استاندار گیلان با اشاره به اینکه بدور از بخشی‌نگری‌ها باید به توسعه اشتغال در گیلان بپردازید،گفت:لازم است امسال بانک‌ها همکاری مطلوبتری برای توسعه اشتغال گیلان داشته باشند.

ندای گیلان:استاندار گیلان با اشاره به اینکه بدور از بخشی‌نگری‌ها باید به توسعه اشتغال در گیلان بپردازید،گفت:لازم است امسال بانک‌ها همکاری مطلوبتری برای توسعه اشتغال گیلان داشته باشند.

«گیلان» استانی با قابلیت‌های بالای گردشگری،کشاورزی، صنعتی و… است اما علیرغم این همه ظرفیت آمار بیکاری در این استان زیاد است.

تجربه بیکاری برای همه ناراحت‌کننده است.تجربه بیکاری برای کسانی که به داشتن شغل ثابت و مطمئن عادت کرده‌اند، می‌تواند بسیار سخت باشد.مستقیم‌ترین نتیجه بیکاری، از دست دادن درآمد است.فشار اقتصادی برای کسانی که فاقد کارند بسیار زیاد است.

گردشگری در گیلان ظرفیتی است که باید از آن در جهت توسعه اقتصادی استان و ایجاد اشتغال برای جوانان بهره برد.

علیزاده،مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان گیلان،3 تیر در جلسه اشتغال که در سالن شهید انصاری استانداری گیلان برگزار شد،گفت:ما واقع‌بینانه به سمت اشتغال استان باید حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه هنر صنایع دستی در گیلان از توان بالایی برخوردار است،ادامه داد:به دلیل ضعیف بودن برخی از اعضای هنرمندان صنایع دستی و نداشتن وثیقه این افراد برای گرفتن تسهیلات با مشکل مواجه می‌شوند.

علیزاده خاطرنشان کرد:سازمان گردشگری استان با دستگاه‌های مختلف اجرایی تفاهم‌نامه‌هایی را امضاء کرده است و اجرایی شدن آنها موجب می‌شود که گام موثری در جهت اشتغال استان برداشته شود.

وی تصریح کرد: 53 طرح اشتغال از سوی بخش گردشگری به صندوق کارآفرینی امید گیلان معرفی شده است که 30 طرح آن از طرح‌های خوداشتغالی است و تاکنون به 25 طرح تسهیلات اعطاء شده است.

استان گیلان از استان‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود و آنچنان که می‌بایست برای توسعه اشتغال در این بخش بهره نبرده‌ایم.

علیرضا شعبان‌نژاد،رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز در این جلسه،اظهار کرد:در سه ماه اول سالجاری تاکنون برای 292 نفر اشغال ایجاد کرده‌ایم و فرایند خوبی برای برای اشتغال در بخش کشاورزی در حال انجام است و ثبت سامانه‌ها در این خصوص مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: 15 فقره طرح کشاورزی هم‌اکنون در مرحله دریافت تسهیلات هستند.

علی منتظری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز،با اشاره به اینکه فرش دست‌بافت می‌تواند خیزش خوبی در جهت توسعه اشتغال استان بوجود بیاورد،گفت: ایجاد بازارچه دائمی فرش گیلان موجب رضایت فرش‌بافان استان شد.

وی با اشاره به اینکه برای کمیته امداد استان هزار و  700 نفر متقاضی دریافت تسهیلات در بخش فرش‌بافی را معرفی کردیم، متذکر شد: تاکنون هیچ کدام از افراد معرفی شده موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه 3 هزار و 700 نفر در بخش پخت نان گیلان مشغول به کار هستند،خاطرنشان کرد:به منظور دست‌یابی به ارتقای کیفیت نان گیلان برنامه داریم بهسازی و ارتقای مهارت پخت نان را برای هزار نفر از نانواییان اجرایی کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه اضافه کرد: با روسای اتاق اصناف جلسات زیادی برگزار کرده‌ایم تا بازارچه‌های صنوف تولیدی را راه‌اندازی کنیم.

فیروز فاضلی،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز در این جلسه، اضافه کرد: برای طراحی تولید پوشاک اسلامی 9 نفر متقاضی داریم که یک نفر از آنها پشتیبان است.

وی اضافه کرد:نمایشگاه‌های متعددی درخصوص تولید البسه اسلامی برگزار کرده‌ایم.

فاضلی با اشاره به اینکه گیلان از استان‌های مروج تولید لباس اسلامی است،خاطرنشان کرد: تمرکز بر این حوزه می‌تواند اشتغالزایی خوبی در استان ایجاد کند.

عطایی‌پور، مدیرکل فنی وحرفه‌ای گیلان در ادامه این جلسه، گفت: ما از آموزش صرف خارج شده‌ایم و آموزش‌های بازارمحور را در اولویت‌های کاری خود قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه گیلان در جواهرسازی از توان بسیار بالایی برخوردار است،اضافه کرد: قرار است برای اولین‌بار در کشور برای 135 نفر در این رشته ایجاد شغل شود.

پتکی،مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، نیز بعنوان سخنران بعدی جلسه امروز،با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال جوانان گیلان کارهای زیادی می‌توان انجام داد،گفت: گیلان می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های فرش دست‌باف کشور به دنیا معرفی شود.

وی اضافه کرد: آماده‌ایم گلوگاه‌های صنعت فرش را در گیلان شناسایی کنیم.

پتکی با بیان اینکه باید مسئولین کشور را بیش از امروز با صنعت نوغان و فرش دست‌باف گیلان آشنا کنیم، یادآور شد: برای تمام طرح‌های خوب که می‌تواند اشتغالزایی پایدار در استان ایجاد کند وقت می‌گذاریم.

وی خاطرنشان کرد: پول ما ارزان است و آمادگی کامل برای ارائه خدمات داریم.

پتکی ابراز امیدورای کرد:مدیران استان از بودجه‌ها در جهت توسعه استان به دقت بهره ببرند.

محمدعلی نجفی، استاندار گیلان نیز در ادامه، با اشاره به اینکه بدور از بخشی‌نگری‌ها باید به توسعه اشتغال در گیلان بپردازید، گفت: لازم است امسال بانک ها همکاری مطلوبتری برای توسعه اشتغال گیلان داشته باشند.

وی اضافه کرد:باید پول‌هایی که برای ایجاد اشتغال اختصاص می‌یابد فقط برای توسعه اشتغال استان هزینه شود.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: دقت شود پول‌ها به افرادی داده شود که طرح ایجاد اشتغالشان حتما به بهره‌برداری برسد.

دکتر نجفی گفت:پرداخت پول در گذشته بدون دقت موجب شد که تورم در کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه توجه به مشاغل خانگی موجب راحتی کار بانوان در خانه می‌شود، تصرح کرد: توسعه بافت فرش دست‌باف که در خانه‌ها بانوان به آن اشتغال دارند موجب می‌شود که زنان به دیگر کارهای خانه و خانواده‌شان رسیدگی کنند و در نهایت این آرامش به جامعه بر می‌گردد.برای همین است که اشتغال در فرش را جدی گرفته‌ایم و این اقدامات بسیار موثرتر از بردن یارانه به خانه‌هاست.

استاندار گیلان در ادامه با بیان اینکه حفظ اشتغال موجود از اولویت‌های کاری استان است، عنوان کرد:تاکید دارم همه مدیران شهرستان‌ها همتی مضاعف داشته باشند تا کشاورزان با کمترین مشکلات مواجه شوند.

وی گفت:با توجه به کم‌آبی در برخی از مناطق 5 درصد مزارع استان در خطرند.