وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تضاد منافع در بنگاه‌های معاملات ملکی و لزوم حذف آن گفت: به دنبال آن هستیم تا قانونی تصویب شود که بنگاهداران معاملات ملکی فقط از مالک و فروشنده حق کمیسیون بگیرند کنند و خریدار به بنگاهدار پول ندهد.

به گزارش نداي گيلان: عباس آخوندی در گردهمایی سراسری مدیران کل راه و شهرسازی، مدیران املاک و حقوقی، مسکن و عاملان ذی‌حساب استان‌های سراسر کشور همچنین به مبحث مهم تشکیل ستادهای استانی بازآفرینی پایدار شهری اشاره و اظهار کرد: از نظر من در حوزه مسکن هیچ کاری مهم‌تر از تشکیل و اجرای مصوبات این ستادها نیست وضعیت آشفته‌ای که در شهرها می‌بینیم نتیجه فعالیت‌های متفرق دولت‌های گذشته است.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: این ستادها وظیفه دارند که وضعیت فعلی سکونت‌گاه‌های نابسامان شهرها را که کیفیت زندگی مردم ، محیط زیست ، آسایش ، دسترسی آسان به نقاط مختلف و ایمنی در آن‌ها کاهش یافته است را ارتقا دهند.
وی ادامه داد: 18 میلیون نفر از شهرنشینان ایران در سکونت‌گاه‌های نامناسب هستند یعنی یک سوم جمعیت شهری ایران؛ این‌ها به این معناست که با وجود این حجم سرمایه‌گذاری در ساخت و ساز در سال‌های اخیر بازهم شاهد حجم انبوه بد مسکنی هستیم؛ بنابراین باید ستادهای استانی بازآفرینی پایدار شهری به‌جای موازی‌کاری و دیدن مسکن به عنوان تک واحد، کل شهر را یک مجموعه بدانند و مسائل آن را حل کنند.
آخوندی ادامه داد: در نگرش یکپارچه به مشکلات شهر هم وضعیت مسکن دیده می‌شود هم حمل و نقل و هم آموزش ، ورزش، آتش نشانی ، فضای سبز ، بهداشت و درمان و … لحاظ می‌شود؛ بنابراین شهر یک سازمان اجتماعی است نه یک سری کالبد.
وی تأکید کرد: به ستادهای بازآفرینی پایدار شهری دل بسته‌ام و از آن‌ها انتظار دارم. یکی از چیزهایی که می‌توان از ادغام دو وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی سود برد این است که حمل و نقل شهری و مسائل کالبدی شهر به صورت یکپارچه حل شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث حمل و نقل درون شهری و برون‌شهری ادامه داد: این خطوط فرضی موجود برای برنامه‌ریزی است وگرنه فردی که از خانه‌اش در کاشان خارج می‌شود و به تهران می‌آید کاری به این تقسیم‌بندی‌ها ندارد او می‌خواهد یکپارچگی حمل و نقل عمومی را تجربه کند.

وی موضوع بعدی را بحث ساماندهی پایانه‌های مسافری و باری استان‌ها عنوان کرد و گفت: بسیاری از شهرهای ما مشکل پایانه حمل و نقل‌شان با ساخت یک پایانه حل نمی‌شود مثلا در تهران فقط یک پایانه راه‌آهن داریم درحالیکه باید چند پایانه ادغامی با مترو داشته باشیم.
آخوندی ادامه داد: پایانه‌های بار و بار اندازهای مراکز استان‌ها نیز باید به خارج از شهر و تا فاصله 40 تا 50 کیلومتری شهر منتقل شود؛ این مسئله هم برای روستاهای اطراف اشتغال‌زایی می کند و هم به بازشدن فضای شهری کمک می‌کند.
وی آخرین نکته را بی فایده بودن ساخت جاده‌های کمربندی در شهرهای مختلف ذکر کرد و افزود: ارزیابی من این است که کمربندی‌ها در شهرهای کوچک و متوسط هم هزینه زیادی دارند و هم راندمانشان پایین است. مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها به جای اجرای کمربندی با کمک شهرداری‌ها به ساماندهی محور موجود پرداخته و تلاش کنند تا شهر به سمت مقابل کمربندی توسعه یابد. ضمن این‌که هزینه اجرای این کار از ساخت کمربندی بسیار کمتر است.