وزیر نیرو با تاکید بر اینکه هیچ تنگنای فنی در زمینه اجرای پروژه‌ها وجود ندارد، گفت: وزارت نیرو در استان گیلان ۱۷۱ پروژه مهم را با سرمایه گذاری افزون بر ۱۱هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و همچنین مبالغ قابل توجه ارزی که فاینانس است در حال اجرا دارد.

به گزارش ندای گیلان از صومعه سرا،رضا اردکانیان روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از پروژه های شرکت برق منطقه ای استان گیلان که به طور همزمان به صورت نمادین در پست۶۳/۲۰ کیلوولت GIS شهید مومن زاده صومعه سرا بهره برداری شد، افزود : پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در کشور هم با این هدف و اثبات این موضوع راه اندازی شد که با وجود تمامی محدودیت و تحریم ها همچنان اقتصاد و توسعه این کشور ایستاده و فعال است.

وی اظهار کرد : تلاش در همه استان ها با سرمایه گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومانی در پروژه ها و غاز عملیات اجرایی طرح های جدید آغاز شده که استان گیلان هجدهمین مقصد این پویش بوده و در مسیر این پویش تا پایان سال به همه استان ها سفر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هدف این پویش به نمایش گذاشتن نمونه ای از تلاش های دولت تدبیر و امید در این شرایط است ، تصریح کرد : می کوشیم مردم ما به یکی از حقوق مسلم شان که حق بهره مندی از داشته ها و دستاوردهای این آب و خاک است برسند .

وی تصریح کرد: این پویش در اولین هدف به مردم نشان می دهد که با وجود تمامی محدودیت ها و سختی های ناشی از تحریم های ظالمانه که تک تک شهروندان را در عرصه های مختلف هدف قرار داده است ،کشور روند رو به رشد و توسعه خود را طی می کند.

اردکانیان خاطرنشان کرد : البته هدف دیگر انعکاس این شرایط به جامعه جهانی و تلاش برای منصرف ساختن آنهاست تا بدانند که با اینگونه اقدامات به اهداف شان نمی رسند و شکستن ملت ایران آرزویی است که به گور برده می شود.

وی ادامه داد: ما در صحنه های مختلف این امتحان را پس دادیم و تحریم های گسترده و هوشمندانه اقتصادی نمونه ای از این صحنه هاست که با موفقیت و به مدد بردباری ، استقامت ، پایداری و تلاش ملت ایران پشت سر گذاشته خواهد شد.

وی گفت: همان گونه که جنگ بر ما تحمیل شد و فشارها و هزینه های زیادی را بر این ملت وارد کرد اما ملت ما چون ققنوس ازخاکستر جنگ تحمیلی دوباره برخاست و توسعه و دانش را در سایه تلاش کسب کردند امروز هم همینگونه می شود و ایستادگی امروز ما نتیجه همان برخاستن و استوار ماندن است.

وی با تاکید بر اینکه ما از تحریم ها استقبال نکرده و نمی کنیم ، افزود : اما اکنون که بر ما تحمیل شده سعی می کنیم با کمک هم، نسل جدیدی از تاب آوری و خوداتکایی بویژه در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی به عنوان عایدی به نسل و نسل های آینده هدیه کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده بهینه از منابع انرژی گفت: به طور قطع امروز به این نتیجه رسیده ایم و هر روز این موضوع جدی تر دنبال می شود که آیا از همین منابع موجود بهترین استفاده را داشته ایم آیا شیوه مصرف صحیح را دنبال می کنیم.

اردکانیان با بیان اینکه بر اثر محدودیت ها ما به روشهای بهتری روی خواهیم آورد و گفت: این امر در ما نهادینه خواهد شد چنانکه همکاران ما در شرکت های برق گیلان دستاوردهای خوبی داشته اند.

وی با اشاره به افتتاح بیش از یکصد میلیارد تومان پروژه سرمایه گذاری در حوزه برق منطقه ای گیلان گفت: اگر دقیق تر ببینیم باید این رقم را دو برابر کنیم چون به همین میزان نیز صرفه جویی شده و در چگونگی به ثمر رساندن این طرح ها نیز بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان از ظرفیت های موجود استفاده شده است که اگر این کار نمی شد هزینه به ثمر رسیدن همین طرح های افتتاحی امروز دو برابر این عدد بود.

