با وجود اینکه به نظر می‌رسد این بار مقامات ایران صدای انتقاد شهروندان در شبکه‌های اجتماعی را شنیده‌اند، اما قول کمیته المپیک برای ایجاد تغییراتی در این لباس‌ها، هنوز همه را راضی نکرده است.

به گزارش ندای گیلان،انتقادها به لباس‌های طرح شده برای کاروان ایران در المپیک ریو باعث شد تا کمیته ملی المپیک روز شنبه ۲ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کند که انتقادپذیر است و در اولین فرصت موارد مطرح شده در انتقادها را اصلاح خواهد کرد.

با وجود اینکه به نظر می‌رسد این بار مقامات ایران صدای انتقاد شهروندان در شبکه‌های اجتماعی را شنیده‌اند، اما قول کمیته المپیک برای ایجاد تغییراتی در این لباس‌ها، هنوز همه را راضی نکرده است.

شخصیت‌های مشهوری مانند رضا کیانیان، علی کریمی و رامبد جوان از جمله منتقدین این لباس‌ها بودند که در شبکه‌های اجتماعی نظر خودشان را مطرح کردند.

رامبد جوان بازیگر و مجری برنامه تلویزیونی خندوانه در صفحه اینستاگرام خود برای کاروان المپیک ایران “آرزوى صبر و بردبارى” کرده و نوشته: “یعنى واقعا ماشاالله به مسئولین با این انتخاب طراحشون. ورزشکارا این همه تلاش و زحمت و افتخار… اونوقت اعزامشون به المپیک این شکلى.”

زانیار خسروی، خواننده، با گذاشتن عکس فوتوشاپ شده دیوید بکهام با لباس طراحی شده برای تیم المپیک ایران نوشته: “اگه مثلاً دیوید بکهام مجبور میشد این لباس رو تو افتتاحیه المپیک بپوشه قطعاً یک ساعت بعد باید تمام قراردادهاى تبلیغاتیشو فسخ میکرد…”

علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی ایران در حساب اینستاگرام خود با کنایه از بی اهمیت بودن تیم المپیک ایران برای مسئولان نوشت: “وقتى این طرح لباس کاروان ورزشى ایران رو میبینم که میخوان پا به بزرگترین رقابتها بذارن، اهمیت کار رو کاملا حس میکنم و یاد اون شعر معروف میوفتم نه همین لباس زیباست نشان آدمیت!!!!!”

رضا کیانیان بازیگر سینمای ایران هم این لباس‌ها را “خجالت آور” خواند و نوشت: “لباس هر کاروانى، به لحاظ دیدارى، پرچم دوم آن کشور است! به چه حقى آبروى کشورمان ایران را به باد مى‌دهید؟”

طراح لباس ‘خورشید صلح المپیک’ کیست؟

ابتدا گمان می‌رفت طراحی لباس‌های مورد انتقاد، کار شرکت چینی لی‌نینگ باشد. اما با بالاگرفتن انتقادها این شرکت اعلام کرد که لباس‌های فرم کاروان المپیک ایران کار آنها نیست و آنها تنها لباس‌های ورزشی این کاروان را طراحی کرده‌اند.

پس از آن، سایت هنرآنلاین که متعلق به موسسه توسعه هنرهای معاصر در ایران است، نام مهناز آرمین را به عنوان طراح این لباس‌ها مطرح کرد. به گفته خانم آرمین، نام لباسی که او برای ورزشکاران زن ایران طراحی کرده “خورشید صلح المپیک ۲۰۱۶” است و با هدف “پاسداشت بانوان ورزشکار ایرانی و حضورشان در مسابقات المپیک” طراحی شده که “در آن گل‌های شاه عباسی نمادی از خورشید هستند که با ترکیب رنگ‌های آبی آسمانی، سرمه‌ای و نارنجی، پیام صلح و دوستی را به ملل مختلف منتقل می‌کنند.”

ثی

سایت هنر آنلاین پیش از این مهناز آرمین را “طراح لباس بین‌المللی که در مقوله الگوسازی اسلامی فعالیت دارد” معرفی کرده بود. به گفته این سایت، خانم آرمین سال ۲۰۱۵ هم لباسی به عنوان گلستان با الهام از تابلو فرش گلستان برای اهدا از طرف تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپای ۲۰۱۵ طراحی کرده بود. او در جام جهانی ۲۰۱۴ هم با الهام از نقوش فرش ایرانی لباسی به نام Vida (زندگی) طراحی کرد که به گفته او “به نمایندگی از آثار فرهنگی ایران” به سفیر برزیل اهدا شد.bbc

به دنبال مشخص شدن نام طراح این لباس‌ها، صفحه اینستاگرامی منسوب به خانم آرمین مورد حمله مجازی تعدادی از کاربران قرار گرفت. کاربران زیادی زیر پست‌های این صفحه که ماه‌هاست به روز نشده و معلوم نیست واقعا متعلق به خانم آرمین باشد، کامنت‌‌های تندی گذاشته‌اند. برخی از کاربران به او فحش‌های رکیک داده‌اند، برخی طراح بودن او را زیر سوال برده‌اند و می‌پرسند چطور ممکن است یک طراح لباس چنین “چیز زشتی” را طراحی کند، و برخی هم حتی خواستار محاکمه او شده‌اند.