مسئول دبیرخانه تالاب‌های استان گیلان گفت: 12 میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با گونه مهاجم سنبل آبی در گیلان اختصاص داده شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر به استان تخصیص یابد.

به گزارش ندای گیلان،عباس عاشوری  در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست تنها مسئول شناسایی و ارائه راهکار برای مبارزه با گونه‌های مهاجم است اظهار داشت: ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با گونه مهاجم سنبل آبی در گیلان اختصاص داده شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر به استان تخصیص یابد.

مسئول دبیرخانه تالاب‌های استان گیلان سنبل آبی را تهدیدی جدی برای حیات تالاب‌های استان خواند و بیان داشت: شیوه‌ای که ما در سال ۹۴ برای مقابله با گیاه مهاجم سنبل آبی در تالاب بین‌المللی انزلی استفاده کردیم روش فیزیکی بود و تلاش کردیم به شکل دستی سنبل آبی را از اکوسیستم تالاب انزلی حذف کنیم.

عاشوری با تاکید بر اینکه بحث حذف فیزیکی و جمع‌آوری گیاه مخرب سنبل آبی از تالاب بین‌المللی انزلی مستمر نبوده است عنوان کرد: جمع‌آوری سنبل آبی به تنهایی کفایت نمی‌کند زیرا در این روش عملا ۹۰ درصد کار با  هزینه زیاد پیش برده می‌شود و تنها با پایش مرتب موفقیت‌آمیز خواهد بود.

وی پایش‌های مکرری که در تالاب عینک رشت پس از جمع‌آوری سنبل آبی انجام شده است را اقدامی مثمرثمر برای مقابله جدی با این گیاه مهاجم ارزیابی کرد و افزود: برای مقابله با سنبل آبی در کنار محیط زیست همه ارگان‌ها باید همکاری داشته باشند از طرفی همه می‌دانیم که تالاب انزلی در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده است.

مسئول دبیرخانه تالاب‌های استان گیلان اجرای طرح بایوجمی یا احداث سد لاسک را از جمله حواشی که در سال‌های اخیر در بحث تالاب بین‌المللی انزلی رخ داده است خواند و عنوان کرد: به علت بحران‌های اشاره شده مبارزه با سنبل آبی و پایش‌های مستمر برای حذف آن در گذر زمان با اختلالاتی مواجه شد و استمرار پیدا نکرد.

عاشوری با بیان اینکه هم‌اینک گیاه سنبل آبی بخش‌های غربی، مرکزی و جنوبی تالاب بین‌المللی انزلی را آلوده کرده است اظهار داشت: سؤال اینجا است که چرا شرق تالاب انزلی آلوده شده است چون در سال‌های قبل که حذف فیزیکی گیاه سنبل آبی انجام گرفت این نقطه آلوده نبود.

وی مشکل اساسی در تالاب انزلی و سایر تالاب‌ها و آب‌بندان‌های گیلان  را در کنار بحث پایش عدم آگاهی مردم از مخرب بودن گیاه سنبل آبی، خرید آن به عنوان گیاه زینتی و رهاسازی در اکوسیستم‌ها اعلام کرد و گفت: هیچ جای قانون اشاره نشده که سازمان حفاظت محیط زیست مسئول مبارزه با گونه‌های مهاجم است.

مسئول دبیرخانه تالاب‌های استان گیلان با اشاره به اینکه در آئین‌نامه پدافند غیرعامل ارسال شده به همه نهادها سازمان حفاظت محیط زیست مسئول شناسایی و ارائه راهکار برای مبارزه با گونه‌های مهاجم است ابراز داشت: با توجه به اینکه سنبل آبی وارد اکوسیستم‌های گیلان شده بنابراین ما هم اقدامات خود را برای حذف فیزیکی آن انجام دادیم.

عاشوری سنبل آبی را خطری جدی برای تنوع زیستی و تالاب‌های گیلان دانست و با بیان اینکه مبلغ ۱۲ میلیارد تومان برای مبارزه با این گونه مهاجم در نظر گرفته شد گفت: امیدواریم این مبلغ به گیلان تخصیص داده شود و بتوانیم به کمک همه متخصصان به ویژه محیط زیست، مدیریت بحران و سازمان برنامه و بودجه یک برنامه اصولی برای مبارزه با سنبل آبی تدوین شود.

وی مصوباتی که در بحث مبارزه با گونه مهاجم سنبل آبی تاکنون اعلام شده است را متذکر شد و با تاکید بر اینکه هم‌اینک محیط زیست در حال هدایت برنامه‌های مقابله با سنل آبی است خاطرنشان کرد: همه ارگان‌ها باید با محیط زیست همکاری داشته باشند اما به صراحت بگویم در آئین‌نامه پدافند غیرعامل استان سازمان جهاد کشاورزی مسئول مقابله با  گیاهان مهاجم معرفی شده است.