متأسفانه به دلیل عدم هماهنگی مدیریت کارخانه در کنترل و هدایت موضوعات مرتبط با شرکت، مسایل به گونه‌ای پیش رفت که مدیریت فعلی قادر به کنترل مسایل کارگری نبوده و شاهد تنش‌های کارگری در ابعاد گسترده می‌باشیم

به گزارش ایلنا از رشت،ماجرای کارخانه چوب و کاغذ ایران(چوکا) به یک رمان قطور تبدیل شده است. بلاتکلیفی کارگران و عدم دریافت حقوق چندماهه و اخراج کارگران مستضعف به دلیل سوء مدیریت و اعتصابات و  اعتراضات کارگری این کارخانه بسیار بزرگ تولیدی در ایران از جمله مواردی است که چوکای معروف را به خود درگیر کرده است.

قطعاً عدم توانمندی مدیریت فعلی کارخانه چوکا و اصرار برخی افراد مبنی بر حضور وزوایی 70 و چند ساله بر منصب مدیریت عامل این کارخانه تولیدی بزرگ از دلایل جدی نابودی مطلق چوکا به شمار می رود.

با توجه به اینکه کارخانه چوکا یکی از مجموعه های شستای تامین اجتماعی محسوب میشود، مدیران این مجموعه سرمایه گذاری هیچونه همکاری مبنی بر نجات این کارخانه انجام نداده و شانه خود را از بار مسئولیت خالی میکنند.

حال مسئولان استان، مخصوصاً مجمع نمایندگان و استاندار گیلان باید با جدیت بیشتری نسبت به نجات این کارخانه پر قدمت تولیدی و احیای مجدد وضعیت کنونی و حیات دوباره به کارگران و جوانان این خطه قدم بردارند.

قطعاً مردم گیلان از استاندار و سیزده نماینده گیلان انتظار کاملاً بحقی دارند تا تمام قد در جهت دفاع از حقوق آنان در مجلس و دولت گام برداشته و مدیران شستا را وادار به نجات این شرکت و زندگی کارگران مظلوم نمایند.

در همین راستا روزهای گذشته علی منتظری در واکنش به موضع اتخاذ شده توسط مدیرعامل شرکت چوکا مبنی بر تعطیلی موقت شرکت مذکور گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده توسط استاندار و مسئولان ذیربط در استان گیلان انشاءالله شرکت چوکا به فعالیت خود ادامه خواهد داد و این موضوع مطالبه بحق مردم و مسئولان استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلانافزود: تلاش تمامی مسئولان فعالسازی مناسب شرکت چوکا، افزایش ظرفیت تولید آن و پرداخت مطالبات بحق کارگری و کاهش تنش‌های جاری است.

وی تصریح کرد: در مراحل بعدی با توجه به تصویب طرح بازسازی و نوسازی کارخانه چوکا که از مصوبات سفر هیأت دولت به استان می‌باشد می‌بایستی با همراهی پرسنل فعلی شرکت این طرح در زمان تعیین شده اجرایی گردد تا انشاءالله شاهد بازگشت شرکت چوکا به روزهای اوج فعالیت خود باشیم.

منتظری همچنین گفت: طرح بازسازی و نوسازی اولیه این شرکت با حمایت استان انجام شد و پس از آن مقرر شده بود فعالیت این شرکت در حوزه‌های مختلف تأمین مواد اولیه، خط تولید و بازرگانی به صورت فعالانه صورت گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان افزود: متأسفانه به دلیل عدم هماهنگی مدیریت کارخانه در کنترل و هدایت موضوعات مرتبط با شرکت، مسایل به گونه‌ای پیش رفت که مدیریت فعلی قادر به کنترل مسایل کارگری نبوده و شاهد تنش‌های کارگری در ابعاد گسترده می‌باشیم و در این راستا عدم حضور دائمی مدیرعامل در محل کارخانه، عدم همراهی شرکت شستا با مسئولان استان و اتخاذ تصمیمات تنش زا موجب بروز شرایطی شده که امروزه شاهد آن هستیم.

وی افزود: مدیریت این واحد صنعتی از توان کافی جهت فعالسازی این واحد و کنترل مسایل کارگری برخوردار نمی‌باشد و در حال حاضر مذاکراتی با دستگاه‌های مسئول و کادر فنی واحد و نمایندگان کارگران در حال انجام است که ضرورت دارد مدیرعامل محترم کارخانه و همچنین شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) با در نظر گرفتن موقعیت اجتماعی منطقه همراهی لازم را با مسئولان استانی داشته باشند.

منتظری تصریح کرد: در حال حاضر فعالیت صنایع سلولزی در کشور علی الخصوص تولید انواع کاغذ دارای توجیه اقتصادی لازم بوده و هرگونه سرمایه گذاری در این بخش از جمله در شرکت چوکا دارای مزیت می‌باشد و جای دارد شرکت شستا به عنوان صاحب کارخانه چوکا عزم و اراده جدی جهت تداوم و رونق فعالیت این واحد تولیدی و توسعه ظرفیت تولید آن از طریق مشارکت در سرمایه گذاری داشته باشد.