وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پهنای باند داخل در ابتدای این دولت ۶۲۴ گیگابیت بر ثانیه بود که امروز به ۲۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده و ۴ برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش نداي گيلان: محمود واعظی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما به ارزیابی عملکرد وزارتخانه متبوعش در دو سال گذشته اشاره کرد و افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان به سرعت در حال تحول است و این فناوری باعث بالا رفتن بهره وری در صنعت و کشاورزی شده است.

او ادامه داد: بنابراین ما نیز همراه با این تحول پیش می رویم و دولت نگاه ویژه ای هم از نظر بودجه و هم از نظر برنامه به این بخش کرده است تا اهداف فناورانه خود را به اجرا در آورد.

واعظی با بیان اینکه این فناوری در گذشته کمتر مورد توجه قرار می گرفت و اکنون نیاز به توسعه زیرساختی دارد گفت: در این دو سال همکاران ما روی این موضع به عنوان اولویت نخست کار کردند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در عرصه دولت نیز یکی از برنامه های دولت الکترونیک و دولت همراه به واسطه تلفن های همراه هوشمند است گفت: ما برای تحقق این مهم باید نیازهای کشور را ساماندهی کنیم.

او افزود: در اوایل کار این دولت پهنای باند بین الملل ما 72 گیگابیت بر ثانیه بود؛ اما امروز به دوبرابر و نیم افزایش یافته و به حدود 207 گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

واعظی گفت: آنچه برای ما در این کشور مهم است این است که بتوانیم تولید محتوای داخلی داشته باشیم و در سرویس های داخلی خدمات ایجاد کنیم.

او ادامه داد: در واقع دنبال این هستیم که پهنای باند داخلی ما به عنوان اولویت مطرح شود ودر این زمینه این سیاست را دنبال می کنیم که هر مقدار پهنای باند داخل افزایش یابد، 20 درصد آن به پهنای باند بین الملل و 80 درصد به پهنای باند داخل اختصاص یابد.

وزیر ارتباطات گفت: امروز 2400 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند داخل ماست و 207 گیگابیت بر ثانیه نیز پهنای باند بین المللی است.

واعظی افزود: در واقع امروز شاهد این هستیم که اقبال مردم به محتوای داخل و خدمات در داخل کشور بیشتر شده است.

او به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: این شبکه برای آن تشکیل شده است که ما بتوانیم در داخل کشور نیازهای مردم را با سرعت بالا تامین کنیم و امیدواریم تا پایان دولت پهنای باند ما به 4000 گیگابیت افزایش پیدا کند.

واعظی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات از 11 سال پیش مطرح است و اکنون از اولویت های ماست و می خواهیم زیرساخت های آن را فراهم کنیم.

او گفت: عقب افتادگی ها را در این عرصه جبران کرده ایم و زیرساخت های مربوط به وزارتخانه را فراهم کرده ایم.

وزیر ارتباطات افزود: مسئله امنیت شبکه ملی اطلاعات برای ما خیلی مهم است و در واقع روی آن کار می کنیم و آدرس دهی را که تا کنون خارج از ایران انجام می شد به داخل ایران منتقل کرده ایم و در حال حاضر کل این سیستم آدرس دهی در داخل کشور انجام می شود.

واعظی گفت: در واقع با این زیرساختی که آماده شده است انواع برنامه های سرگرمی، تجارت، سلامت و بانکداری همه در قالب یک مجموعه در زیر مجموعه شبکه ملی قرار می گیرد.

وزیر ارتباطات درباره اینکه شبکه ملی اطلاعات تا چه زمانی به نتیجه می رسید گفت: این شبکه هیچ وقت به انتها نمی رسد بلکه همیشه در حال به روز شدن است و اکنون زیرساخت های فنی آن آماده شده است.

او ادامه داد: هم اکنون امور مربوط به مالیات، یارانه ها، دفترچه های بیمه و شبکه سلامت از این طریق انجام می شود و دائم در حال گسترش است.

واعظی با بیان اینکه بخش بعدی برنامه ما ترانزیت است، گفت: باتوجه به موقعیت جغرافیایی خاصی که ایران دارد اکنون موضوع ترانزیت هم کشورها را به ما وابسته می کند و هم برای ما منافع اقتصادی دارد.

او ادامه داد: در این زمینه در ابتدای این دولت حجم ترانزیت ما که از ایران عبور می کرد حدود 116 گیگابیت بر ثانیه بود که این میزان اکنون به 557 گیگابیت بر ثانیه افزایش پیدا کرده و 4 و نیم برابر شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه به عمومیت یافتن اینترنت در کشور اشاره کرد وگفت: در ابتدای دولت 250 هزار مشترک از اینترنت تلفن همراه استفاده می کردند که اکنون آمار ما به 20 میلیون مشترک رسیده،‌ یعنی در این دو سال حدود 80 برابر شده است و هدف از آن این است که افراد در هر کجاو هر زمان به این شبکه ملی اطلاعات وصل شوند.

