نخستین همایش شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت امروز چهارشنبه با سخنرانی رئیس جمهور در سالن اجلاس سران آغاز شد.

به گزارش نداي گيلان:  حجت الاسلام و المسلمین روحانی در سخنرانی خود در همایش شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت، نیاز را یکی از عوامل ایجاد انگیزه برای پیشرفت خواند و گفت: فناوری های نوین، یکی از مهمترین موضوعاتی است که در جامعه متمدن کنونی، به دنبال تحقق آن هستیم و این موضوع  مهمترین دستور کار جامعه متخصصین ایرانی است.

رئیس جمهور با اشاره به فشارهای دشمن در زمینه تحریم‌ها گفت: من می دانم فشار، نیاز، غرور ملی، خودباوری، اعتماد به نفس و اتکا به خداوند معجزه می‌آفریند.

همایش دانش بنیان 2

 

 

روحانی در ابتدای سخنانش با خوش آمدگویی به حاضران، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که در یک جمع فرهیخته که از یک طرف به دانش، علم، پیشرفت علم و تولید علم و فناوری های نوین توجه دارد و از طرف دیگر به امر سلامت که بی تردید یکی از مهم ترین موضوعات یک جامعه متمدن است و ما در پی تحقق آن هستیم، حضور دارم.
رئیس جمهور با بیان اینکه خداوند به ما مردم ایران استعداد کافی عنایت کرده است افزود: سابقه فرهنگی بسیار درخشان و علمی از آن این کشور است چرا که اگر شما به  همه کتابخانه ها و رساله های قرن های پیش مراجعه کنید، استناد به آثار بزرگان این سرزمین است.
آقای روحانی ادامه داد: فشار های زیادی بعد از پیروزی انقلاب بر این مردم وارد شده است که خود این فشار ها و تحریم ها و بسته شدن دروازه ها برای ورود تجهیزاتی که برای بیمارستان ها می خواستیم منجر به این شد که با مشکل مواجه می شدید.
وی افزود: وقتی می خواستید تحقیقی انجام دهید، ابزاری بخرید، مقاله ای بنویسید و نیاز به مستندات آن داشتید و دسترسی نداشتید با مشکل مواجه می شدید و همه اینها انگیزه مضاعفی را در مردم وطن دوست و علم دوست این سرزمین ایجاد می کند که غرور خود و جایگاه عظمت خود را به منصه ظهور برساند.
رئیس جمهور به سختی ها و مشکلاتی که مردم در دوران های مختلف داشتند اشاره کرد و گفت: ما در دوران جنگ تحمیلی هر چه سیستم پدافندی موشکی خود را آماده می کردیم قبل از اینکه حتی بتوانیم یک موشک علیه هواپیمایی در یک مقطع زمانی شلیک کنیم سیستم ما از بین می رفت و راه چاره را نمی دانستیم.

رئیس جمهور در خصوص سیستم پدافندی موشکی ایران در زمان جنگ تحمیلی تصریح کرد: سیستم پدافندی موشکی ما هاگ بود که به محض روشن شدن و فرستادن تشعشعات موشک های ضد رادار دشمن شلیک می شد و وسط سیستم های پاور ما منفجر می شد چرا که برد موشک سیستم پدافندی  ما 40 کیلومتر بود ولی آنها می توانستند موشکی با برد 60 کیلومتر پرتاب کنند و همین می شد که رزمنده های ما بمباران می شدند.

همایش دانش بنیان سلامت

 

روحانی در ادامه سخنانش در نخستین همایش شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت آقای روحانی گفت: ما در آن زمان نمی توانستیم هواپیمای جدید بخریم و همچنین نمی توانستیم موشک ضد رادار و همچنین ابزار داشته باشیم و از این سیستم ها حفاظت کنیم و این در حالی بود که سه ماه بعد هم علمیات بزرگ والفجر 8 را پیش رو داشتیم.
رئیس جمهور اظهار داشت: فکر می کنم به طرحی که ما رسیدیم هنوز هم به عنوان یک طرح بکلی سری باید در سیستم پدافند هوایی ما باقی بماند چون من ندیدم که دشمن فهمیده باشد ما چه کار کردیم و از چه وسیله ای استفاده کردیم.
وی افزود: علم، دانش، تحقیق ، پژوهش، اعتماد به نفس، توکل به خداوند و استفاده از همه ابزار ممکن، ما را به مقصد می رساند.
رئیس جمهور گفت: ممکن است بسیاری از داروها را دیروز در شرایط تحریم و فردا هم در شرایط برداشتن تحریم، دشمن دارو را به ما ندهد و یا با قیمت بسیار بالایی بدهد، آیا ما نمی توانیم خودمان به ابزار لازم برای تولید آن دارو و یا آن تجهیزات پزشکی دست پیدا کنیم ؟
آقای روحانی افزود: اگر همه توان و استعدادمان را به کار ببریم البته با انگیزه پول نمی شود و من مطمئنم، با انگیزه ای که یک شرکتی درست کنیم و درآمد بیشتر به دست آوریم ، این انگیزه کافی نیست.
رئیس جمهور گفت: ما انگیزه ملی می خواهیم، ما انگیزه ای می خواهیم برای فداکاری در برابر این ملت،‌ ما غرور ملی و باور ملی می خواهیم و البته در کنارش چاشنی سود هم باشد اما باید انگیزه ها را بالاتر ببریم.
آقای روحانی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم ژاپنی ها و آلمانی ها چطور پیشرفت کردند؟ با انگیزه مالی و یا با انگیزه ملی؟
رئیس جمهور گفت: با انگیزه ملی به صحنه آمدند و امروز به نقطه ای رسیده اند که شما می بینید هر دو کشور جزو کشورهای برتر هستند.
آقای روحانی افزود: ما در این مذاکرات 23 ماهه یکی از اصولی که حاضر نشدیم از آن دست برداریم، عقب نشینی در مسیر توسعه علم، دانش و پیشرفت در زمینه دانش صلح آمیز هسته ای بود.
رئیس جمهور گفت: البته بخشی از این دانش صلح آمیز هسته ای ، مربوط به پزشکی هسته ای می شود.
آقای روحانی افزود: هفته ها و هفته ها بحث کردیم که رآکتور آب سنگین اراک بماند یا نماند، آنها می گفتند رآکتور آب سنگین برای ما نه قابل قبول است و نه حاضریم شما در جلسات کلمه آب سنگین را به کار ببرید،‌ این کار شدنی نیست و ما نخواهیم گذاشت در اراک آب سنگین باشد.
رئیس جمهور گفت: هدف اصلی این رآکتور برای رادیوداروها و پزشکی هسته ای است.
رئیس جمهور گفت: ماهها بحث و مذاکره شد تا طرف مقابل بپذیرد که آب سنگین اراک و راکتور 40 مگاواتی در آن باقی بماند.
روحانی در ادامه سخنانش در نخستین همایش شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت  افزود: آنها همچنین پذیرفتند که باید این راکتور را توسعه دهند و مدرنیزه کنند آن هم با همکاری ایران و دو کشور از اعضای 1 + 5.
رئیس جمهور ادامه داد: این مذاکرات در کنار دانشمندان هسته‌ای، حقوق بین الملل، سیاست بین الملل و اقتصادی برگزار شد تا به یک نقطه رسید.
آقای روحانی خاطرنشان کرد: آنها می گفتند غنی سازی سانتریفیوژ آی آر 1، آی آر 2، آی آر 3، آی آر 4، آی آر 5 و حتی آی آر 6 باشد اما آی آر هشت را کنار بگذارید این درحالی بود که آی آر هشت جزو دستاوردهای دولت یازدهم بود و ما نمی توانستیم از این دستاورد مهم صرف نظر کنیم.
رئیس جمهور ادامه داد: می گفتند که سانتریفیوژ جدید را تا هشت سال ادامه ندهید اما ایرادی ندارد که تحقیقات درباره آن ادامه پیدا کند آن هم تحقیقاتی نه روی کاغذ و رایانه بلکه برای اینکه قطعات را بسازید و متصل کنید و بعد شروع کنید به استفاده برای تکمیل تحقیقات ؛ یعنی آزمایش مکانیکی را شروع کنید و بعد به تزریق گاز هم برسید.
آقای روحانی تاکید کرد: ماهها طول کشید که در مذاکرات به این دستاورد برای ادامه آی آر هشت دست پیدا کنیم.

