مجمع نمایندگان گیلان امروز (دوشنبه 14 تیرماه ) با وزیر آموزش‌و پرورش در سالن جلسات این وزارتخانه دیدار کردند

به گزارش ندای گیلان،مجمع نمایندگان گیلان در دیدار با وزیر آموزش و پرورش از وجود مشکلات معلمان حق‌التدریس و پیش دبستانی، تعدد مدارس فرسوده در سطح استان و کمبود مدارس در پروژه‌های مسکن مهر گفتند.

مجمع نمایندگان گیلان امروز (دوشنبه 14 تیرماه ) با وزیر آموزش‌و پرورش در سالن جلسات این وزارتخانه دیدار کردند. در این مراسم نمایندگان استان گیلان مشکلات معلمان حق‌التدریس و پیش‌دبستانی، تعدد مدارس فرسوده، عدم سرمایه‌گذاری مناسب صندوق ذخیره فرهنگیان، کمبود مدارس در پروژه‌های مسکن مهر را با وزیر و معاونین وی در میان گذاشتند.

علی‌اصغر فانی با اشاره به اینکه چالش‌های متعددی در عرصه آموزشی کشور وجود دارد، گفت: بر این اساس از ابتدای فعالیت پنج سیاست مدیریتی برای رفع مشکلات در دستورکار قرار گرفت.

وزیرآموزش‌وپرورش با بیان اینکه ساماندهی وضعیت نیروی انسانی دراین وزارتخانه امری ضروری بحساب می‌آید، اظهار کرد: 3 سال پیش، وزارت آموزش و پروش یک میلیون و 50 هزار نفر نیرو در اختیار داشت و میزان دانش آموزان نیز کمتر از 13 میلیون نفر بود؛ براین اساس میانگین شاخص نسبت دانش‌آموزان به معلمان یازده و نیم نفر بود که از شاخص کشورهای اروپایی نیز کمتر است.

وی با اشاره به اینکه وقتی تعداد نیروی انسانی افزایش یابد، رسیدگی به امور رفاهی نیز سخت‌تر می‌شود، ادامه داد: برای اولین بار در تاریخ آموزش‌وپرورش تعداد نیروی انسانی کاهش یافته و هم‌اکنون 976 هزار نفر در حال فعالیت هستند؛ این در حالیست که تعداد دانش‌آموزان نیز 500 هزار نفر افزایش داشته است.

افزایش 200 هزار نفری نیروی انسانی طی چهار سال در دولت دهم

فانی با اشاره به اینکه در دولت دهم طی چهار سال 200هزار نفر به بدنه آموزش‌وپرورش اضافه شدند، تصریح کرد: عموما افراد جذب شده غیربومی بوده‌اند لذا برای رفع این موضوع مقرر شد در صورت هر نوع استخدام در بازه‌های زمانی مختلف، سیاست استخدام از بوم برای بوم دردستورکار قرار بگیرد. این سیاست هم‌اکنون در جذب دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان نیز اجرایی می‌شود.

وزیرآموزش‌وپرورش با بیان اینکه متاسفانه توازن نیروی انسانی از نظر جنسی، رشته و دوره تحصیلی نیز در آموزش‌و‌پرورش مناسب نیست، افزود: به عنوان مثال 81 درصد معلمان تهرانی زن و 19 درصد مرد هستند و در این میان 2300 معلم زن مازاد در تهران وجود دارد.

شناسایی و کمک به تحصیل 76 هزار دانش‌آموز محروم از تحصیل

وی اظهار کرد: در2 سال گذشته تلاش شد تا دانش‌آموزان محروم از تحصیل شناسایی شوند و بر این اساس 76 هزار دانش‌آموز در کلاس‌‎های درس شرکت داده شدند.

فانی ضمن تاکید بر اینکه درخواست جذب 10 هزار نیرو و جذب 10 هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان به آقای نوبخت ارائه شده است، گفت: در حال حاضر این درخواست در مرحله کارشناسی مورد تایید قرار گرفته و منتظر اعلام نظر از سوی دستگاه مربوطه هستم.

وزیرآموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه برای جذب این افراد آزمون برگزار خواهد شد، گفت: فرزندان فرهنگیان نیز در شرایط مساوی در اولویت جذب قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه تلاش شده تا سیاست مشارکت و حمایت از مدارس غیردولتی انجام شود، ادامه داد: در گذشته میزان مدارس غیر دولتی کمتر از 9 درصد بود ولی امروزه این رقم با رشد مواجه بوده و به بیش از 11 درصد افزایش یافته است.

فانی با تاکید بر اینکه لایحه تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی پس از تصویب و ابلاغ می‌تواند کمک شایانی به حمایت از مدارس غیردولتی کند، افزود: این امر با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی به زودی محقق خواهد شد.

کاهش هزینه دانش آموزان با اجرای طرح خرید صندلی

وزیرآموزش‌وپرورش تصریح کرد: با توجه به میزان دانش اموزان و بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت آموزش و پرورش، هم‌اکنون به صورت میانگین ماهانه 2 میلیون تومان برای هر دانش‌آموز هزینه می‌شود که با اجرای طرح خرید صندلی این رقم را به کمتر از 800 هزار تومان در ماه کاهش یافت.

وی با بیان اینکه تلاش شد تا فضاهای آموزشی در کل کشور مناسب سازی شود، افزود: در این راستا 11 هزار و 500 کلاس درس در سراسر کشور ساخته شده است.

فانی با اشاره به اینکه یک‌سوم فضاهای آموزشی ایمن نیست، گفت: بر اساس اقدامات انجام شده و در صورت تخصیص اعتبار مورد نظر در برنامه ششم توسعه، این موضوع رفع می‌شود.

وزیرآموزش‌وپرورش ضمن تاکید بر اینکه شرکت اقتصاد و رفاه فرهنگیان تشکیل شده است، اظهار کرد: این شرکت اجرای طرح تبدیل به احسن کردن مدارس را دردستورکار دارد.

پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی سال‌های گذشته

وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش موضوع معنویت در تربیت و پرورش دانش‌آموزان را به صورت جدی دنبال می‌کند و در سال تحصیلی جدید 185 برنامه در این زمینه اجرایی خواهد شد.

فانی با اشاره به اینکه به دنبال تامین اعتبار برای پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی هستیم، خاطرنشان کرد: در صورت تامین اعتبار پاداش افراد بازنشسته باقی مانده از سال 93، بازنشستگان سال گذشته و بخشی از بازنشستگان سال جاری نیز پرداخت خواهد شد

 

خانه ملت955