مدیرعامل شرکت آب منطقه گیلان گفت: مجموعا 14 سد در حال احداث داریم که در نوع خودش در کشور بی سابقه است.

به گزارش ندای گیلان،کاظم لطفی با بیان اینکه در استان مجموعأ 14 سد در حال احداث داریم، گفت:این سدها با جدیت در حال تکمیل هستند و تاکنون تامین اعتبار لازم صورت گرفته است.

وی افزود: در سال 96 خیز بلندی داشتیم و در قالب منابع ملی و استانی مجموعا حدود 204 میلیارد تومان تخصیص اعتبار گرفتیم که 150 میلیارد تومان اعتبارات فاینانس سد شفارود نیز به آن اضافه می‌شد و توانستیم با این اعتبارات آب منطقه ای را وارد یک چرخه مهم عمرانی کنیم.

لطفی، با بیان اینکه 11 سدلاستیکی را از اواخر سال 95 وارد فاز اجرایی کردیم که در حال حاضر سدهای لاستیکی در جلگه از 20 تا 99 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، ادامه داد: در حال آماده کردن دو سد لاستیکی درفومن و لنگرود هستیم؛ سد لاستیکی فومن به طور کامل آماده شده است و سد لاستیکی لنگرود هم در مراحل نهایی قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: استاندار گیلان و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای اختصاص 35 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهوری جهت تکمیل و بهره برداری این پروژه ها قول مساعد داده اند و بدین ترتیب پیش بینی می کنیم تا پایان امسال 7 سد از این 11 سد وارد مدار بهره برداری شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه گیلان تصریح کرد: مجموعأ 14 سد در حال احداث داریم که در نوع خودش در کشور بی سابقه است. پیمانکاران همه این سدها در حال فعالیت هستند و بر اساس صورت وضعیت، پرداخت ها انجام شده است. خوشبختانه بدهی سنگینی در این رابطه وجود ندارد و تا این مرحله تامین اعتبار لازم صورت گرفته است.

وی در خصوص پیشرفت پروژه های بزرگ سدسازی در استان گیلان اضافه کرد: چهار سد بزرگ در گیلان در دست احداث هستند و از این میان سد پلرود حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

لطفی خاطر نشان کرد:سد شفارود نیز یکی دیگر از این سدهای بزرگ است که دچار مشکلات زیادی در زمینه زیست محیطی، تامین ال سی و ماشین آلات بود که اکنون همه این ها رفع شده اند و پیشرفت فیزیکی این پروژه 40 درصد است. در تلاش هستیم که ماهانه نزدیک به دو درصد به پیشرفت فیزیکی این سد اضافه کنیم که به این ترتیب تا پایان سال بین 60 تا 65 درصد پیشرفت حاصل شود و تا پایان سال 98 به آبگیری اولیه برسیم.

وی گفت:بیشتر سدهای گیلان همچون سفیدرود، شهر بیجار و دیورش در حوزه شهرستان رودبار واقع شده اند. سد دیورش یکی از طرح های مهم زیربنایی رودبار است که برای تامین آب شرب شهرهای رودبار، منجیل، لوشان، رستم آباد، توتکابن و روستاهایی که در این مسیر هستند مورد استفاده قرار می گیرد. با بهره برداری از این پروژه دغدغه چندین ساله تامین آب شرب شهرهای رودبار حل می‌شود.

لطفی افزود: سد دیورش اکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می کنیم که سال 98 به مرحله بهره برداری برسذ.   از 11 سدلاستیکی گیلان یکی وارد مدار بهره برداری شد و مابقی در مرحله اجرا قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خاطر نشان کرد: سدها در گیلان طوری طراحی و جانمایی شده اند که علاوه بر استفاده از ظرفیت آن ها در حوزه گردشگری و کشاورزی، تمامی شهرهای استان بتوانند از مزیت این سدها در حوزه تامین آب شرب نیز بهره‌مند شوند.

وی گفت: همچنین مراحل مطالعاتی احداث 10 سد کوتاه گیلان در حال انجام است که 6 مورد از آن ها در آستانه نهایی شدن است. با بهره برداری از این سدها و اتمام چهار سد بزرگ و 11 سدلاستیکی، 95 درصد از آب مورد نیاز استان در زمینه آب شرب، خدمات، صنعت و کشاورزی از این طریق تأمین خواهد شد.