او درباره تفاوت دولت الکترونیک با دولت همراه نیز گفت: در عملکرد محصولات هیچ تفاوتی وجود ندارد؛ بلکه در دولت همراه مردم هر لحظه از هر کجا از طریق تلفن همراه به دولت همراه وصل می شوند.

واعظی افزود: یکی از اولویت های این دولت جلوگیری از تبعیض، جعل و سرعت عمل در تامین نیازمندی هاست و ما با جدیت بدنبال این هستیم که مردم در همه بخش ها کارهای خود را از طریق فضای مجازی انجام دهند.

اوگفت: در ابتدای دولت حدود 3 میلیون و 200 هزار کاربر از اینترنت ADSL استفاده می کردند این رقم هم اکنون به 10 میلیون کاربر افزایش پیدا کرده است اگرچه مردم از سرعت آن گلایه دارند.

وزیر ارتباطات به بحث دسترسی آزاد اطلاعات وحقوق شهروندی اشاره کرد وگفت: توجه به حقوق شهروندی یکی از موضوعاتی است که دولت به آن توجه کرده است و مصوبه دسترسی آزاد اطلاعات نیز در دولت تصویب شد و جلسات آن را وزیر ارشاد تشکیل می دهد.

اوگفت: فیلترینگ هوشمند یکی از موضوعاتی است که دولت آن را شروع کرده است که البته در حال حاضر اجرا نمی شود.

او افزود: ما بدنبال آن هستیم که فیلترینگ بومی داشته باشیم و طرح هایی هم در این خصوص تعریف کرده ایم و با 11 دانشگاه قرارداد بسته ایم که فاز نخست اجرایی شده و 87 درصد توفیق داشتیم و امیدواریم تا پایان امسال و یا اوایل سال آینده آنچه قرارداد بسته ایم عملیاتی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با اختصاص 120 میلیارد تومان بودجه به شرکت های دانش بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش می کنیم به اهداف اقتصاد مقاومتی دست یابیم.

محمود واعظی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما گفت: باتوجه به استعدادهای جوانان در این حوزه شاهد کارهای بزرگی بوده ایم و پیشنهاد می کنیم که از این عرصه برای دستیابی به فرصت های بزرگ استفاده کنند.

اوافزود: اگر بدون هدف وارد فضای مجازی شویم به مهارت لازم دست پیدا نمی کنیم و موجب ارتقاء ما نخواهد شد.

وزیر ارتباطات با اشاره به نا امن بودن فضای مجازی تاکید کرد: لازم نیست همه اطلاعات شخصی خود را در این محیط ها و شبکه های اجتماعی خارجی قرار دهیم.

واعظی با دعوت از دانشگاهیان به فعالیت در این حوزه گفت: از همه دانشجویان می خواهیم که به منظور تهیه و تعریف شبکه های اجتماعی داخلی فعالیت کنند تا اطلاعات مردم ما در داخل کشور باقی بماند.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر تشکیل جلسه برای موضوع شبکه اطلاعات در شورای عالی مجازی گفت: تا به حال دو جلسه با این موضوع تشکیل شده است که در آنها سران سه قوه حضور داشته اند درباره مسائل کلی و سیاست گذاری بحث شده است.

وزیر ارتباطات در باره عدالت ارتباطی در داخل کشور گفت: در مناطق محروم، روستاها و مناطق مرزی این بحث دنبال و در سال گذشته 240 میلیارد تومان برای روستاها هزینه شده است.

او افزود: بودجه امسال در این زمینه به 324 میلیارد تومان افزایش یافته است.

واعظی اضافه کرد: در روستاها در پی تکمیل ارتباط تلفنی هستیم که این زمینه روستاهای بالای 20 خانوار دنبال شده و تا 90 درصد پیشرفته داشته است.

او با تشریح برنامه وزارتخانه متبوعش در روستاها گفت: انتقال و ایجاد اینترنت در روستاها از برنامه های دیگر ماست که تا به حال به 35 هزار روستا این خدمات را رسانده ایم و هدف همراه ساختن اینترنت با دولت الکترونیک در روستاهای کشور است.

وزیر ارتباطات درباره کاهش 5 رتبه ای ایران در آمار سازمان جهانی در زمینه خدمات دولت الکترونیک گفت: هنوز اقدامات انجام شده به ITU ارائه نشده است و با ارائه این مدارک پیش بینی می شود رتبه ایران در زمینه خدمات دولت الکترونیک افزایش یابد.

واعظی در خصوص انتقال در شبکه زیرساخت کشور گفت: این مورد از سه طریق فیبر نوری، شبکه رادیویی و اتصال به ماهواره در حال انجام است.

او افزود: در ابتدای سال 51 هزار کیلومتر شبکه انتقال فیبر نوری داشتیم که در طول سال گذشته 5 هزار کیلومتر به آن اضافه شد و پیش بینی می شود این رقم تا یکسال و نیم آینده به 12 هزار کیلومتر در سطح کشور برسد.

وزیر ارتباطات ادامه داد: پشتیبان شبکه فیبر نوری ارتباط رادیویی است و آنچه که امروز به عنوان پروژه های ماهواره ای مطرح شده است امکان اتصال به دورافتاده ترین نقاط کشور را برای ما فراهم می سازد.

