خاوری با اشاره به اینکه ضریب نفوذ آسفالت سیاهکل برای روستاهای زیر 20 نفر مناسب است بیان کرد: برای روستاهای بالای 20 خانوار که ۱۱۰ روستا در شهرستان سیاهکل است

به گزارش ندای گیلان،علی خاوری در نشست خبری بابیان اینکه تا پایان سال ۹۲ ضریب نفوذ آسفالت در سطح استان از مجموع هفت هزار و 600 کیلومتر راه روستایی ۳۹.۵ درصد بود اظهار کرد: در این زمان ضریب نفوذ آسفالت شهرستان سیاهکل تقریباً ۲۷.۵ درصد بوده و تا چند روز پیش ضریب نفوذ آسفالت در شهرستان سیاهکل باوجود تمام محدودیت‌های مالی ۵۰.۵ و متوسط شاخص استان ۵۳.۳ است.

وی با اشاره به اینکه از پایان سال ۹۲ تا چند روز قبل ۲۳ درصد درراه‌های روستایی شهرستان سیاهکل کارشده است گفت: به نسبت تمام شهرستان‌های استان عملکرد پروژه‌های راه‌های سیاهکل خوب بوده است.

 مدیرکل راه ‌و شهرسازی استان گیلان بابیان اینکه در سنوات قبل به دلیل موقعیت جغرافیایی و مشکلات اعتباری، به شهرستان سیاهکل توجه نشده بیان کرد: حق مردمی که در شهرستان سیاهکل در مناطق روستایی در حال زندگی هستند این است که نعمت آسفالت داشته باشند اما این مشکل در سراسر استان وجود دارد.

خاوری با اشاره به اینکه کل روستاهای استان بر اساس آمارنامه سازمان برنامه‌وبودجه دو هزار و 905 روستا است افزود: شهرستان سیاهکل ۲۴۹ روستا دارد و از این ۲۴۹ روستا، ۱۳۹ روستا زیر 20 خانوار هستند که ضریب نفوذ آسفالت این روستاها در شهرستان سیاهکل ۵۹.۷۱ است که متوسط استان در این بخش ۵۵.۸ است.

وی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ آسفالت سیاهکل برای روستاهای زیر 20 نفر مناسب است بیان کرد: برای روستاهای بالای 20 خانوار که ۱۱۰ روستا در شهرستان سیاهکل است ضریب نفوذ آسفالت ۵۷.۲۷ و متوسط استان ۵۰.۲۴ است.

 مدیرکل راه ‌و شهرسازی استان گیلان گفت: طول راه‌های روستایی شهرستان سیاهکل به‌گونه‌ای است که اگر یک روستا آسفالت شود باید مانند پروژه دیلمان، آسیابر و استپ کوه سیزده کیلومتر آسفالت صورت بگیرد تا به روستا رسید.

خاوری بابیان اینکه پروژه راه سیاهکل به بازکیاگوراب جزو طرح‌های ملی سنواتی است تصریح کرد: این پروژه در سال ۹۶ حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان اعتبار دارد و تقریباً ۵۰ میلیارد تومان برای اجرا و خرید اراضی برآورد می‌شود و این پروژه با همین اعتبارات اندک ‌در چهار سال گذشته شروع‌شده اما متأسفانه به دلیل کم بودن اعتبارات فعالیت چشم‌گیری نداشته است.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت ماده ۵۶ که تأمین‌کننده مالی و پیمانکاری که پروژه را در یک بازه زمانی مشخص اجرا کند استفاده‌شده است گفت: باید بعد از اتمام پروژه، دولت متعهد شود که در یک بازه زمانی حداکثر پنج‌ یا شش‌ساله‌ پول آن را برگرداند.

خاوری با اشاره به اینکه پیمانکار و تأمین‌کننده شناسایی‌شده است افزود: مقداری مشکل بانکی وجود دارد که بتوانند پول را تبدیل کنند و مجوزهای سازمان برنامه گرفته‌شده و اگر این تغییر پول با این شرایط کشور انجام شود این پروژه عملیاتی می‌شود.