رئیس جمهور گفت: در اولین روز اجرای توافق، یکی از اقداماتی که ایران انجام خواهد داد تزریق گاز uf6 به IR8 خواهد بود.
روحانی در ادامه سخنانش در نخستین همایش شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت افزود: این ایستادگی برای ادامه مسیر تحقیق و توسعه و برای این بود که R&D ما متوقف نشود و ما این کار را ادامه دهیم.
رئیس جمهور یادآور شد: یک روزی می گفتند فردو را ببندید زیرا این تاسیسات زیر کوه قرار دارد ، از ما می پرسیدند چرا زیر کوه است و ما پاسخ می دادیم باید از خودتان بپرسید زیرا ما کاری نکرده ایم ، وقتی شما می گویید روی میز یک چیزهایی داریم ما مجبور هستیم به زیر کوه برویم تا روی میز شما بی تاثیر شود.
آقای روحانی افزود: شما ما را تهدید کردید ما هم در عمق کوه رفتیم و برای غنی سازی به ایجاد سایت پرداختیم و حالا ماهها از این مذاکره گذشته و طرف مقابل ما پذیرفته است که در نهایت نیمی از فردو ، به قول آنها یک بال از فردو فعال بماند و یک بال دیگر هم جمع آوری شود.
رئیس جمهور گفت: ما به آنها گفتیم حرفی نیست به شرط آنکه یک بال دیگر به مرکز تحقیقات در زمینه هایی که ما هنوز در آنها تخصص کافی را نداریم ، در زمینه ایزوتوپهای پایدار تبدیل شود و آنها پذیرفتند که بخشی از فردو به عنوان مرکزی آماده برای غنی سازی با بیش از هزار سانتریفیوژ و بخشی دیگر به عنوان مرکزی برای تحقیقات جدید در زمینه هسته ای باقی بماند.
آقای روحانی افزود: این بیست و چند ماه مذاکره و در نتیجه دستیابی به توفیق مورد نظر برای این بود که ما در بخش تحقیقات و تکمیل مسیر تحقیقاتی خود بتوانیم رآکتور اراک را مدرن تر از گذشته تکمیل کنیم و بتوانیم سانتریفیوژهای جدید را ادامه دهیم تا در بخشی از فردو مراکز تحقیقاتی جدید در زمینه هایی ایجاد کنیم که هنوز به آنها ورود نکرده ایم .
رئیس جمهور تاکید کرد: پس تلاش در زمینه مذاکرات هسته ای تنها نگهداشتن دستاوردهای گذشته نیست و در این خصوص کمتر برای مردم توضیح داده شده است زیرا در این توافق ما زمینه را برای حرکت و رشد سریع تر در مسیر تحقیق و توسعه و دانش جدید در زمینه هسته ای صلح آمیز به دست آورده ایم .
آقای روحانی افزود: البته قطعنامه های غلط گذشته را نیز ملغی و تحریم ها را هم همزمان برخواهیم داشت و البته فضایی جدید برای علم ، دانش، تجارت و صادرات باز خواهیم کرد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با سلام و درود به روح شهیدان ستاری و بابایی و شهیدان دیگر تصریح کرد: می خواهم بگویم یک ملت بااستعداد در فشار دشمن برای غرور ملی و نجات جان انسان‌هایش و با اتکا به خداوند، اعتماد به نفس و استفاده از همه تجربه ها عمل می کند.
وی با اشاره به مشکلات زمان جنگ تحمیلی در خصوص سیستم پدافند موشکی افزود: ما در اوایل جنگ تحمیلی به طرحی دست یافتیم که برایمان سخت بود که آیا این طرح موفق خواهد شد یا نه اما در نهایت ما موفق شدیم و به طرحی رسیدیم که موشک های دشمن را قبل از رسیدن به سیستم پدافندی‌مان منحرف کنیم.
رئیس جمهور گفت: به کشورهای اروپایی و غیراروپایی که در این یکی دو ماه اخیر به تهران آمده اند گفتیم اگر می خواهید به ایران بیایید با سرمایه و فناوری‌های نو وارد سرزمین ایران شوید.
روحانی در ادامه سخنانش در نخستین همایش شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت افزود: باید امروز جهان را در فضای پساتحریم ببینیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.
رئیس جمهور ادامه داد: ممکن است در چنین وضعی یک نگرانی ایجاد شود مبنی بر اینکه بگویند اقتصاد دانش بنیان، شرکت های دانش بنیان و تشویق جوانان برای این بود که خارجی ها به شما جنس نمی دادند دروازه ها به روی شما بسته بود بنابراین ناچار بودیم در داخل کشور کاری انجام دهیم به خاطر همین این جوانان را تشویق کردیم تا به دنبال علم و دانش بیایند ولی حالا همین علم و دانش ارزان تر، بهتر و مدرن تر از سوی دیگران در اختیار شما قرار گرفته می شود و این دوران طلایی ممکن است سپری شود.
وی تصریح کرد: اگر کسی در ذهنش این موضوع باشد خطای بزرگ کرده است.
آقای روحانی گفت: ما به کشورهای اروپایی که به ایران سفر کرده اند گفته ایم از شما استقبال خواهیم کرد در صورتی که سرمایه و فناوری‌های نو وارد ایران کنید و از بازار جهانی مشترکا با هم استفاده کنیم و از نیروی انسانی تحصیلکرده داخل کشور ایران استفاده شود.
رئیس جمهور افزود: البته ما باید حواسمان در این مقوله جمع باشد و نباید ساده لوحی کنیم و باید در این فضا از تجربه دنیا استفاده و با دیگران مشارکت کنیم.
آقای روحانی گفت: شما بهتر می دانید نمی شود علم را از صفر شروع کرد و فناوری هم همین گونه است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی افزود: در عرصه هسته ای اگر می خواستیم از صفر شروع کنیم خیلی عقب بودیم، به هر حال ما از لحاظ علمی می دانستیم که کیک زرد قابل تبدیل  به UF5 و UF6 است و می دانستیم اگر ما بخواهیم یک UCF در اصفهان درست کنیم که کیک زرد را به  UF5 و UF6 تبدیل کند سال‌ها طول می کشد بنابراین رفتیم و از یک کشوری نقشه های یک کارگاه بزرگ UF6 خریدیم و به اصفهان آوردیم.
آقای روحانی گفت: آنها در قدم های اول به ما کمک کردند و بعد رها کردند و رفتند و ما خودمان ادامه دادیم، اگر از اول با آنها صحبت نمی کردیم و نقشه نمی خریدیم و می گفتیم دانشمندان خودمان   UCF را بسازند شدنی بود اما 10 سال و 15 سال بعد.

