حاجتی گفت: در طرح نماد، دانش آموزان در معرض خطر آسیب های اجتماعی، شناسایی و با اقدامات مشاوره ای زیر پوشش قرار می گیرند.

به گزارش ندای گیلان،مهدی حاجتی در همایش اختتامیه هفته مبارزه با اعتیاد، اظهار کرد: طرح نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان (نماد) با هدف شناسایی و حمایت از دانش آموزان در معرض خطر، امسال به طور آزمایشی در آموزش و پرورش ناحیه یک رشت و شفت برگزار می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان افزود: طرح نماد با همکاری 11 دستگاه اجرایی، اجرا می شود که مسئولیت علمی و اجرایی این برنامه با آموزش و پرورش است. در طرح نماد، دانش آموزان در معرض خطر آسیب های اجتماعی، شناسایی و با اقدامات مشاوره ای زیر پوشش قرار می گیرند.

وی یکی از مهم ترین آسیب های اجتماعی را اعتیاد دانست و گفت: متأسفانه استعمال مواد مخدر از 16 سال به 13 سال کاهش یافته است و در این راستا دانش آموزان باید علاوه بر شناخت همه جانبه از عواقب این پدیده شوم، مهارت «نه گفتن» را نیز بیاموزند.

حاجتی با انتقاد از گسترش بی ضابطه قلیان سراها گفت: این اماکن در جامعه به حدی رسیده است که تقریبا با تعداد مدارس برابری می کند و این یک کار غیر فرهنگی در تشویق غیر مستقیم جوانان به استعمال مواد مخدر است.

حاجتی گسست های فرهنگی در برخی خانواده ها، وجود بی ضابطه فضاهای مجازی و اختلافات خانوادگی را در روی آوردن تعدادی از جوانان به مواد مخدر موثر دانست و گفت: با کار فرهنگی هنرمندانه و گسترش تعامل بین مدرسه و خانواده ها بتوانیم مصونیت بخشی خانواده ها به ویژه دانش آموزان را تقویت کنیم.

وی با مقدم دانستن پیشگیری نسبت به درمان خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی های گسترده به دور از واکنش های سلبی و تقویت برنامه های ورزشی در مدارس می توانیم از پدیده مخرب جلوگیری کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان افزود: آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور با دارا بودن نیروهای متخصص می تواند در زمینه اطلاع رسانی و آموزش دانش آموزان و خانواده موثر باشد و مسئولان دست اندر کار در این زمینه می توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

وی در پایان گفت: در راستای آگاهی بخشی به خانواده ها بیش از 1600 نمایشگاه در مدارس گشایش می یابد و همچنین 4 هزار بسته فرهنگی در طول سال تحصیلی جاری در آموزشگاه های استان گیلان توزیع شده است.