رئیس سازمان صمت گیلان به جایگاه ممتاز آستارا در توسعه صادرات و گسترش مبادلات تجاری در سطح کشور اشاره کرد و افزود: این شهرستان در مسیر کریدور شمال به جنوب، ظرفیت ویژه‌ای دارد و بیش از ۴۵ درصد امور تجاری استان گیلان از مرز آستارا انجام می‌شود.

به گزارش ندای گیلان،فرهاد دلق پوش در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی در آستارا گفت: شهرستان آستارا با توجه به ظرفیت‌هایی تجاری ویژه ای می‌تواند به عنوان پایلوت صادراتی شمال کشور باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به وضعیت مطلوب صادرات سال ۹۸ از گمرکات گیلان، اظهار کرد: یکی از رسالت‌های همگانی، تقویت بنیان اقتصادی جامعه در راستای توسعه فعالیت‌های تولیدی، تجاری و افزایش اشتغال در استان است.

وی به جایگاه ممتاز آستارا در توسعه صادرات و گسترش مبادلات تجاری در سطح کشور اشاره کرد و افزود: این شهرستان در مسیر کریدور شمال به جنوب، ظرفیت ویژه‌ای دارد و بیش از ۴۵ درصد امور تجاری استان گیلان از مرز آستارا انجام می‌شود.

دلق پوش تأکید کرد: اگر دولت و بخش خصوصی در کنار هم باشند، می‌توان با بهره گیری از این ظرفیت و با هدف گذاری مناسب صادراتی و تکمیل زیرساخت‌ها تجاری، وضعیت شمال کشور را متحول کرد.

وی با اشاره به اینکه در دو ماهه نخست امسال بیش از ۱۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۸۰ میلیون دلار صادرات از گمرکات گیلان انجام شده است، بیان کرد: در مقایسه با مدت مشابه سال از لحاظ وزنی ۳۳ درصد و از نظر ارزشی ۱۶ درصد رشد داشته است.

دبیر کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی گیلان ادامه داد: از این مقدار صادرات ۱۸۰ تن به ارزش ۳۳ هزار دلار فقط از بندر آستارا بوده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های خوب اتاق بازرگانی گیلان در جهت توسعه مبادلات تجاری و هماهنگی تجار و تولید کنندگان، تاکید کرد: این نهاد اقتصادی پویا پیشران توسعه فعالیت‌های صادراتی و مبادلات تجاری گیلان است و تجارب و توانمندی‌های این تشکل اقتصادی می‌تواند با همت مضاعف گسترش یابد.

دلق پوش تقویت تولید را برای افزایش توان صادراتی مؤثر دانست و گفت: تولید با کیفیت، پشتیبان صادرات است لذا در راستای حمایت از تولید، اجرای معافیت مالیاتی مندرج در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی مرزی پیگیری خواهد شد.

وی همچنین ایجاد ایستگاه قرنطینه بهداشتی و افزایش وسایل نقلیه مجهز برای صادرات کالا و تجهیز پایانه صادراتی کشاورزی را از مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های توسعه صادراتی آستارا برشمرد و افزود: سیستم توزین و سکوی تخلیه و نصب دستگاه ایکس ری، فیبر نوری و تجهیز ناوگان حمل و نقل یخچال دار ویژه حمل کالا از نیازمندی‌های تسهیل کننده فعالیت‌های تجاری در بندر آستارا است.

دلق پوش با اشاره به اینکه مشکل نبود پایانه ریلی مناسب در انجام امور گمرکی و زیرساخت لجستیک مناسب در افزایش مبادلات تجاری باعث کندی خدمات تجاری شده است، ادامه داد: نیازمند حمایت زود هنگام در انجام امور زیرساختی و رفع چالش‌های موجود هستیم و عدم صدور کد گمرکی نیز یکی دیگر از چالش‌های تجاری است که بازرگانان گیلانی با آن مواجه هستند که امیدواریم به زودی مرتفع شود.

/مهر