فرماندار رشت با اشاره به درخواست توقف اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی جهت جلوگیری از بهره برداری تبلیغاتی کاندیداهایی که نمایندگان کنونی مجلس نیز هستند، گفت: نمی‌توان به بهانه انتخابات، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی را مختل کرد.

به گزارش ندای گیلان،میرشمس مومنی زاده در نشست با مسئولین ستادهای انتخاباتی کاندیداهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی این شهرستان با اشاره به عرصه مهم سیاسی و اجتماعی که نامزدهای انتخاباتی با یاری مسئولین ستادهای انتخاباتی خویش در آن پای نهاده‌اند، تصریح کرد: ما در جامعه ای اسلامی زندگی می‌کنیم و نخستین چیزی که در این جامعه از همگان انتظار می‌رود، پایبندی به اخلاق و اصول و ارزش های اخلاقی در رفتارهای فردی، سیاسی و اجتماعی است.

وی با تاکید بر اهمیت قانونمداری در فرایند برگزاری انتخابات، گفت: اشراف به قانون و رعایت قوانین و آیین نامه های اجرایی از سوی تمامی نامزدها و مسئولین ستادهای انتخاباتی آن بسیار حائز اهمیت است.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به محدودیت قانون جهت داشتن ستاد انتخاباتی در هر یک از مناطق شهری، اظهار داشت: در جلسه انتخاباتی پیشین که با حضور کاندیداها در محل فرمانداری برگزار شد، مقرر گردید؛ تا هر یک از کاندیداها، محل ستادهای انتخاباتی و نیز مسئولین این ستادها را به این فرمانداری معرفی نمایند؛ که متاسفانه با وجود پیگیری همکاران ما، تعدادی از نامزدها، تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نداده اند و در صورت عدم معرفی رسمی ستاد خود به فرمانداری و یا وجود ستاد بیشتر از تعداد قانونی در سطح شهر، با دستور قضایی ستاد آنان بسته خواهد شد.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به  وقوع برخی تخلفات انتخاباتی از سوی کاندیداها، تاکید کرد: چنانچه برپایی داربست ها مانع عبور و مرور مردم  و نقض حقوق شهروندی شود و یا نصب بنرها خارج از قاعده و چارچوب های تعیین شده باشد، با آن برخورد قانونی صورت می گیرد.

دکتر مومنی زاده عمل به قوانین انتخاباتی را وظیفه تمام شهروندان، نامزدها و مسئولین ستاد انتخاباتی خواند و در ادامه گفت: هر جا که نیاز است خود نامزد و یا مسئولین ستاد انتخاباتی وی، وارد عمل شده و جلوی قانون شکنی را بگیرند و با عمل به این موارد ساده می توانند از ورود نیروهای انتظامی و یا استفاده از مجوز های قانونی در برخورد با این گونه تخلفات به راحتی جلوگیری کنند.

وی تاکید کرد: برای نامزدی که می‌خواهد با ورود به صحن مجلس به قانونگذاری پرداخته و مسئولین ستادهای انتخاباتی که اغلب از افراد فرهیخته گلچین شده اند، تن دادن به تخلفات انتخاباتی، دور از ذهن بوده و در صورت عدم رعایت قانون، از سوی مسئولین ذیربط، نسبت به جمع آوری ستادهای ایشان، در هر تعداد و بدون در نظر گرفتن جایگاه اجتماعی و سیاسی ایشان، اقدام لازم صورت خواهد پذیرفت.

فرماندار شهرستان رشت، راه اندازی کارناوال قبل و پس از انتخابات را نیز از موارد تخلفات انتخاباتی برشمرد و افزود: نصب پوستر بر روی تابلو ها علائم و تابلوهای ادارات و بیمارستان ها و دیوار نویسی از دیگر موارد تخلفات انتخاباتی محسوب می شود که ضمن امحای آن از سوی کمیته امحاء به عنوان تخلف در تبلیغات انتخاباتی در پرونده کاندیدا درج و با آن برخورد قضائی می شود.

 مومنی زاده، تصریح کرد: نامزدهای انتخاباتی می‌توانند از محل هایی که شهرداری برای تبلیغات مشخص نموده یا از سایر روش های تبلیغاتی مجاز برای معرفی خود و توانمندی هایشان استفاده نمایند..

رئیس ستاد انتخابات شهرستان رشت بر لزوم نظارت و کنترل ستادهای انتخاباتی از سوی مسئولین آن ها تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: در ستادهایی که پر رفت و آمد بوده و در محلی نزدیک به ستاد کاندیدای دیگری قرار دارد، برای جلوگیری از بروز مشکلات، نظارت و کنترل ها باید چند برابر باشد.

وی با اشاره به انتقاد یکی از حاضرین در خصوص توقف اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی جهت جلوگیری از بهره برداری تبلیغاتی کاندیداهایی که نمایندگان کنونی مجلس نیز هستند، اظهار داشت: نمی‌توان به بهانه انتخابات، اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی را مختل نمود، زیرا ما در حال حاضر، تعداد قابل توجهی از طرح ها و پروژه های عمرانی را در دست اجرا داریم و نمی توان به دلیل جلوگیری از بهره برداری تبلیغاتی، آنها را متوقف کرد.

فرماندار شهرستان رشت در ادامه افزود: نمایندگان حال حاضر مجلس، حتی اگر در انتخابات پیش روی، نتوانند به موفقیت دست یابند، لیکن تا خرداد ماه سال آینده همچنان به عنوان نماینده مردم، محسوب شده و نمی توان به بهانه ی تبلیغات، مردم و خدمت به ایشان را که هدف غایی دستیابی بر کرسی مجلس شورای اسلامی است، به حال خود وا نهاد.

 مومنی زاده در خصوص نحوه برخورد با امر غیرقانونی خرید و فروش آرا نیز، بیان کرد: این مبحث سزاوار برخورد جدی و قانونی از سوی مبادی ذیربط است و ما در صورت مشاهده ی این گونه هنجارشکنی، با قاطعیت، با آن برخورد اجرایی، انتظامی و قضایی صورت می گیرد.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان رشت با بیان اینکه برگزاری انتخاباتی سالم و پرشور در سایه امنیتی کامل، هدف اصلی ستاد انتخابات شهرستان است، افزود: رعایت حق و عدالت و بی طرفی در برگزاری انتخابات از اصول برگزاری انتخابات است و  در این راستا با متخلفین انتخاباتی  بدون استثنا و درنظر گرفتن جایگاه آنان برخورد قانونی می شود.

وی ادامه داد: این برخوردها، با اعمال عدالت و به‌صورت بالسویه نسبت به تمامی کاندیداها صورت گرفته تا شائبه طرفداری از یک فرد خاص به ذهن مردم خطور نکند، همان گونه که شب گذشته، این کار با جمع آوری بنرها مربوط به افراد شاخص آغاز شد که مستندات آن نیز موجود است.

رئیس ستاد انتخابات شهرستان رشت، ضمن تاکید بر این که  میدان انتخابات میدان جنگ نیست، افزود: رعایت اخلاق و قانون مداری در انتخابات، امری محوری بوده و از مردم خوب با فرهنگ، متدین، انقلابی و دارای شعور بالای سیاسی و اجتماعی این شهرستان انتظار می رود که مر قانون انتخابات، نسبت به انجام تبلیغات در خصوص کاندیداهای مورد نظر خویش اقدام نموده و هر جا قانون شکنی مشاهده نمودند، به ستاد انتخابات شهرستان اطلاع دهند.