مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان وضعیت دفن پسماند در منطقه سراوان غیرقابل قبول دانست و افزود: روند حل مشکل دفن پسماند سراوان باید با سرعت بیشتری تا سال 1401 به اتمام برسد.
دیر کل حفاظت محیط زیست گیلان در گفتگوی  با بیان اینکه الویت اصلی این اداره کل حل معضل پسماند گیلان است گفت : آلودگی آبهای زیرزمینی ، برداشت بی رویه شن و ماسه از سطح رودخانه ها و آلودگی هوا از جمله مشکلات زیست محیطی در استان است.
ساسان کفایی با اشاره به اهمیت و نقش تالاب بین المللی انزلی در اکوسیستم طبیعی گیلان و معیشت مردم روستاها و شهرهای اطراف افزود : اولین گام برای حفظ و احیای این تالاب احیای دبیرخانه تالاب های استان است که به ریاست استاندار و دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست انجام شد.

وی گفت : دبیرخانه تالاب های گیلان شامل ۷ زیرمجموعه است که هر کدام از این کمیته ها با عضویت دستگاه های ذیربط در حال بررسی و حل معضلات و مشکلات زیست محیطی از جمله جلوگیری و کاهش ورود فاضلاب ها و رسوبات و سموم کشاورزی به این تالاب هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: احیای تالاب بین المللی انزلی  غیر ممکن است مگر اینکه افراد بومی در عواید حاصل از احیای این تالاب سهیم باشند.
ساسان کفایی وضعیت دفن پسماند در منطقه سراوان غیرقابل قبول دانست و افزود: روند حل مشکل دفن پسماند سراوان باید با سرعت بیشتری تا سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد.

وی در ادامه تصریح کرد: : ۳ کارخانه کمپوست در رودسر ، لاکان رشت و انزلی با نیمی از ظرفیت در حال فعالیت است و این درحالی ست که هنوز برای راه اندازی کمپوست دیگر در رشت و احداث آن در لنگرود و تالش و راه اندازی دستگاه زباله سوز در رشت ، لاهیجان و تالش هنوز هیچ اقدامی انجام نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان توسعه ناپایدار را مشکل اصلی حفظ محیط زیست دانست و گفت : توسعه ناپایدار موجب از بین رفتن محیط زیست و  مشکلات تنوع زیستی می شود.

وی افزود : گیلان با دارا بودن هزار و ۸۰۰ گونه گیاهی و ۴۵درصد از گونه های جانوری کشور بالاترین تنوع زیستی در کشور را دارد.