اختتامه جشنواره ملی کاسپین دریای دوستی  عصر یکشنبه در سالن خاتم الانبیاِء اداره کل ارشاد گیلان برگزار شد. 

به گزارش نداي گيلان: این جشنواره با همکاری شهرداری رشت،انجمن سینمای جوان، دفتر همکاری‌های یونسکو در ایران، اداره کل ارشاد اسلامی و آژانس عکس ایران اجرایی شده بود و در حالی که قرار بود وزیر ارشاد نیز در اختتامیه حضور داشته باشد تاخیر در پرواز هواپیما باعث شد تا اختتامیه بدون حضور وزیر برگزار شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد گیلان در این جلسه با بیان اینکه کشور ما به خاطر صلح طلبی‌هایش مورد تهاجم قرار گرفته است و هیچ‌گاه در جنگ پیش قدم نبوده است گفت: گیلان یکی از صلح طلب‌ترین استان‌های کشور است.

دکتر فیروز فاضلی گفت: کارهای فرهنگی در تعاملات پویا خواهد شد و با اشاره به تعاملات استان گیلان با دانشگاهی در گرجستان استان گیلان را در این موضوع فعال دانست.

وی همچنین با اشاره به بحث توسعه فرهنگی گفت: کارهای فرهنگی زمان بر است. فاضلی ادامه داد: کالچر مانند بذری است که در زمین کاشته می‌شود و برای رشد این بذر باید زمان بگذرد.

 

اهل گفتگو و تعامل هستیم

دکتر محمدعلی ثابت قدم شهردار رشت نیز در این جشنواره با اشاره به اینکه تقارن موضوعات صلح و جنگ و طبیعت برگرفته از مقولات انسانی است بیان کرد: این موضوع عدله‌ای است برای اینکه بدانیم رابطه بین طبیعت و انسان در بستر هنر قابل هدایت است.

ثابت قدم گفت: محدوده جغرافیایی این قابلیت را دارد که با یک نگاه جهان شمول با بستر فرهنگی و هنری که که در ذهن، بطن و هویت تاریخی این مرز و بوم وجود دارد بتواند خودش را از یک هنر اجتماعی به یک هنر اقتصادی شده برساند.

او این نگاه را کاسب کارانه به هنرندانست و گفت: هنر موقعی می‌تواند پایدار بماند که بستر اقتصادی در زندگی فردی رشد بکند.

شهردار رشت با بیان اینکه مدیریت شهری خودش را متولی این تغییر نگاه می‌داند ادامه داد: شهرداری تلاش می‌کند در زمینه بستر سازی برای هویت بخشی به این هنر و در جذب و اشاعه آن در عمق محلات و تبدیل نگاه آماتوری به نگاه حرفه‌ای حداکثر مساعی لازم را انجام دهد.

شهردار با بیان اینکه اقتصاد رشت را مبتنی بر اقتصاد گردشگری می‌داند گفت: ما به مشارکت این جمع حاضر و جمع بزرگ‌تر شهروندان در شهر نیاز داریم.

ثابت قدم گفت: می‌خواهیم به همه بقبولانیم که اهل گفتگو و تعامل هستیم و نگاه‌مان در دیپلماسی شهری اعتدال گرایانه و در اجرا تهاجمی است.

 

اسلحه گفتگو به جای اسلحه جنگ

دکترسعدالله نصیری قیداری دبیرکل کمیسیون ملییونسکو درایران نیز در این برنامه با اشاره به روز جهانی صلح گفت: روز صلح روز هدف یونسکو است.

او با اشاره به اهداف یونسکو بیان کرد: باید جهالت را به آموزش و علم و فرهنگ تبدیل کرد.

نصیری ادامه داد: باید در ذهن‌ها صلح ایجاد کرد که در غیر این صورت در جامعه جنگ خواهد بود.

وی با بیان اینکه صلح فقط وجود جنگ نیست اظهار داشت: وجود ۱. ۵میلیارد انسان که از آموزش و بهداشت و برخوردار نیستند به معنی عدم وجود صلح است.

نصیری گفت: جامعه وقتی می‌تواند به عقلانیت برسد و به نقطه‌ای حرکت کند که همراه با نجنگیدن در جامعه برابری، عدالت، حقوق بشر، رفاه، شغل کافی و مهارت آموزی و امکانات کافی و سلامت فیزیکی، فکری و روانی وجود داشته باشد.

او حرکت بشر مغرورآتش افروز را به دور از فضای صلح و عدالت دانست و گفت: صد‌ها جوان، کودک و زن از این نخوت بشر رنج می‌برند.

نصیری با اشاره به درگیری‌های خاورمیانه گفت: متاسفانه امروز همه چیز در منطقه مانند ابنیه تاریخی در رقابت‌های کور از بین می‌برد.