وی افزود : ما قرار نیست وقتی تحریم ها لغو و درآمدهای نفتی برقرار شد دوباره به روش های غیر بهینه منابع مان را مصرف کنیم و این باید به عنوان یک عادت خوب در ما بماند.

وی با اشاره به اینکه تابستان سال گذشته یکی از استان هایی که به لحاظ رشد مصرف در انتهای جدول عملکردی شرکت های برق ما قرار گرفت، گفت : توجهات و تذکرات لازم به روش مدیریت وزارت نیرو در این رابطه یه استان داده شد وگزارش های حاکی از آن است که رشد پیک مصرف برق گیلان نسبت به سال گذشته کمتر از نیم درصد بوده بدین مفهوم که یک کار وسیع در حد ساختن یک نیروگاه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه ۱۷۱ پروژه بزرگ وزارت نیرو در گیلان در حال اجراست ، افزود : این پروژه ها با اعتبار ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و حدود ۱.۹ میلیارد یوهان بعضی از بخش ها از شرکت های خارجی داریم استفاده می کنیم البته پیشرفت این پروژه ها به طور متوسط ۴۰ درصد است . و این به ان معناست که باید تنوع بخشی بیشتری به منابع مالی داشته باشیم و اکنون که محدودیت فنی و تکنولوژیکی نداریم و تنها چالش ما منابع مالی است بتوانیم تا تابستان۱۴۰۰ تعداد قابل توجهی از این ۱۷۱ پروژه را در زمینه آب و برق و فاضلاب به بهره برداری برسانیم .

امروز در این پویش سه پروژه بزرگ شرکت برق منطقه ای پست جی ای اس صومعه سرا که نقش مهمی در افزایش پایداری برق و ایجاد ظرفیت های لازم دارد یکی از زیر ساخت های آن مورد نیاز مطمئن و پایدار است و سد لاستیکی لنگرود و تعدادی از روستاهای ما به شبکه آب پایدار با بهره مندی جمعیت ۲۰ هزار نفر وصل می شوند . انزمان پروژه های بزرگی کلنگ زنی می شود از جمله پست برق و مقیاس و امیدواریم در مراسم آغاز بهره برداری شرکت کنیم و محیط زیست است هر جا که این سازمان اجازه داده رودخانه ها را لایروبی کردیم تا بتوانیم کمک کنیم.

وی با تاکید برضرورت سد سازی برای ذخیره سازی باران ها در گیلان بارندگی به طور متوسط یک هزار میلیمتری باران در استان اشاره و بیان کرد: سد لاستیکی یک سازه فوق العاده با خاصیت و با برکتی است که در استان گیلان به طورمتوسط سالانه یک هزار میلیمتر به طور متوسط بارندگی داریم که در روزهای اخیر ۴۱۰ میلیمتر بارش داشتیم که ۱۰ درصد از متوسط بلند مدت بیشتر .و ۱۰ درصد از سال گذشته کمتر است

وی تصریح کرد: این بارندگی حدود یک هزارو ۲۰ میلیمتر حدود پنج هزار میلیارد مترمکعب که منابع اب سطحی است را فراهم می کند .

وی با اشاره به اینکه می خواهیم استان پسوند ی سر سبزی گیلان حفظ شود و حفظ سرسبزی استان و محیط زیست بیش از هر چیز به حفظ کشاورزان ان وابسته است .

اردکانیان گفت: کشاورزی اینجا باید حفظ شود و برای حفظ کشاورزی ، کشاورزباید حفظ شود و برای این امر معیشت کشاورز باید برقرار باشد که این مهم وابستگی مستقیم به اب دارد.

وی با بیان اینکه باید برای حفظ محیط زیست استان های شمالی مان نسبت به تدارک منابع اب اقدام کنیم ، تصریح کرد: یکی از این اقدامات با رعایت تمامی ملاحظات زیست محیطی و فنی سد سازی است .

وی بیان کرد: در حالی که مصرف مان در گیلان حدود ۶۰ در صد منابع آب استان است ( یعنی گیلان پنج میلیارد مترمکعب منابع آب دارد اما مصرفش حدود دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب است) اما چون امکان نگهداشت این نزولات را ندارد، بیش از دو میلیارد مترمکعب از استان های دیگر که بارش آن ها یک پنجم استان گیلان است و نیازشان به مراتب زیاد است باید آب از آنجا به این استان منتقل شود .