استاندار گیلان گفت:از جمله تصمیمات دولت در جریان سفر به گیلان؛ اجرای 11 سد لاستیکی بود و عملیات اجرایی پنج سد باقیمانده نیز با تلاش های فعالانه پیمانکاران در دست اجراست و بر اساس پیش بینی ها ، سه سد تا پایان امسال و یا ابتدای سال آتی به بهره برداری می رسد.

به گزارش ندای گیلان، دکتر ارسلان زارع یکشنبه شب در گفت وگوی ویژه خبری  با تسلیت ایام سوگواری ماه محرم و گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: به همت مدیران دستگاه های اجرایی ، فعالان حوزه عمرانی و اقتصادی و کارآفرینان استان در هفته دولت سال جاری یک هزار و ۴۴ پروژه با اعتباری بالغ بر دو هزار و ۳۸۷ میلیارد تومان افتتاح می شود .

وی این پروژه ها را در حوزه های راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، بنادر، آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی، آموزش عالی، بهزیستی ، هلال احمر، گازرسانی، حمل و نقل جاده ای، راهداری، سلامت ، نوسازی مدارس و طرح های دستگاه های خدمت رسان از جمله آب و فاضلاب و برق عنوان و اضافه کرد: میزان اعتبار اجرای این طرح ها نسبت به سال گذشته، از رشد ۵۵ درصدی برخوردار بوده و از مجموع این اعتبارات، یک‌هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان مربوط به بخش خصوصی است که بخشی از آن از محل تسهیلات بانکی تامین شد.

دکتر زارع با اشاره به نامگذاری سال‌جاری از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان جهش تولید بیان کرد:  دولت از ابتدای سال در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تبیین شعار جهش تولید، برنامه های مدونی را مشخص کرد که یکی از آنها؛ تعریف طرح هایی متناسب با ظرفیت هر استان در جهت توسعه اقتصادی و اشتغال بود و در این مسیر گیلان اولین استانی بود که تفاهم نامه اجرای این نوع از پروژه ها را با سازمان برنامه و بودجه کشور منعقد کرد.

وی با بیان اینکه در جریان اجرای این مهم ۹۲ پروژه اقتصادی تاثیرگذار در بخش های اشتغال و تولیدی استان نهایی شد، اظهار داشت: طی پنج ماه اخیر اقدامات خوبی در جهت اجرای این طرح ها صورت گرفته که بخشی از آنها در هفته دولت و بخش دیگری نیز در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

دکتر زارع گفت: برای اجرای این طرح ها افزون بر یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثابت و در گردش مورد نیاز است که مقدمات دریافت تسهیلات آن، فراهم و اعتبارات تعدادی از طرح ها هم جذب و پروژه ها در حال انجام است.

استاندار گیلان اجرای پروژه راه آهن را از جمله پروژه های اساسی کشور در مسیر توسعه خواند و خاطرنشان کرد: راه آهن قزوین – رشت در تکمیل کریدور جنوب  شمال موثر است و از جمله پروژه های مهمی‌ست که در دولت تدبیر و امید در اسفندماه سال ۹۷ توسط رییس جمهوری در رشت افتتاح شد .

وی یادآور شد: این پروژه ریلی به بندرکاسپین، منطقه آزاد انزلی، بندر انزلی و سپس بندر آستارا اتصال می یابد و برای تکمیل آن تفاهم نامه هایی به امضا رسیده که از جمله آن؛ تفاهم نامه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای تکمیل مسیر رشت-آستارا با همکاری دولت است.

دکتر زارع افزود: راه آهن رشت – انزلی از مهم ترین پروژه های ریلی کشور است که می تواند کشورهای شمالی و اروپایی را به شبه قاره هند متصل کند و با راه اندازی آن ۱۰ میلیون تن بر ظرفیت حمل و نقل کشور افزوده می‌شود.

نماینده عالی دولت در گیلان به وضعیت قطعه ۶  و ۷ راه آهن رشت – انزلی اشاره کرد و گفت: قطعه ۷ این پروژه تقریبا آماده ریل گذاری است اما قطعه ۶ به دلیل برخی مشکلات، پیشرفت قابل انتظار را ندارد که البته پیمانکار آن وعده داده با افزایش ماشین آلات و ارتقاء توان، عقب ماندگی ها را جبران کند.

وی همچنین به روند اجرای تکمیل ۱۱ کیلومتر باقیمانده آزادراه رشت قزوین در محدوده منجیل به عنوان یکی از پروژه‌های مصوب سفر رئیس جمهوری به گیلان اشاره کرد و گفت: دو پیمانکار این پروژه در حال فعالیت هستند و باتوجه به دشواری های عملیات اجرایی در این محور به واسطه وجود کوه ، امیدواریم در بهار سال آینده با تأمین اعتبار مورد نیاز این طرح به بهره برداری برسد.

وی تکمیل این پروژه را برای رئیس جمهوری مهم خواند و با اشاره به اهتمام جدی مسئولان در سطح ملی در این خصوص گفت:  کامل شدن این مسیر آزادراهی؛ علاوه بر مردم گیلان، برای سایر هموطنان نیز به سبب سهولت سفر به استان دارای اهمیت است.

وی به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید بعنوان یکی از ارزشمندترین تدابیر و اقدامات دولت تدبیر و امید یاد کرد و افزود: این کارگروه بصورت مستمر در استان تشکیل و موفقیت های خوبی را کسب کرده چنانکه با پیگیری‌های صورت گرفته در راستای احیاء واحدهای راکد غیرفعال ، از حدود یک‌هزار و ۵۰۰ واحد راکد و نیمه فعال در سال ۹۷ ، افزون بر ۳۶۰ واحد به چرخه فعالیت بازگشته اند و با ظرفیت خوبی به فعالیت خود ادامه می دهند.

