دولت سیاست حمایت از تولیدکنندگان ماهی خاویاری را در دستور کار خود قرار داده است و تا چند سال پیش نیز گیلان استان برتر در این حوزه بود.

مدیرکل شیلات گیلان به همراه معاون این اداره کل به مناسبت روز خبرنگار در دفتر خبرگزاری ایلنا و ندای گیلان دررشت حضور یافته و ضمن بازدید از تحریریه خبرگزاری گفت: 27 نفر از کارگران شیلات که از این  اداره کل اخراج شده بودند بر سر کار خود برگشته و به صورت شرکتی با تامین بودجه 600 میلیون تومانی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مراکز تکثیر و بازسازی مشغول به فعالیت هستند.

اسحاق شعبانی با انتقاد از جذب نیروهای بسیار زیاد  و بدون ضابطه در دولت گذشته را یک چالش و آسیب برای دولت تدبیر و امید دانست و بیان کرد: هرکس که آشنایی در سازمان‌ها داشت در اداره‌ها مختلف مشغول به کار شد.

وی افزود: استان گیلان به دلیل موقعیت آب و هوایی و جغرافیایی و تولیداتی یکی از استان‌های شیلاتی کشور محسوب می‌شود.

شعبانی تصریح کرد: استان گیلان در اکثر زمینه‌های شیلاتی کشور اول و دوم و در برخی موارد مقام سوم را دارد.

وی افزود: در حال حاضر 4 هزار بچه ماهی در گیلان صید می‌شود که  سالانه 8 الی 10 هزار تن ماهی استخوانی از صید درآمده و وارد بازار می‌شود.

شعبانی تصریح کرد: هیچ رودخانه در استان گیلان استعداد مهاجرت ماهی را در خود ندارد و هر موجودی از دریا وارد رودخانه سپیدرود شود و زنده بماند و دوباره به دریا برگردد پر شانس‌ترین موجود است.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه رودخانه‌های گیلان شرایط مهاجرت ماهیان را به دلیل برداشت شن وماسه، کمبود آب، آلودگی پساب‌های شهری و صنعتی و کشاورزی ندارد، افزود: تکثیر مصنوعی تنها راه موجود برای حفظ شغل چهار هزار صیاد است.

وی افزود: در هر سال حدود 150 میلیون بچه ماهی سفید توسط سه مرکز در گیلان تولید می‌شود که وقتی به وزن یک گرم رسید از طریق رودخانه وارد دریا می‌شود.

شعبانی با بیان اینکه در رهاسازی و بازسازی ذخایر مقام اول کشور را داریم، افزود: بچه ماهی‌هایی که رهاسازی می‌شود، اعم از ماهی سفید و سایر گونه‌ها که بعضاً در معرض خطرند، در گذشته چند صد تن در استان صید می‌شد که در حال حاضر صید آنها بشدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به رهاسازی  سالانه  200میلیون  بچه ماهی  افزود: در این باره نیز استان گیلان حائز رتبه برتر در کشور است.

این مسئول بیان کرد: با توجه به اینکه گیلان یک استان آبزی‌پرور است افزود: سالانه حدود 70 میلیون قطعه بچه ماهی گرمابی در گیلان تولید شده و در سراسر کشور توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه در پرورش ماهیان گرمابی  مقام دوم کشور را داریم افزود: گیلان رتبه دوم تولید ماهی قرمز با حدود 24 میلیون  قطعه را دارد که به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌شود.

شعبانی بیان کرد: مقام سوم تولید ماهیان زینتی در کشور ازآن گیلان بوده و درگذشته نه چندان دور حدود 25سال پیش 300 تا 350 تن خاویار در گیلان تولید می‌شد.

وی با بیان اینکه در همان زمان در دریای خزر حدود 3 سه هزار تن خاویار برداشت می‌شد افزود: از این مقدار2700 تن سهم شوروی سابق و 300 تن سهم ایران بود.

شعبانی افزود: امروزه برداشت خاویار در ایران به 2 تن رسیده است که بیش از 99 درصد این ذخایر دچار آسیب شده است.

وی بیان کرد: هیچ ماهی خاویاری در دریای خزر در طول 7 سال به سن بلوغ نمی‌رسد وتاس ماهی  حدود 14 تا 16 سال طول می‌کشد به سن بلوغ برسد.

شعبانی با بیان اینکه دولت برای اینکه بتواند نیاز مردم را تامین کرده و فشار به دریا را کاهش دهد افزود: از افراد سرمایه‌گذاری که تمایل پرورش ماهیان خاویاری داشتند حمایت شد .

وی با اشاره به اینکه  پرورش ماهیان خاویاری با سایر گونه‌ها متفاوت است، افزود: پرورش این‌گونه از ماهیان سرمایه‌گذاری اولیه زیادتری نیاز دارد و حدود 40 درصد سرمایه‌گذاری پرورش دهنده ماهیان خاویاری نسبت به کسی که ماهی  گرمابی یا سردابی پرورش می‌دهد بیشتر است و افرادی در این بخش  موفق می‌شوند که توانمندی مالی بهتری داشته باشند.