معاون رئیس جمهور گفت:از محل پروژه های اقتصاد مقاومتی و تبصره ۱۸ تا پایان سال باید زمینه ایجاد ۲۶ هزار فرصت شغلی برای جوانان گیلانی فراهم شود.

به گزارش ندای گیلان،دکتر محمد باقر نوبخت،معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در گیلان با بیان اینکه باید دید در ۹ جلسه ای که در این مدت در گیلان برگزار شده چقدر به اهداف کلان اقتصاد مقاومتی نزدیک شده ایم گفت: قرار شده است که حدود 1 میلیون فرصت شغلی با اعتبار 46 هزار میلیارد تومان ایجاد شود که سهم گیلان از این میزان، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است.

تا پایان سال باید زمینه ایجاد ۲۶ هزار فرصت شغلی برای جوانان گیلانی فراهم شود

جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در گیلان با تأکید بر اینکه از محل پروژه های اقتصاد مقاومتی و تبصره ۱۸ تا پایان سال باید زمینه ایجاد ۲۶ هزار فرصت شغلی برای جوانان گیلانی فراهم شود گفت: این هدف از دو مسیر، نخست سرمایه گذاری در طرح های تولیدی و دوم سرمایه گذاری در طرح های عمرانی دنبال می شود.
دکتر نوبخت با بیان اینکه هم اکنون ۱۹۶ طرح در عرصه تولید اعم از خدمات، صنعت و کشاورزی در گیلان وجود دارد که اگر حدود ۸۸۵ میلیارد تومان تسهیلات ارائه شود تا پایان سال به اتمام می رسد خاطرنشان کرد:حدود ۹هزار فرصت شغلی باید از این محل ایجاد شود.
وی ادامه داد :تا کنون برای ۳۲ طرح از این محل ۱۱۵ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده اما هدف آن است که تا پایان سال ۱۹۶ بنگاه با تسهیلات ۸۸۵ میلیارد تومانی آماده شود و این امر نیازمند تلاش بیشتری است.
معاون رئیس جمهور گفت: هرچند از هدف فاصله داریم اما عملکرد استان در این بخش رضایت بخش است و فقط باید کار، سرعت بیشتری بگیرد تا ۱۹۶ طرح با تسهیلات تعیین شده فعال شوند.
وی با بیان اینکه امروز با عدم اعتماد اجتماعی مواجهیم که بسیار زیان بار است تصریح کرد: به ۱۷ میلیون و ۷۰۷ هزار خانوار معادل ۲۴۴۰ میلیون تومان حمایت معیشتی پرداخت کردیم و برخی در این خصوص تشکیک داشتند که شک آنها با شفاف سازی های صورت گرفته برطرف شد.

دکتر نوبخت وجود امید در جوانان را مهم دانست و عنوان کرد: برای افزایش امید باید فرآیند رقابتی را برای مشاغلی که با این منابع ایجاد می شود مشخص کرد تا هر جوان ایرانی بداند که رقابت ایجاد شده و اسامی مشخص است برنده این رقابت و اینکه کدام واحد و چه افرادی با چه مدارکی برنده شده اند هم روشن باشد تا اعتماد حاکم باشد.
معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا ۲۶ هزار جوان گیلان تا پایان سال شاغل شوند گفت: ۱۸ طرحی که در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان تعریف شده است نیاز به افزایش شتاب دارد.

جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در استان گیلان با بیان اینکه از ابتدای سال جدید کل اختیارات تبصره ۱۸ اقتصاد مقاومتی به استانداران تفویض می شود تصریح کرد: اعتبارات اقتصاد مقاومتی در اختیار استانداران قرار می گیرد و توزیع بودجه ، استانی می شود تا کارها با سرعت بیشتری پیش برود.
معاون رئیس‌جمهور پرداخت 39 هزار و 600 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه‌های عمرانی در سال آینده را با وجود تحریم‌ها، کاری بی‌سابقه دانست افزود: برای اجرای یکسری دیگر از طرح‌های عمرانی نیز 43 هزار میلیارد تومان اسناد و اوراق مشارکت در نظر گرفته شده که در سال آینده پرداخت می‌شوند.
دکتر نوبخت با بیان اینکه شرایط کشور عادی نیست و در بزرگ‌ترین تحریم‌های تاریخ معاصر به سر می‌بریم تا جایی‌که حتی به کودکان و بیماران پروانه‌ای ما هم رحم نمی‌شود گفت: در خصوص بودجه سال آینده، رقمی حدود ۴۸۴ هزار میلیارد تومان کف مصارف است که در ۴ بخش مهم تعریف می شود که ۱۰۶ هزار میلیارد تومان آن به صندوق بازنشستگی، کمیته امداد، بهزیستی و نهادهای حمایتی اختصاص دارد.
وی ادامه داد : از ابتدای سال تا آخر آذرماه بیش از ۳۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پرداخت شده است و هزاران میلیارد تومان دیگر تا پایان سال پرداخت می شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه تا آخر همین ماه اعتبار نقدی برای اجرای طرح‌های عمرانی استان گیلان تزریق می‌شود گفت: به زودی الهام‌ علی‌اف رئیس‌جمهور کشور آذربایجان به استان گیلان و رشت سفر می‌کند.
دکتر نوبخت با تأکید بر اینکه امروز ایجاد دودستگی در جامعه نقطه هدف و امید دشمنان برای ضربه به این ملت و نظام است ، افزود : ما در بزرگترین تحریم اقتصادی قرار داریم و در این شرایط هرچه دودستگی ایجاد و بیشتر شود به نفع دشمنان است. باید با همه این تحریم ها، خود را برای سال آینده آماده کنیم و بدانند این ملت در برابر زور و فشار و تحریم سر خم نمی‌کند و ما مقاوم تر می شویم.
جانشین رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور در استان گیلان با بیان اینکه پس از توافق برجام بسیاری از نخست‌وزیران و رؤسای جمهور کشورها برای انعقاد قرارداد با ایران صف کشیده بودند و شاهد رشد دو رقمی اقتصاد کشور که بزرگ‌ترین رشد اقتصادی در جهان نام گرفت بودیم، تأکید کرد: اگر شرایط عادلانه ای برای گفتگو ایجاد شود آماده گفتگو در قالب 1+5 هستیم و برای ادامه مذاکره باید ابتدا تحریم‌ها برداشته شود از طرف دیگر دولت هیچ اقدامی را نیز بدون اجازه نظام انجام نمی‌دهد.