واعظی گفت: از طریق این سیستم می توانیم با سکوهای نفتی، هواپیماها و قطارهای در حال حرکت ارتباط متداوم داشته باشیم و این سیستم می تواند در زمان بحران در کوتاه ترین زمان و با بالاترین سرعت مورد استفاده قرار گیرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در حوزه آی تی تاکید کرد: به دنبال استفاده از محصولات تولیدی داخلی هستیم و به تحقیق و توسعه توجه ویژه ای داریم .

واعظی افزود: تا به حال پروانه های متعددی را به بخش خصوصی داده ایم تا خدمات متعددی را آنها به مردم ارائه دهند.

او با اشاره به تشویق شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه آی تی گفت: وام های با بهره کم را در اختیار این شرکت ها قرار می دهیم که تا به حال 33 میلیارد تومان وام به 92 شرکت اختصاص یافته است.

وزیر ارتباطات با دعوت از شرکت های دانش بنیان فعال در این حوزه گفت: این شرکت ها می توانند در فراخوان وزارتخانه شرکت و از تسهیلات ما بهره مند شوند.

واعظی درباره شغل هایی که این وزارتخانه ایجاد کرده است، گفت: به نظر می رسد تا پایان سال به هدف ایجاد 100 هزار شغل که پیش از این تعیین شده بود، برسیم.

اوافزود: پهنای باندی که در حال استفاده است و تعداد شرکت های فعال در این حوزه و همچنین پروانه های صادر شده همه نشان از رقبت بالای کاربران به این حوزه را دارد.

وزیر ارتباطات با اشاره به بحث ماهواره ملی گفت: کار تحقیقی بر روی ماهواره ملی ایرانی ادامه دارد و ظرف 10 الی 12 سال آینده نهایی خواهد شد و ایران ماهواره بزرگ خود را به فضا پرتاب خواهد کرد.

او افزود: این ماهواره کاملاً بومی است و بر اساس نیازهای کشور طراحی می شود.

واعظی تصریح کرد: بر اساس نیازهای فعلی کشور تصمیم داریم ماهواره ای را سفارش دهیم که تا زمانی که ماهواره ملی آماده شود از آن استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات درباره پرتاب ماهواره ملی با ماهواره بر ایرانی در آینده گفت: در حال حاضر فناوری لازم برای ساخت ماهواره بر ماهواره بزرگ را در اختیار نداریم؛ اما همزمان دوستان ما در بخش های مربوطه در حال کار بر روی این طرح ملی هستند و امیدواریم تا 10-12 سال آینده، این فناوری بومی سازی شود.

واعظی درباره پارازیت های غیر مجاز در سطح شهر گفت: مسئله پارازیت از ابتدای دولت به عنوان یک موضوع جدی مد نظر قرار گرفت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به همراه سازمان انرژی اتمی مسئول پیگیری این موضوع شدند و با موج های غیر مجاز در سطح شهر برخورد جدی می کنند.

او درباره مسئله اخلال در شبکه تلفن همراه با آمدن G3 گفت: این موضوع درباره 3 اپراتور موجود صدق نمی کند، اپراتور بزرگ ما همزمان با بحث نسل سوم بازسازی نسل دوم را شروع کرد و اختلالاتی که شاهد آن بودیم مربوط به این موضوع بوده است.

وزیر ارتباطات افزود: بحث قرار گرفتن آنتن های تلفن همراه در سطح شهر و موانع موجود برای آن از دیگر علل اختلال های موجود در شبکه تلفن همراه است.

واعظی با اشاره به هشدارهای وزارت ارتباطات به اپراتورها در زمینه هزینه ها و نتیجه بخش بودن اینگونه تذکرات گفت: سازمان تنظیم مقررات این وزارتخانه اختیارات فراوانی را به ما داده و آنچه که مربوط به اپراتورهاست به خوبی اعمال شده است تا آنها بهترین خدمات را به مشترکین ارائه دهند.

او افزود: ما باید ساز و کار رقابت سالم را طراحی کنیم و در این صورت دیگر نیازی به تذکر وجود ندارد.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: سامانه 195 شبانه روزی در اختیار مردم است و اگر با مسئله ای مواجه شدند می توانند مسائل خود را با این سامانه در میان بگذارند.

واعظی در تشریح تفاهم نامه ارائه خدمات تعرفه پذیری تصریح کرد: این بحث یکی از مولفه های رقابت سالم است و بدین معناست که مشترکانی که امکان تغییر اپراتور خود را ندارند می توانند سالی دو بار به انتخاب خود اپراتور خود را با حفظ شماره خود تغییر دهند.

او افزود: این کار می تواند رقابت جدی را میان اپراتورها فراهم سازد تا آنها بهترین خدمات را با کمترین هزینه به مشترکان خود ارائه دهند.

وزیر ارتباطات در پایان با اشاره به مقوله پست در کشور تاکید کرد: کار بزرگی در این زمینه در کشور صورت گرفته و خدمات متنوعی در اختیار مردم قرار گرفته است.