رنج ور گفت: 5 طرح با اعتباری بالغ بر 503 میلیارد ریال به منظور جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب روستاهای لیجارکی انزلی، نوخاله جعفری صومعه سرا، کیسم آستانه اشرفیه، قاسم آباد علیاء رودسر و امامزاده هاشم رشت در دست اجراست.

به گزارش ندای گیلان،محبعلی رنج‌ور  عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر 785 هزار نفر در هزار و 790 روستای گیلان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردارند.

وی افزود: هم اینک شاخص بهره‌مندی روستاهای استان از آب شرب 76.6 درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان،با بیان اینکه منبع تامین آب شرب این روستاها 399 حلقه چاه و 557 دهنه چشمه است، ادامه داد: 21 هزار و 800 کیلومتر خطوط انتقال و توزیع آب نیز در روستاهای گیلان وجود دارد.

رنج‌ور خاطرنشان کرد: 138 هزار و 723 مترمکعب مخزن و 588 باب ایستگاه پمپاژ نیز برای آبرسانی مناسب به این روستاها در مدار بهره‌برداری است.

وی با بیان اینکه در 2 سال گذشته پروژه های خوبی در حوزه دفع بهداشتی فاضلاب روستاهای گیلان اجرا شده، تصریح کرد: هم اکنون از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی 5 طرح با اعتباری بالغ بر 503 میلیارد ریال به منظور جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب روستاهای لیجارکی انزلی، نوخاله جعفری صومعه سرا، کیسم آستانه اشرفیه، قاسم آباد علیاء رودسر و امامزاده هاشم رشت در دست اجراست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها بیش از 19 هزار نفر از شبکه مدرن فاضلاب بهره‌مند می‌شوند.

رنج‌ور با اشاره به اینکه طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب روستای ویرمونی آستارا و پاشاکی لاهیجان نیز تکمیل شده و در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد، گفت: عملیات احداث شبکه فاضلاب مسکن مهر شهرستان های تالش، فومن، لاهیجان و آستانه اشرفیه نیز توسط شرکت آبفار گیلان انجام شده که در مدار بهره‌برداری است.

وی، با بیان اینکه در راستای احیای تالاب بین المللی انزلی، طرح نمونه جمع آوری فاضلاب روستای مبارک آباد شهرستان رشت با همکاری اداره کل محیط زیست گیلان و شرکت جایکای ژاپن اجرا شده، تصریح کرد: در این طرح با بهره مندی از روش one site از پکیج‌های بی‌هوازی که قابلیت تصفیه فاضلاب با حذف ازت و فسفر را تا 90 درصد دارد، استفاده شده است.   این روش برای موقعیت جغرافیایی شکننده و آسیب پذیر گیلان و سایر استان ‌های شمالی مناسب است.

وی تاکید کرد: با توجه به بالا بودن سطح آب های زیرزمینی در مناطق جلگه ای گیلان و به منظور حفظ محیط زیست باید از چنین روش هایی برای جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب روستاهای استان استفاده کرد.