دکتر زارع با بیان اینکه تبدیل وضعیت ۵۰۰ واحد راکد و نیمه فعال به واحد فعال و استفاده حداکثری از توان تولید برای سالجاری هدفگذاری شده، خاطرنشان کرد: در سالجاری برنامه ریزی شده تا علاوه بر ۹۲ پروژه جهش تولید ، این طرح ها را نیز به ظرفیت اسمی نزدیک کنیم.

وی سرمایه در گردش را یکی از مشکلات واحدهای مذکور ذکر و اضافه کرد: بر اساس پیگیری های صورت گرفته از سال گذشته تاکنون از سوی بانک‌های عامل ، علاوه بر تسهیلات تکلیفی؛ مقرر شد یک هزار میلیارد تومان دیگر به این طرح ها اختصاص یابد و امیدواریم ظرفیت تولید و اشتغال با جهش خوبی محقق شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به بارش افزون بر یک‌هزار میلیمتر باران در استان بصورت متوسط سالانه و نبود سدهای کافی برای مدیریت این میزان آب طی برخی ایام سال همچون فصل کشاورزی بیان داشت: یکی از راهکارهای اساسی برای مدیریت این بخش، احداث سدهای لاستیکی متناسب با شرایط است که از جمله تصمیمات دولت در جریان سفر به گیلان؛ اجرای ۱۱ سد لاستیکی بود که با اقدامات صورت گرفته تاکنون چهار سد به مرحله بهره‌برداری رسیده و عملیات اجرایی پنج سد باقیمانده نیز با تلاش های فعالانه پیمانکاران در دست اجراست و بر اساس پیش بینی ها ، سه سد تا پایان امسال و یا ابتدای سال آتی به بهره برداری می رسد.

وی به وجود پاره ای مشکلات ازجمله معارضان محلی و مشکل در استحصال زمین در خصوص دو سد گفت: مقرر شد جانمایی جدیدی برای انجام پروژه های مذکور انجام و مطالعات لازم در این بخش صورت گیرد.

دکتر زارع گفت: برای استفاده بهینه و مدیریت آب های موجود یکی از اقدامات خوب دولت، تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری است که تاکنون ۱۹ هزار هکتار اجرا شده و از برنامه های جدی جهادکشاورزی استمرار این اقدام طی سال‌جاری و سال آتی است.

استاندار گیلان به اجرای طرح ملی مسکن در استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه از روزهای آغازین اجرای طرح در کشور ، نشست های ویژه ای با این موضوع برگزار شده و از استان های پیشرو بودیم، اظهار داشت:  سهم گیلان در این بخش ۱۱ هزار واحد مسکونی بود و حدود هشت هزار متقاضی ثبت نام کرده اند که برخی از این تعداد واجد شرایط لازم نبودند .

وی با بیان اینکه در فرصت های مختلف از اقشار مردم به ویژه زوج های جوان برای نام نویسی در این بخش دعوت کرده ام،گفت: دولت تسهیلات خوبی در این خصوص ارائه می دهد و به سبب نقش دولت در تامین زمین ، هزینه تمام شده مقرون به صرفه است.
دکتر زارع در ادامه به شیوع ویروس کرونا در گیلان اشاره کرد و گفت: از استان های کانونی شیوع این ویروس در کشور بودیم چنانکه از سوم تا دوازدهم اسفندماه سال گذشته، تعداد مبتلایان به کرونا در استان به حدود دو هزار نفر رسید.

وی با یادآوری کمبود تخت و امکانات درمانی و پزشکی از جمله تخت I.C.U، ونتیلاتور ، دستگاه اکسیژن ساز و … ؛ اقدامات صورت گرفته در جهت کاهش مشکلات این بخش را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: به دنبال دستور رئیس جمهوری؛ سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت، حمایت ویژه ای انجام دادند چنانکه افزون بر ۳۰۰ میلیارد تومان به استان تزریق شد که بخشی از آن برای تکمیل دو بیمارستان تالش و لنگرود مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر زارع به حضور فعالانه نخبگان، دانشگاهیان، روحانیون، هنرمندان، مسئولان و اقشار مختلف مردم و گروه‌های جهادی در کنار یکدیگر برای مدیریت کرونا اشاره و اضافه کرد: با هم افزایی و تعاملات جمعی موفق شدیم دشواری های ناشی از شیوع ویروس را در هفته‌های نخست ، پشت سر بگذاریم و در این مسیر همراهی آحاد جامعه برای رعایت پروتکل های بهداشتی و نقش آفرینی گروه های مردمی، نمایشی ماندگار از همبستگی در تاریخ ایران بود.

استاندار گیلان با یادآوری همراهی های مردم از جمله پیوستن آنان به پویش در خانه بمانیم گفت: هم اینک شش شهرستان استان وضعت سفید، پنج شهرستان وضعیت هشدار و زرد و پنج شهرستان هم وضعیت قرمز دارند که امیدواریم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ملزومات خودمراقبتی و توجه به فاصله گذاری اجتماعی شاهد کاهش شمار مبتلایان در استان باشیم.

استاندار گیلان در پایان سخنانش در این گفت وگوی زنده تلویزیونی بیان داشت: از مردم فهیم گیلان به سبب همراهی با مسئولان و خادمان دولت و نظام قدردانی می کنم و گزارش اقدامات انجام شده در استان؛ حاصل مشارکت و همکاری صمیمانه آنان است و خدمات ارائه شده به مردم به ویژه امنیت اجتماعی، حاصل تلاش مدیران دستگاه های اجرایی، اعضای شورای تامین، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و سایر بخش ها از جمله بخش خصوصی است.