مدیرکل شیلات گیلان‌ گفت:‌ ۴۰۰ هزار هکتار مزرعه کشاورزی در گیلان وجود دارد که حدود ۸ هزار هکتار آن به تولید محصولات شیلاتی اختصاص دارد.

به گزارش ندای گیلان،اسحاق شعبانی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ در حال حاضر گیلان دارای 400 هزار هکتار مزرعه کشاورزی است که از این بین حدود 8 هزار هکتار آن با استقرار انواع زیرساخت‌های لازم به امر تولید و پرورش ماهی و آبزیان اختصاص دارد.

مدیرکل شیلات گیلان موقعیت آب و هوایی و جغرافیایی این استان را برای تولید محصولات شیلاتی بسیار مستعد دانست و افزود:‌ با توجه به وجود امکانات طبیعی و خدادادی در استان گیلان برای فعالیت در حوزه تولید ماهی و آبزی‌پروری شرایط بسیار ممتازی در کشور دارد.

شعبانی ماهی را سرشار از پروتئین و در رده غذاهای پاک و سالم در مقیاس جهانی نامید و خاطرنشان کرد:‌ تمام تلاش و سعی مجموعه بزرگ شیلات در کل کشور و استان گیلان تولید هرچه بیشتر و باکیفیت‌تر انواع ماهیان و کمک به ارتقاء سطح سلامت مردم و جامعه است.

وی از تولید حدود 3 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در گیلان خبر داد و تصریح کرد:‌ گیلان با 14 هزار کیلومتر مربع وسعت 9 دهم مساحت کل کشور را شامل می‌شود که از این میان 49 درصد کل اراضی این استان به تولید و کشت انواع محصولات کشاورزی اختصاص دارد.

مدیرکل شیلات گیلان با تأکید بر اینکه این مجموعه با تولیدات خود بهترین پروتئین را تحویل جامعه می‌دهد عنوان کرد:‌ از آن‌جا که ماهی غذایی سالم و پاک بوده و سلامت انسان‌ها را تأمین می‌کند فعالیت‌های شیلاتی نقش و جایگاه بسیار ویژه‌ای را در این حوزه مهم بر عهده دارند.

شعبانی به انواع صادرات شیلاتی کشور نیز اشاره کرد و بیان داشت:‌ خاویار پرورشی در مزارع شیلاتی،‌ بچه ماهی و ماهی از جمله محصولاتی هستند که پس از تولید در صنعت شیلات کشورمان برای امر صادرات راهی کشورهایی اروپایی،‌ آسیایی و کشورهای حوزه خاورمیانه می‌شوند.

وی با بیان این نکته که خاویار پرورشی ایران به کشورهایی نظیر فرانسه،‌ آلمان،‌ بلژیک و ایتالیا صادر می‌شود افزود:‌ عمده‌ترین محصولات تولید شده در صنعت شیلات کشور و استان گیلان در حوزه انواع ماهی و آبزیان به کشورهای عراق،‌ روسیه،‌ آذربایجان و دیگر کشورهای همسایه ایران صادر می‌شود.

مدیرکل شیلات گیلان انتقال دانش فنی و ارتقاء هرچه بیشتر سطح اطلاعات تولیدکنندگان و فعالان حوزه آبزی‌پروری را از اهداف این مجموعه خواند و ابراز داشت:‌ شیلات گیلان تلاش می‌کند مسیرهای صادراتی را جهت افزایش سهم صادراتی استان برای تولیدکنندگان هرچه بیشتر تسهیل کند.

شعبانی اخذ کدهای دامپزشکی از سوی تولیدکنندگان فعال در حوزه آبزی‌پروری را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت:‌ ارتقاء کیفیت تولیدات،‌ افزایش سطح آگاهی تولیدکنندگان و بسته‌بندی مناسب از جمله اهدافی است که مجموعه شیلات استان گیلان برای نیل به آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند.