مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان گفت: وجود آرسنیک از طریق آزمایش‌های خاک در مصب دهانه تالاب انزلی مشخص شده اما میزان آن در حد اثرگذار نیست.

ندای گیلان:مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان گفت: وجود آرسنیک از طریق آزمایش‌های خاک در مصب دهانه تالاب انزلی مشخص شده اما میزان آن در حد اثرگذار نیست.

احمد زارع با اشاره به وجود آلودگی در خاک اظهار کرد: آلودگی‌ها دارای دو منشأ متمرکز و گسترده است.

وی آلودگی با منشأ گسترده با توجه به فرآیند پالایش در خاک و آب را به مراتب کمتر از آلودگی متمرکز عنوان کرد و افزود: فاضلاب‌های صنعتی و شیرآبه‌های ناشی از زباله‌ها جزو آلودگی متمرکز محسوب می‌شوند و از آلودگی توزیعی بیشتر هستند.

زارع با بیان اینکه نهاده‌های کشاورزی سم و کود دارای آلودگی است، تصریح کرد: نهاده‌های کشاورزی ممکن است موجب ارتقای رشد گیاه شود اما در جایگاه خود مقداری آلودگی دارد.

مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان از ابتکار در تهیه نهاده‌های کشاورزی خبر داد و بیان کرد: نهاده‌های کشاورزی مانند تریکوکارت جای سم را می‌گیرد و دفاع بیولوژیکی جایگزین دفاع شیمیایی می‌شود.

وی به وجود آلودگی‌های متمرکز در آزمایش‌های خاک در گیلان اشاره کرد و گفت: آلودگی متمرکز ناشی از فاضلاب‌های صنعتی و شهری است و بیشترین آلودگی را دارد.

زارع با اشاره به اینکه جایگاه نظارتی تاکنون موضوع مذکور را تفکیک مدیریتی نکرده است، خاطرنشان کرد: گیاه برنج با توجه به اینکه در پهنه گسترده‌ای از استان کشت می‌شود از سم و کود شیمیایی استفاده می‌کند.

مدیر امور آب و خاک جهاد کشاورزی گیلان، گیاه برنج را دارای ریشه و ساقه خواند و یادآور شد: غذا پس از ریشه و ساقه به دانه می‌رسد و گیاه در مسیر انتقال غذا پالایش را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه از طریق آزمایش‌های خاک به وجود آرسنیک دسترسی پیدا کردیم، اظهار کرد: آرسنیک در مصب دهانه تالاب انزلی وجود دارد و نتیجه می‌گیریم فاضلاب‌هایی که وارد رودخانه‌ها می‌شود در مصب تالاب دارای بیشترین تجمیع آلودگی است.

زارع متذکر شد: میزان آلودگی مصب دهانه تالاب انزلی در حد اثرگذار نیست اما در آزمایش‌ها وجود دارد.