عامل اقتصادي بيشترين اثربخشي و تاثيرگذاري را در توسعه كارآفريني و افزايش اشتغال در مناطق روستايي استان گيلان داشته

ندای گیلان:نقش توسعه روستایی در افزايش اشتغال ،كارآفريني در مناطق روستائي استان گیلان

-شیرین ریحانی کارشناس ارشد مدیریت تحقیقات

توسعه روستايي راهبردي است براي طيف وسيعي از فعاليتها ي گوناگون و بسيج مردم به منظور توانمند سازي آنان در جهت بهبود زندگي اقتصادي و اجتماعي شان در مناطق روستايي . هدف اصلي از توسعه روستايي بهبود شرايط زندگي اقتصادي و اجتماعي مناطق روستايي و افزايش توليد و بهره وري اقتصادي براي نيل به توسعه ملي و استاني. مشارکت روستاییان در فعالیت های کشاورزی و كارآفريني در روستاها به منظور افزایش درآمدزایی و ایجاد و تقویت مشاغل وابسته به کشاورزی از جمله صنایع دستی و سنتی ،مشاغل خانگی و … نقش بسیار ارزنده ای در رشد و توسعه روستا ها داشته و خواهدداشت.بهبود شرایط کار در مناطق روستایی ،تقویت روحیه خودباوری در روستائيان ،مشارکت آنان در توسعه ،ایجاد نظام اقتصادی و اجتماعی سالم ،ایجاد بستر لازم برای کارآفرینی در روستاها با استفاده از نیرو و توان مردم روستایی راه حلی کاربردی برای توسعه اقتصاد کشاورزی روستایی استان گیلان بوده و خواهد بود. آنچه که در این رهگذر باید به آن پاسخ دهیم عبارتند از 1- مهمترين مشكلات مناطق روستايي استان گيلان در بحث اشتغال و رفع بيكاري چيست ؟2- فرصت ها و تهديدهاي پيش رو در زمينه توسعه اشتغال و كارآفريني كدامند؟3- كدام راهكارهاي عملي و كاربردي براي توسعه اشتغال و كارآفريني در مناطق روستايي استان گيلان موثرند؟

4-نقش و سهم زنان روستایی در اقتصاد خانوار و توسعه اقتصادی روستا های استان گیلان چیست؟ 5- راهکارهای افزایش فعالیت زنان روستایی در بخش کشاورزی استان گیلان چیست؟. 6- شناسایی و تسهیل دسترسی زنان روستایی به عوامل تولید و افزایش و بهبود تولید در بخش کشاورزی چگونه است؟

بررسیهای ما نشان می دهد كه عامل اقتصادي بيشترين اثربخشي و تاثيرگذاري را در توسعه كارآفريني و افزايش اشتغال در مناطق روستايي استان گيلان داشته و عوامل محيطي ، اجتماعي و مديريتي نيز بترتيب رتبه هاي دوم ،سوم و چهارم را به خود اختصاص مي دهند. عواملي چون : وجود بازارهاي مناسب عرضه كالا– توجه دولت به بنگاههاي اقتصادي كوچك و زود بازدهارائه تسهيلات بانكي مالي به متقاضيان كارآفريني در مناطق روستايي- وجود شبكه بانكي مناسب – وجود خدمات پستي و مخابراتي مناسب – وجود تنوع در فعاليتهاي اقتصادي در روستا – نزديكي به جاده هاي بزرگ و اصلي ترانزيتي – نزديكي به بازارچه ها و بازارهاي محلي و هفتگي در ماتريس توان هاي اقتصادي از اهميت وي‍‍ژه اي در توسعه كارآفريني و افزايش اشتغال در مناطق روستايي داشته و خواهد داشت. در این میان زنان روستایی همواره نقش بسیار مهم و اساسی را در توسعه جوامع روستایی و بخش کشاورزی استان گیلان داشته و خواهند داشت.بویژه آنکه زنان روستایی همیشه با گستره ای از فعالیت های خارج و داخل منزل در روستاها مشغول بوده اند اما هیچ وقت این تلاش ها به طور مجزا از کار مردان انعکاس نیافته و نقش های آنان جدی نگرفته شده و در آمارگیریهای اشتغال فصلی ،نیمه وقت و بدون دستمزد و فعالیت های خانه داری مد نظر قرار نگرفته است .انتخاب زنان روستایی به عنوان یکی از توانایی های بالقوه و بالفعل مناطق روستایی در بهبود اقتصاد کشاورزی روستاها بسیار حائز اهمیت بوده است و لزوم ارج نهادن به کرامت انسانی زنان در عرصه فعالیت های اقتصادی اجتماعی روستاها را بیش از پیش روشن می نماید.

مشارکت زنان روستایی در فعالیت های کشاورزی و افزایش درآمدزایی و ایجاد و تقویت مشاغل وابسته به کشاورزی از جمله صنایع دستی و سنتی ،مشاغل خانگی و … نقش بسیار ارزنده ای در رشد و توسعه روستا دارند.با از میان برداشتن موانع فعالیت و مشارکت زنان روستایی در بخش کشاورزی و حمایت و سازمان دهی آنان در روستاها می توان به روند توسعه بخش کشاورزی سرعت قابل توجهی بخشید.بهبود شرایط کار در مناطق روستایی ،تقویت روحیه خودباوری در زنان ،مشارکت زنان در توسعه ،ایجاد نظام اقتصادی و اجتماعی سالم ،ایجاد بستر لازم برای کارآفرینی در روستاها با استفاده از نیرو و توان زنان روستایی راه حلی کاربردی برای توسعه اقتصاد کشاورزی روستایی استان گیلان بوده و خواهد بود. والسلام