رئیس جمهور گفت: اگر می خواستیم سانتریفیوژ را از اول خودمان بسازیم، می گفتیم چگونه باید UF6 را تبدیل کنیم، چگونه   234 و 235 را به یک ، یک و نیم ، 2 ، 3 و یا سه و نیم تبدیل کنیم، شاید 10 سال و یا 20 سال باید کار می کردیم.
روحانی در ادامه سخنانش افزود: یک سانتریفیوژ را از جایی آوردیم و مهندسی معکوس را شروع کردیم و کم کم توانستیم سانتریفیوژ را خودمان درست کنیم، کم کم شدیم سازنده IR1 و از وسط راه آمدیم و از صفر شروع نکردیم.
آقای روحانی افزود: در بسیاری از علوم ، دانش و فنآوری اشکالی ندارد که از نقطه میانی شروع کنیم ، مهندسی معکوس در قدم های اولیه تا رسیدن به طراحی نو اشکالی ندارد.
رئیس جمهور اضافه کرد: ما زمان را باید کوتاه کنیم، ما اولین هواپیمای جنگنده ای که می خواستیم بسازیم،‌ اگر می خواستیم از صفر شروع کنیم، درست نمی شد و از مهندسی معکوس  شروع کردیم.
وی گفت: امروز ما همه نیازمند اراده ای قوی برای دستیابی به استقلال علمی و خودکفایی علمی و فنآوری در بسیاری از زمینه ها و رابطه درست با دنیا در بسیاری از زمینه های دیگر هستیم.
رئیس جمهور افزود: گاهی وقتها ساخت چیزی نمی صرفد و شما باید بخرید، گاهی یک چیزی برای دنیا نمی صرفد که آن را بسازد و شما باید بسازید و برای آنها بفرستید.
وی گفت: دنیای امروز علم و دانشش در هم تنیده شده است و ما باید از این فضا استفاده کنیم.
آقای روحانی افزود: بسیار خوشحالم که امروز تنها به دانشگاه، علم و کلاس نگاه نمی کنیم، به تولید علم و پژوهش نگاه می کنیم ؛ تنها به علم نگاه نمی کنیم بلکه به فنآوری نگاه می کنیم و باز هم خوشحالم که تنها به فنآوری نگاه نمی کنیم بلکه به بازار و تجاری سازی نگاه می کنیم.
رئیس جمهور اضافه کرد: غرور ملی در علم ،‌تحقیق ، فنآوری ،‌ تولید ، صنعت ، بازار ، برند ، و تصرف بازار دیگران است.
وی گفت: ما باید بازار منطقه و جهان را بتوانیم از آنِ محصول ایرانیان و کار، تلاش و فکر ایرانی قرار دهیم و این کار شدنی است.
آقای روحانی افزود: امروز در بسیاری از زمینه ها، در زمینه ساخت دارو ، تجهیزات پزشکی ، روی پای خودمان ایستاده ایم و باید تلاش کنیم قسمتهای دیگر را بسازیم؛ در نانو ،بیوتکنولوژی ، فناوری اطلاعات ، فضا، هسته ای ،‌ های تک و در مجموع حرکتهای بسیاری خوبی آغاز شده است.

