اگرچه امارات شریک اصلی عربستان در جنگ علیه یمن است اما ابوظبی رقابت آشکار و پنهانی نیز با ریاض برای نفوذ منطقه‌ای دارد. امارات از طریق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی درصدد است از یک سو از سایه عربستان خارج شود و از سوی دیگر حمایت اسرائیل را در موضوعات منطقه‌ای غرب آسیا با خود به همراه داشته باشد.

ندای گیلان- دکتر سید رضی عمادی:سفارت اسرائیل در ابوظبی رسماً افتتاح شد. از سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۰ چهار کشور عربی امارات، بحرین، سودان و مغرب توافق ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل را امضا کردند که امارات نخستین کشور از مجموعه این چهار کشور عربی بود. امارات ۱۵ سپتامبر توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا کرد. از زمان آغاز روابط رسمی در ماه سپتامبر، پروازهای مستقیم میان امارات و اسرائیل برقرار شده است و هیئت‌های تجاری متعددی را مبادله و همچنین هزاران گردشگر اسرائیلی در این مدت از امارات بازدید کرده‌اند.

اسرائیل علاوه بر این که سفارت خود را در ابوظبی افتتاح کرد، درصدد ایجاد یک کنسولگری در دبی نیز است.این تحولات نشان می‌دهد امارات گسترش روابط با اسرائیل را به عنوان یک اولویت در نظر گرفته است و مرحله به مرحله نیز اهداف متعدد خود را در این خصوص اجرایی می‌کند.

اگرچه «دیپلماسی شخصی» دولت سابق آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در آغاز فرایند عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی از جمله امارات با رژیم صهیونیستی موثر بود اما دولت‌های ابوظبی و منامه بر خلاف دولت‌های مغرب و سودان به علل مختلف آمادگی لازم را برای ایجاد روابط دیپلماتیک با اسرائیل داشته‌اند.

اگرچه امارات شریک اصلی عربستان در جنگ علیه یمن است اما ابوظبی رقابت آشکار و پنهانی نیز با ریاض برای نفوذ منطقه‌ای دارد. امارات از طریق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی درصدد است از یک سو از سایه عربستان خارج شود و از سوی دیگر حمایت اسرائیل را در موضوعات منطقه‌ای غرب آسیا با خود به همراه داشته باشد.

این موضوع در حالی است که اسرائیل به خصوص در دو سال اخیر با بحران‌های شدیدی در داخل مواجه شده و بیش از ۳۱ هفته است که مردم در سرزمین‌های اشغالی با برگزاری تظاهرات خواستار برکناری بنیامین نتانیاهو هستند.

در عین حال، اسرائیل به دلیل اختلاف و واگرایی سیاسی باید برای چهارمین بار در دو سال اخیر انتخابات پارلمانی را در مارس آینده برگزار کند. موضوع دیگر این است که دولت امارات در نخستین روزهای آغاز ریاست جمهوری «جو بایدن» در آمریکا با افتتاح سفارت اسرائیل در ابوظبی و همچنین افتتاح سفارت خود در تل آویو موافقت کرده است. بر این اساس، می‌توان گفت این تصمیم امارات در راستای جذب حمایت دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن انجام شده و به نوعی انتقال این پیام است که ابوظبی نگران کنار رفتن دونالد ترامپ از راس قدرت در آمریکا نیست.

موضوع دیگر این است که امارات گسترش روابط با اسرائیل را در سایه سرکوب داخلی و ایجاد ارعاب برای هر نوع مخالفت با این سیاست پیش می‌برد. اگرچه امارات از ترکیب جمعیتی نامتجانسی برخوردار است اما افکار عمومی در این کشور مانند دیگر کشورهای عربی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل مخالف است.

پس از امضای توافق عادی‌سازی، وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد که گفتمان عربی ۹۰ درصد از ملت‌های جهان عرب در شبکه‌های اجتماعی ضد عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

در همین خصوص، «حمد الشامسی» فعال سیاسی اماراتی که در ترکیه مقیم است، گفت هر کس با عادی‌سازی روابط در امارات مخالفت کند، ممکن است به حبس تا ۱۰ سال و جریمه تا یک میلیون درهم محکوم شود. «حمد الشامسی» افزود: طرفداران عادی‌سازی روابط، اندک هستند و حکومت امارات از آن ها برای تایید تمام مواضع خارجی خود بهره‌برداری می کند.

خراسان