معاون درمان علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه نسبت بیماران کلیوی به دستگاه دیالیز در این استان ۵.۲ است، گفت: با کمبود دستگاه های دیالیز مواجه هستیم.

به گزارش ندای گیلان از رشت،انوش دهنادی مقدم با بیان اینکه ۲۶۷ تخت دیالیز و به همین تعداد دستگاه دیالیز در گیلان وجود دارد، اظهار کرد: هزار و ۳۶۰ بیمار دیالیزی در گیلان هستند که از خدمات این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته دستگاه‌های دیالیزی وارداتی بودند اما در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان کشور این دستگاه‌ها را می‌سازند، افزود: دستگاه‌های ساخت داخل ایراداتی داشتند که اقداماتی نیز برای رفع آن انجام شد و هم اکنون توزیع آن برعهده اداره مدیریت بیماری‌های خاص وزارت بهداشت است.

وی با بیان اینکه نسبت تعداد بیمار کلیوی به دستگاه دیالیز در گیلان ۵.۲ است که در این زمینه کمبود داریم، تصریح کرد: قرار است ۳۰ تخت دیالیز به ظرفیت فعلی شهرستان لاهیجان اضافه شود.

دهنادی مقدم با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی گیلان از لحاظ تکنیکی در زمینه پیوند کبد کمبود ندارد و این کار در بیمارستان رازی انجام می‌شود، گفت: پیوند از فرد زنده از لحاظ اخلاق پزشکی به دلیل تخلفاتی که ممکن است رخ دهد نکوهیده است لذا سامانه‌ای تعبیه شده و شرایط را برای داوطلبان اهدای کلیه تسهیل می‌کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه با راه افتادن واحد فرآوری اعضای پیوندی میزان اهدای کلیه افزایش یافته است، تصریح کرد: در سال ۹۹ میزان اهدای عضو به دلیل شیوع کرونا کاهش یافت.