شهردار رشت به پویایی شهر رشت اشاره کرد و گفت: زندگی در شهر رشت در تمام ساعات شبانه‌روز جریان دارد و این یک مزیت گردشگری محسوب می‌شود لذا ما باید از این فضای شهری در راستای انسجام اجتماعی بهره بگیریم.

 

 به گزارش نداي گيلان: دکتر محمدعلی ثابت‌قدم در نشست با دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران که در ساختمان تاریخی شهرداری رشت برگزار شد، اظهار کرد:برای اینکه بتوانیم در راستای توانمندسازی فرهنگ عمومی گام‌های مثبتی برداریم، باید از همکاری سازمان‌های بین‌المللی از جمله یونسکو در این زمینه بهره ببریم.

وی ادامه داد: آنچه که به شناخت و احیای هویت ملی، منطقه‌ای و شهری کمک می‌کند، استفاده از یک پتانسیل خاص در محدوده جغرافیای کشور است، زیرا تاریخ، هویت و تمدن ما می‌تواند خود سبب ایجاد ارتباط سازنده میان ما و سایر کشورهای جهان شود.

ثابت‌قدم با تاکید بر لزوم دستیابی به توسعه پایدار در شهر رشت، اضافه کرد: برماست که واقعیت‌ها را ببنیم، نسبت به آنچه که داریم قضاوت معقول کنیم و نگاه توسعه‌ای به دارایی‌هایمان داشته باشیم و در صدد تدوین یک سند راهبردی در شهر رشت براساس اصول هویت منطقه‌ای در یک بستر توسعه‌محور برآییم.

شهردار رشت ادامه داد: فرایند توسعه شهری زمانی معنا پیدا می‌کند که عدالت اجتماعی بین اقشار جامعه رعایت شود و نسبت به تنوع فرهنگی و اجتماعی خود پایبند باشیم.

وی اقتصاد شهر رشت را مبتنی بر گردشگری دانست و تاکید کرد: برای آنکه چرخ‌های اقتصادی را در شهر رشت به حرکت درآوریم، لازم است به توسعه گردشگری در این شهر توجه کنیم. فضاهای بسیار خوبی در شهر رشت برای جذب گردشگر وجود دارد لذا کافی است که این فضاها را در راستای رونق اقتصادی در گردشگری به کار گیریم.

دکتر ثابت‌قدم با اشاره به اولین‌های شهر رشت، یادآور شد: در گذشته‌های نه چندان دور، اولین داروخانه شبانه‌روزی، اولین راه‌آهن، اولین اتوبوس، اولین سالن تئاتر، اولین کتابخانه و اولین مرکز نگهداری معلولین و سالمندان کشور در شهر رشت بوده است و این شهر در آن دوران در بین سایر شهرهای کشور جایگاه قابل توجهی داشته است، اما اکنون شهروندان  شهر رشت از حداقل خدمات عمومی بهره‌مند هستند.

وی متذکر شد: ما برای اینکه فضای شهر رشت را از فقر به سمت توسعه بکشیم، باید اقتصاد شهری را در بستر فرهنگ قرار داده و در بستر توسعه استان کار فرهنگی انجام دهیم.

شهردار رشت با اشاره به اینکه استان گیلان داری 6 اقلیم آب و هوایی است، بیان کرد: شرایط خوب آب و هوایی استان که خود سبب جذب گردشگران می‌شود در کنار ظرفیت‌های خوب پزشکی و درمانی که بعد از شهر تهران بیشترین پزشک متخصص را در خود جای داده است، می‌تواند به شهر گردشگری سلامت تبدیل شود.

وی به پویایی شهر رشت اشاره کرد و گفت:زندگی در شهر رشت در تمام ساعات شبانه‌روز جریان دارد و این یک مزیت گردشگری محسوب می‌شود لذا ما باید از این فضای شهری در راستای انسجام اجتماعی بهره بگیریم.

دکتر ثابت‌قدم بازآفرینی شهر رشت را از جمله برنامه‌های شهرداری رشت دانست و افزود: ما باید فضاهای فرهنگی، تاریخی و گردشگری شهر رشت را به هم وصل کنیم. ایجاد پیاده‌راه فرهنگی گامی در راستای توسعه گردشگری شهری خواهد بود. همچنین طرح بازآفرینی شهری در راستای برگرداندن فضای شهر رشت به حالت گذشته، می‌تواند در رفع بسیاری از مشکلات شهری امروز اثرگذار باشد.

در نشست شهردار رشت با دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران کلیپی از توانمندی‌های شهر رشت و طرح بازآفرینی این شهر برای حاضرین در جلسه ارائه شد.