فرماندار فومن با اشاره به وجود برخی کمبود ها در حوزه مدیریت پسماند شهرستان، اظهار کرد: نبود تجهیزات و وجود برخی کمبودها برای اجرایی نکردن مناسب طرح مدیریت پسماند قابل قبول نیست.

به گزارش ندای گیلان از فومن،میرشمس مومنی زاده در جلسه کارگروه پسماند و بهداشت این شهرستان که در  فرمانداری فومن  برگزار شد با اشاره به وجود برخی کمبود ها در حوزه مدیریت پسماند شهرستان، اظهار کرد: نبود تجهیزات و وجود برخی کمبودها برای اجرایی نکردن مناسب طرح مدیریت پسماند قابل قبول نیست.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح به عنوان یک مأموریت از سوی مسئولان استانی به شهرستان ها واگذارشده است، افزود: همه ما باید با استفاده از امکانات و پتانسیل های موجود بهترین عملکرد را نشان دهیم.

فرماندار فومن با اشاره به ضرورت همکاری همه دستگاه های مربوطه، گفت: کم کاری در اجرای طرح مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدأ پذیرفته نیست.

وی با تأکید برنظارت مستمر و تهیه گزارشات مستند و مکتوب از سوی محیط زیست شهرستان در خصوص اجرای طرح مدیریت پسماند، تصریح کرد: دستگاه ها در صورت کم کاری باید پاسخگویی اهمال کاری خود به مسئولان استانی شوند.

مومنی زاده افزود: براساس شرح وظایف، شهرداران، بخشداران به ویژه دهیاران نقش تعیین کننده ای در اجرای مناسب این طرح ایفا می کنند.

وی به ضرورت ساماندهی پسماندهای حاشیه راه ها به ویژه راه های روستایی اشاره کرد و گفت: شهرستان فومن به دلیل وجود مناطق گردشگری همیشه ایام شاهد حضور مسافران و گردشگران داخلی و خارجی بوده و وجود چنین صحنه های در خور شأن این شهرستان نیست.

فرماندار فومن با بیان اینکه هرگونه کم کاری در این زمینه با برخورد قاطع دهیاران روبرو می شود، اظهار کرد: متاسفانه این نکات بارها در جلسات مختلف بیان شده ولی تاکنون ترتیب اثری داده نشده است.

وی با اشاره به حساسیت موضوع پسماند و زباله و آثار مخرب آن برمحیط زیست، خاطرنشان کرد: همه مسئولان به ویژه ارگان ها و نهادهای مرتبط با موضوع زباله و پسماند باید حساسیت موضوع را درک و در جهت کنترل و ساماندهی این موضوع تلاش بیشتری انجام دهند.

مومنی زاده در ادامه با بیان اینکه شهرستان در زمینه پسماندهای پزشکی از شرایط مطلوبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: شبکه بهداشت و درمان مطب های خصوصی فاقد قرارداد برای جمع آوری پسماندهای عفونی را ملزم به عقد قرارداد کند.

وی با اشاره به مغایرت برخی از آمار در شهرستان با استان، برضرورت هماهنگی و همکاری بیشتر نهادهای مربوط با مرکز استان تأکید کرد.

فرماندار فومن به نقش آموزش، فرهنگ سازی و تبلیغات محیطی در اجرای این طرح اشاره کردو افزود: اگر شهرستان نیازمند برگزاری برنامه های آموزشی و تبلیغاتی بیشتر است این برنامه ها مورد توجه مسئولان قرار گیرد.