معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه طرح آمارگیری پرورش قارچ برای چهارمین بار در سال 1396 در سطح کشور اجرا می‌شود از اهداف این طرح سخن گفت

به گزارش ندای گیلان،وحید طیفوری با بیان اینکه امروزه پرورش قارچ خوراکی در سطح جهان دارای اهمیت زیادی است به سابقه پرورش این محصول اشاره کرد و گفت: سابقه کشت قارچ خوراکی در کشورهایی نظیر چین و ژاپن به 2000 سال قبل می‌رسد اما امروزه روش‌های جدیدی برای پرورش آن ابداع شده است.

وی در خصوص سابقه پرورش قارچ در ایران گفت: پرورش قارچ به شیوه‌های مدرن از 40 سال پیش در ایران شروع شد و طی سال‌های اخیر توسعه چشمگیری داشته است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه تنوع آب و هوایی ایران، بستری مناسب برای توسعه پرورش قارچ بشمار می‌رود تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند نقش به‌سزایی در اشتغال‌زایی و صادرات غیرنفتی داشته باشد.

طیفوری با بیان اینکه فعالیت پرورش قارچ خوراکی در ایران در قالب تولید دو نوع قارچ صدفی و دکمه‌ای انجام می‌شود افزود: پرورش قارچ صدفی عمدتاً در استان‌های مازندران، گلستان و گیلان انجام شده و روش پرورش آن سنتی است که معمولاً در محل سکونت خانوار صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی در این خصوص و نبود آمار و اطلاعات جامع قابل استناد از واحدهای پرورش قارچ خوراکی، مرکز آمار ایران در سال 1379 نسبت به تهیه طرح آمارگیری از این واحدها اقدام نمود و پس از آن با همکاری معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌‌ها و تشکل‌های صنفی ذیربط، فهرست نام و نشان این واحدها را تهیه و برای اولین بار در سال 1380  نتایج آن در قالب یک نشریه منتشر گردید.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با بیان اینکه طرح آمارگیری پرورش قارچ برای چهارمین بار در سال 1396 در سطح کشور اجرا می‌شود از اهداف این طرح سخن گفت و ادامه داد: هدف کلی طرح، جمع‌آوری آمار و اطلاعات جامع قابل استناد از واحدهای پرورش قارچ خوراکی جهت بدست آوردن آمارهاي تفصیلی مربـوط بـه ايـن فعاليـت و اسـتفاده از آن در محاسـبه توليـد ناخالص داخلي كشور و استان از طریق تهيه حساب‌هاي منطقه‌ای و ملّی است.

وی عنوان کرد: روش اجرای طرح به صورت مصاحبه حضوری با مسئول بهره‌برداری در مراجعه به آدرس محل سکونت بهره‌بردار یا آدرس دفتر مرکزی واحد پرورشی انجام می‌شود.

طیفوری در پایان خاطرنشان کرد: این طرح از 10 آبان ماه آغاز و تا 5 آذر ماه ادامه خواهد یافت. زمان برگزاری دوره آموزشی طرح نیز  در روزهای 6 و 7 آبان ماه برای عوامل اجرایی برگزار شد.