او یونسکو را یک سازمان خوشنام از بدو پیدایش دانست و گفت: یونسکو به دور از رقابت‌های سیاسی تلاش کرده جامعه را بر پای علم، دانش، فرهنگ و آموزش به صلح برساند.

نصیری با بیان اینکه یونسکو به جای اسلحه جنگیدن از اسلحه گفتگو استفاده می‌کند اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با کمک کسانی که در مسیر عقلانیت حرکت می‌کنند بر غرور و نخوت غلبه کنیم و در راه صلح و دوستی قدم برداریم.

 

سال سرنوشت ساز جهان

دکتر شیدا مهنام نیز در بخش دیگر برنامه پیام خانم ایرینا بوکووا مدیرکل یونسکو را برای جمع قرائت کرد. در بخشی از این پیام آمده بود: در سال ۲۰۱۵ ما روز جهانی صلح را با هفتادمین سالگرد یونسکو جشن می‌گیریم. هفتاد سال است که پیام ما تغییری نکرده است. صلح باید در اذهان زنان و مردان در مبنای کرامت و حقوق بشر از طریق همکاری در حوزه علوم فرهنگ، آموزش و ارتباطات و اطلاعات ساخته شود.

وی ادامه داد: گفتگو و انسجام محکم ترین بنیان‌های صلح هستند که در سایه تساوی و احترام و تفاهم متقابل تحقق می‌یابد.

بوکووا با اشاره به اینکه امسال سال سرنوشت سازی برای جهان محسوب می‌شود گفت: سالی که کشور‌ها یک دستور کار توسعه پایدار جهانی جدید را تعریف خواهند کرد. این دستور کار باید یک دستورکار پایدار جدید را تدوین خواهند کرد. این دستور کار باید سندی برای تحقق صلح از طریق مشارکت جهانی و مشارکت همه سطح جامعه باشد.

او معنای صلح را فرا‌تر از نبود جنگ مسلحانه بین کشور‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: لازمه ترویج فرهنگ صلح ایجاد تفاهم متقابل میان جوامع و گرو‌ها و افراد است. امروز بیشتر از هر روز دیگر باید بر کرامت و حقوق بشر به عنوان نقطه شروع تکیه کنیم.

دربخش دیگری از پیام آمده بود: هیچ کشوری هرچقدر هم که قدرتمند باشد تمی تواند متضمن صلح باشد. تنها با یکدیگر می‌توانم تدافعات صلح را از اذهان همه زنان و مردان به خصوص جوانان بزداییم.

 

تقدیر از برگزیدگان فیلمنامه جشنواره

تقدیر از برگزیدگان بخش فیلمنامه جشنواره قسمت دیگر این برنامه بود. در بخش انیمیشن، پویان صادقی مهر با فیلمنامه مرد و ماهی نفر اول شناخته شد. فیلمنامه دنیای من زیر آب است صارمی‌زاده از مشهد نفر دوم شناخته شد و کمال حجت انصاری از آستانه گیلان نیز با فیلمنامه بطری نفر سوم شناخته شد.

در بخش مستند نیز «پل را بجنبان» امین حق ره از انزلی نفر اول شناخته شد. «اسیر تنگ‌های بلوری» محسن دستگردی از شهرکرد عنوان دوم را کسب کرد و نواب محمودی از لاهیجان نیز با فیلمنامه دریای کاسپین نفر سوم شناخته شد.

در بخش فیلمنامه داستانی نیز صمد مرعشی سبز قبا از دزفول با فیلمنامه «وقت گل نی» نفر اول شناخته شد. همچنین «دریا‌‌ همان دریا بود» ماریا شعبانی مهراز بابل نفر دوم شناخته شد و «تا دریا» سوسن دادخواه از ساری نیز به عنوان نفر سوم انتخاب شد.

 

یاد آیلان در رشت

اجرای تئا‌تر از دیگر بخش‌های این برنامه بود. تئاتری که به داستان آیلان کودک آواره سوری غرق شده در دریا اشاره داشت و مورد استقبال حاضرین قرار گرفت. رونمایی از تمبر و آوای کاسپین نیز از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

در ادامه برنامه شهردار رشت با لوح تقدیر از سه تن از هنرمندان گیلانی فرهاد مهران فر، الهه گل محمدی و نادر معصومی تقدیر به عمل آورد.  انجمن سینمای جوان  نیز با جوایزی از شهردار رشت و فاطمه قدیمی مدیر روابط عمومی شهرداری رشت تقدیر کرد.

در پایان بعد از افتتاح نمایشگاه عکس های برگزیده بادکنک‌های آبی رنگ صلح نیز در محوطه اداره کل ارشاد در آسمان رشت‌‌ رها شدند.