دلق‌پوش افتتاح و بهره‌برداری از ‌13 طرح صنعتی و معدنی در استان گیلان در هفته بزرگداشت صنعت و معدن را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: برای ایجاد این تعداد طرح صنعتی حدود 904 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

به گزارش ندای گیلان،فرهاد دلق‌پوش ظهر امروز در جریان بازدید از چند شرکت تولیدی و صنعتی در شهر رشت اظهار داشت: در سه ماهه نخست امسال برای بهره‌برداری از واحدهای تولیدی و صنعتی در گیلان 483 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به عمل آمد که به موجب آن 458 فرصت شغلی جدید در استان ایجاد شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه 40 درصد از سهم اشتغال کشور مربوط به حوزه صنعت و معدن است عنوان کرد: واحدهای تولیدی و صنعتی سهم بسیار بالایی از تولید و اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند به همین علت دولت سازوکارهای زیادی را برای حمایت از آن‌‌ها در حوزه‌های مختلف تدارک دیده است.

دلق‌پوش افتتاح و بهره‌برداری از ‌13 طرح صنعتی و معدنی در استان گیلان در هفته بزرگداشت صنعت و معدن را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: برای ایجاد این تعداد طرح صنعتی حدود 904 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است که به موجب استقرار آن‌ها برای حدود ‌464 نفر فرصت اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته 444 فقره جواز تأسیس در استان گیلان با میزان سرمایه‌گذاری 27 میلیون و 947 هزار و 776 میلیون ریال صادر شد تصریح کرد: در سه ماهه نخست امسال 103 فقره جواز تأسیس در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی با سرمایه‌گذاری 6 میلیارد و 396 هزار و 389 میلیون ریال صادر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ایجاد فرصت جدید شغلی به تعداد 10 هزار و 547 نفر در استان به واسطه جوازهای تأسیس صادر شده را مورد توجه قرار داد و گفت: با بهره‌برداری از واحدهای جدید تولیدی و صنعتی که جواز تأسیس آن‌ها در سال ‌98 صادر شده‌اند نیز برای 2 هزار و 16 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

دلق‌پوش با تأکید بر اینکه در سال 97 تعداد 174 فقره واحد تولیدی و صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در استان گیلان ایجاد شده است ابراز داشت: در مجموع برای ایجاد این تعداد واحد تولیدی و صنعتی معادل 77 میلیارد و 645 میلیون ریال هزینه شده که به‌واسطه آن حدود هزار و 855 نفر به‌طور مستقیم مشغول کار شدند.

وی دو مقوله امنیت سرمایه‌گذاری و استقبال از سرمایه‌گذاران را در استان گیلان مطلوب اعلام کرد و اظهار داشت: راه آهن گیلان فرصت‌های جدیدی را برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان ایجاد کرده است و در صورت تکمیل این طرح و گسترش آن تا بندرانزلی و آستارا ظرفیت‌های آن به مقدار بسیار زیادی افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان برگزاری جلسات رونق تولید و رفع موانع تولید در سطح استان را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: از ابتدای سال 97 تا 29 خرداد امسال هزار و 322 مورد تسهیلات برای این منظور در گیلان پرداخت شد به طوری‌که استان هم‌اینک از این حیث در جایگاه چهاردهم کشور قرار دارد.

دلق‌پوش با بیان اینکه حدود 600 میلیارد تومان تسهیلات برای رفع موانع تولید و ایجاد رونق به واحدهای تولیدی و صنعتی گیلان پرداخت شده است افزود: در حال حاضر 490 میلیارد تومان تسهیلات نیز در بانک‌های عامل تصویب شده است که با پرداخت آن‌ها سهم تسهیلات اعطایی در حوزه رفع موانع تولید گیلان ارتقاء می‌یابد.

وی از مثبت بودن تراز صادراتی استان گیلان سخن گفت و ضمن تشریح بیشتر این مسئله عنوان کرد: در حال حاضر طبق آمارها و گزارشاتی که تهیه شده تراز صادراتی گیلان در سه ماهه نخست امسال حدود 9 درصد بیشتر از سال گذشته برآورد شد که این موضوع به نوعی از روزهای طلایی و پررونق حوزه تولید و صنعت استان حکایت دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان منابع رونق تولید استان گیلان در سال 98 را حدود هزار و 100 تا هزار و 200 میلیارد تومان برآورد کرد و ابراز داشت: تعطیلی و توقف واحدهای تولیدی و صنعتی طبق مصوبه جدید دولت در سراسر کشور ممنوع است و اجرای این سیاست در سطح استان گیلان نیز به شدت دنبال می‌شود.

دلق‌پوش حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از صنایع کشاورزی، بسته‌بندی، فرآوری محصولات کشاورزی و نظایر این‌ها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: گیلان قطب نخست صنایع سلولوزی کشور است از سویی دیگر حوزه‌هایی نظیر صنایع دانش‌بنیان و صادرات محور نیز در این استان مورد حمایت قرار می‌گیرد.

وی دعوت از شخصیت‌های برجسته ملی و کشوری در همایش صنعت، معدن و تجارت استان گیلان را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: تجلیل از 30 نفر از برگزیدگان حوزه صنعت و معدن گیلان از جمله برنامه‌های این همایش است علاوه بر این‌ها اجرای برنامه‌های دیگری نیز در طول هفته صنعت و معدن در استان پیش‌بینی شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تأمین و توزیع 9 هزار و 681 تن شکر در سطح استان را از اقدامات این دستگاه در سه ماهه نخست امسال خواند و گفت: در همین مدت یاد شده در کنار گسترش شبکه توزیع در سراسر گیلان 188 تن گوشت قرمز نیز با قیمت‌های مصوب دولتی در سطح استان توزیع شد.

دلق‌پوش واردات بی‌ضابطه منسوجات چینی را از دلایل عمده افت جایگاه صنعت ریسندگی گیلان اعلام کرد و بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در کنار سازمان‌های تابعه سعی دارد با اعطای تسهیلات رونق تولید، پرداخت منابع مالی لازم برای خرید تجهیزات و ماشین‌آلات و نظایر این امکان احیاء برخی صنایع فراموش شده را فراهم کند.

وی تأثیرات بسیار مثبت ایجاد هر یک فرصت شغلی در واحدهای تولیدی و صنعتی کشور را غیرقابل توصیف اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر حدود 85 هزار نفر در حوزه‌های صنعتی و تولیدی گیلان مشغول فعالیت هستند و حفظ این سهمیه در کنار افزایش تدریجی آن در دستور کار اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان قرار دارد.