روحانی افزود: خوشبختانه در زمینه های گوناگون فناوری همچون نانو، فضا، هایتک و برخی فناوری های دیگر حرکت های بسیار خوبی آغاز شده است و وزرای علوم و بهداشت و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این زمینه در کنار هم و هم‌افزا هستند.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: البته در چند سال پیش میان این سه نفر (وزرای سابق بهداشت و علوم و معاون علمی و فناوری وقت رئیس جمهور) دعوا بود و گاهی اوقات شکایت هایشان به دادگاه هم کشیده می شد اما اکنون در این دوره کنار هم هستند.
آقای روحانی افزود: مقام معظم رهبری علی‌العموم از دولت یازدهم و مسئولان آن اعلام رضایت می کنند اما به ویژه درباره این سه نفر اعتماد کامل دارند که این مهم مسیر را برای ادامه فعالیت و رسیدن به اهداف هموارتر می کند و سرعت می بخشد.
رئیس جمهور با بیان اینکه امیدواریم در فضای جدید پساتحریم همه توان خود را برای حمایت شرکت های دانش بنیان به کار گیریم گفت: دولت می تواند بالاتر از پول، کمک قانونی، مقرراتی و تسهیلات در زمینه مالیات، وام و صادرات و همچنین در صورت لزوم گاهی اوقات از واردات برای وارد کردن قطعه ای توان خود را به کار گیرد چرا که این شرکت ها راه درستی برای جذب اندیشمندان، دانشمندان، نخبگان و جوانان و همچنین بهترین راه برای اشتغال جوانان تحصیلکرده دانشجوست.
آقای روحانی ابراز امیدواری کرد دولت با همکاری کارآفرینان  به اهداف مورد نظر دست یابد که در نهایت موجب سرافرازی همه به ویژه ملت بزرگ ایران باشد.
* اولین گردهمایی مدیران شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت با هدف تسریع در طراحی و پیاده سازی راهکارهای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت  در سالن اجلاس سران آغاز شد.

محورهای این همایش عبارتند از: نقش حمایت های مالی در توسعه فناوری، اقتصاد دانش بنیان و الزامات جهانی و منطقه ای، جایگاه دانش بنیان، سیاست ها و قوانین و چالش ها و انتظارات.

اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی از گروه‌های هدف این همایش هستند.

همزمان با برپایی این نشست، نمایشگاهی با حضور شرکت های دانش بنیان نیز برگزار می‌شود.

شرکت های دانش بینان حوزه سلامت عمدتا در صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی و فناوری های جدید به خصوص نانو فنآوری‌هایی که در بخش سلامت کاربرد دارند فعالیت می کنند.

از هزار و 700 شرکت دانش بنیان در سه گروه دانش بنیان صنعتی، دانش بنیان تولیدی و دانش بنیان نو پا، 443 شرکت در بخش سلامت فعال هستند.