هواپیمای عراق را سرنگون کند ما چه شرایطی داشتیم؟ اگر هواپیماهای ما از آسمان حفاظت نمی‌کردند ما چه وضعی داشتیم؟ همه دست به دست هم دادیم، غواص، نیروی پیاده، نیروی زرهی، ادوات، توپخانه و آن قدرت بزرگ را به رخ جهانیان کشاندیم و پیروزی بزرگ را به دست آوردیم.

وی ادامه داد: فتح خرمشهر و فاو به خاطر ایمان و توسل به خاندان رسالت و به خاطر اتکا به حق بود و همه به خاطر این بود که عملیات‌ها با رمزهای یا فاطمه الزهرا (س)، یا علی بن ابی‌طالب(ع) و یا به نام سایر معصومین که به زبان فرماندهان ما جاری می شد و آن روح دلاوری و آن روح شهامت و آن اتکا به حق و آن معنویت نمایان می شد.

وی گفت: هیچ یک از ما تردید نداشته باشیم آنچه در دفاع 8 ساله ما را پیروز کرد ایمان، ایستادگی و استقامت یک ملت بزرگ بود.

رئیس جمهور افزود: مگر غیر از این بود که شما سپاهیان، بسیجیان و ارتشیان به عنوان فرزندان دلاور این سرزمین با اتکا به خداوند این پیروزی ها را با زیارت عاشورا، دعای توسل و آن توجه ها و عنایت ها به دست آوردید؟

روحانی خاطرنشان کرد: فکر نکنیم چون ما در صحنه دیپلماسی پیروز شدیم پس تمام شده است، فکر نکنیم اگر در برابر 6 قدرت بزرگ پیروزی بزرگی را به دست آوردیم پس مشکلات ما تمام شده است.

وی ادامه داد: فکر نکنیم اگر در سازمان ملل متحد همانها که 6 قطعنامه را علیه ما تصویب کردند آنها را وادار کردیم همه قطعنامه‌ها را لغو کنند پس تمام شد، اینچنین نیست.

رئیس جمهور گفت: دشمنان انقلاب در سراسر جهان، پایان انقلاب و پایان نظام جمهوری اسلامی را می خواهند، البته این آرزو را حتما و بی‌تردید به گور خواهند برد.

روحانی افزود: آیا می توانیم در حالی که برادران مسلمان ما در یمن، عراق، سوریه، لبنان، بحرین، افغانستان، پاکستان و یا سایر دیار اسلامی در منطقه شمال افریقا با توطئه دشمن زیر کشتار بی‌رحمانه قرار دارند، دست روی دست بگذاریم و خواب راحت داشته باشیم؟ آیا برای ما امکان پذیر است؟

رئیس جمهور گفت: امروز در عراق مسلمانان همدیگر را می کشند و یک عده مزدور را به نام جهاد بر جان و مال مردم مسلط کرده اند نفع این کار برای کیست؟ اگر مسلمانان در عراق همدیگر را می کشند و اگر تفرقه بین شیعه و سنی به وجود آید، اگر تفرقه بین علوی و سنی به وجود آید و اگر تفرقه بین این کشور با آن کشور به وجود آید، چه کسانی نفع می برند؟

وی ادامه داد: تروریست ها هر کاری در این چند سال کردند نفع کارشان برای دشمنان اسلام و ضررشان برای شیعیان بوده است.

روحانی افزود: جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد باید به توانمندی دست یابد که دشمن احساس کند دشمنی به ضرر اوست؛ نه تنها دشمنی نکند بلکه دوستی با ایران را به نفع خود بداند.

وی با بیان اینکه باید در بخش اقتصاد به نقطه ای از بازدارندگی برسیم که هر کس بخواهد ما را تحریم کند ضرر کند، گفت: اگر به نقطه بازدارندگی در بخش اقتصاد برسیم، آن زمان دیگر جمهوری اسلامی آسیب‌پذیر نخواهد بود.

وی افزود: امروز سپاه و بسیج به عنوان یک قدرت بزرگ در کشور، باید در این شرایط به دولت در بخش تولید و سازندگی کمک کند.

رئیس جمهور با اشاره به تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت گفت: این ستاد که به فرمان رهبری شکل گرفته است، باید همه در آن فعال شوند و در بروز و ظهور و نشاط کشور فعالیت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: امروز بیکاری بزرگ‌ترین تهدید در کشور ماست، چراکه جوانان را به اعتیاد و فساد می اندازد و در ازدواج تاخیر ایجاد می‌کند و از طرفی تحکیم خانواده را بر هم می زند.

رئیس جمهور گفت: باید اشتغال به وجود آوریم و این بدون رونق اقتصادی امکان پذیر نیست.

روحانی با اشاره به فعال شدن شرکت های دانش بنیان در کشور افزود:‌ تاکنون 1500 شرکت در این بخش فعال شده اند که هر کدام آنها، 100 ، 200 تا 1000 نفر از جوانان تحصیلکرده را مشغول به کار کرده اند.

وی با اشاره به اصل 147 قانون اساسی مبنی بر کمک دولت به نیروهای مسلح در زمان جنگ و کمک نیروهای مسلح به دولت در زمان صلح گفت: باید همه نیروهای مسلح در مسیر جهاد سازندگی و کمک به اقتصاد مقاومتی برای اجرا دولت را یاری دهند.

روحانی افزود:‌ امروز بعد از برجام و تحریم، کشور نیاز به حرکت بزرگ دارد امروز دشمن تنها صهیونیست‌ها، امریکا و تروریست‌ها نیستند بلکه دشمن امروز ریزگردها، بیکاری، رکود، تورم، سست شدن اخلاق و ایمان در جامعه هستند که بسیار خطرناکند.

وی با اشاره به افزایش طلاق و اعتیاد در جامعه گفت: این دو، دشمنان خطرناک استقلال و آزادی هستند.

رئیس جمهور همچنین به تصویب قطعنامه ای به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد درباره جهان عاری از خشونت و افراط اشاره کرد و گفت: این قطعنامه در شرایطی در سازمان ملل تصویب شد که اسرائیلی‌ها و امریکایی‌ها در کنار برخی از کشورها به زاری افتاده بودند که چرا ایران چنین قطعنامه‌ای را پیشنهاد و تصویب کرد؛ آنها به‌دروغ ایران را طرفدار خشونت، ترور و افراط معرفی می کردند و تصویب چنین قطعنامه‌ای به ضرر آنها تمام شد.