استاندار گیلان ارائه گزارش عملکرد دولت مردمی و انقلابی از سوی مدیران دستگاه های اجرایی استان به مردم را ضروری دانست و تاکید کرد: توسعه گیلان، با بهره مندی از ظرفیت های ملی و استانی و هم افزایی بیش از پیش مجلس و دولت شتاب می گیرد.

به گزارش ندای گیلان از رشت،اسدالله عباسی در حاشیه نشست با رئیس و اعضای مجمع نمایندگان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگاران، با قدردانی از نمایندگانی که برای پیشبرد امور مردم و خدمتگزاری بهتر دولت مردمی تلاش می کنند، افزود: در آستانه تصویب و تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ و برنامه هفتم توسعه، ارزیابی عملکرد دستگاه ها می تواند افق روشنی برای تصمیم گیری آینده ترسیم کند.

وی اضافه کرد: از سویی ارتباط و تعامل بین نمایندگان با دستگاه های اجرایی و نیز دولت در استان و کشور می تواند به روند امور مردم سرعت بخشد و امور را تسهیل کند.

استاندار گیلان با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان (تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین) اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال تا کنون ۱۶۲ واحد راکد در حوزه های مختلف استان با تلاش های انجام شده دوباره به مدار تولید بازگشته که از این تعداد ۴۷ واحد آن در حوزه صنعتی با رویکرد دانش بنیان است.

وی ادامه داد: بقیه واحدهای فعال شده در بخش های کشاورزی، خدماتی، و معدنی و غیره است که خود اقدامی ارزشمند در راستای اشتغال پایدار و نیز رونق تولید است.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به تصمیمات اخذ شده در این نشست، تصریح کرد: با توجه به ارزیابی عملکرد ۲ سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی، تصمیماتی در زمینه صنعت و کشاورزی اتخاذ شد که در این راستا اقدامات مناسبی برای راه اندازی بنگاه ها و واحدهای راکد و دانش بنیان کردن آنها در استان از زمان استقرار دولت آیت الله دکتر رئیسی انجام شده است.

دکتر عباسی با اشاره به راه اندازی دهکده دانش بنیان در گیلان گفت: در حال نزدیک کردن و تقویت ارتباط بین حوزه دانش بنیان و صنعت هستیم که در این راستا شرایط مساعدی ایجاد شده و ارتباط هم روند رو به گسترشی را طی می کند.

وی با تاکید بر ارائه گزارش عملکرد دولت مردمی و انقلابی از سوی مدیران دستگاه های اجرایی استان به مردم، گفت: استان گیلان با پرداخت تسهیلات به 247 واحد رتبه دوم در تعداد پرداختی و پرداخت بیش از 750 میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه های اقتصادی از محل رونق تولید، از نظر میزان پرداختی رتبه پنجم کشور را داراست.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی هم اتفاق های بسیار خوبی در گیلان رخ داده است، گفت: در توسعه شهرک های گلخانه ای کارهای خوبی انجام شده و در بخش کشاورزی و حوزه تولیدات آبزی پروری و تولیدات گلخانه ای نیز شرایط بسیار خوبی فراهم شده است.

استاندار گیلان تصریح کرد: تولیدات برنج، چای، مرکبات، زیتون و ابریشم را نیز توانستیم به سطح مورد قبولی برسانیم.

وی با اشاره به کشت دوم اعم از برنج و محصولات زراعی دیگر بیان کرد، کشت دوم در افزایش درآمد، اشتغالزایی و رونق تولید کمک می کند و این نوع کشت و توسعه مکانیزاسیون در سایر مزارع را دستور قرار خواهیم داد تا از همه ظرفیت ها برای سال زراعی آینده استفاده می کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به اقدامات به موقع برای جلوگیری از معدوم سازی جوجه ها و نیز پیگیری جدی برای تامین و تولید نهاده های دامی در استان، افزود: هم اکنون علاوه بر تولید گوشت مرغ مصرفی در گیلان، تولیدکنندگان به 12 استان دیگر نیز این محصول را صادر می کنند.

دکتر عباسی تاکید کرد: این ارتباطات باعث می شود با کمک همدیگر و دانش روز براساس اسناد بالا دستی و قانون برنامه و اهداف پیش ببریم و امید است که در سایه تعاملات دولت و مجلس اتفاق های خوبی را رقم بزنیم، ضمن اینکه زیرساخت ها را فراهم می کنیم و از سوی دیگر تولید مسکن و اشتغال را افزایش می دهیم که موجبات خوشحالی و رضایت مردم شود.

وی خاطر نشان کرد: توسعه گیلان، با بهره مندی از ظرفیت های ملی و استانی و هم افزایی بیش از پیش مجلس و دولت شتاب می گیرد.

*لزوم پیگیری مداوم چالش‌های مهم حوزه‌ صنعت و کشاورزی در دو برش استانی و ملی

سید کاظم دلخوش، رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این نشست بر لزوم پیگیری مداوم چالش‌های مهم حوزه‌ صنعت و کشاورزی در دو برش استانی و ملی تاکید کرد و افزود: با توجه به فصل بودجه بندی در مجلس و تهیه و تدوین برنامه‌ی هفتم توسعه، بررسی عمده‌ترین ظرفیت‌ها و چالش‌های این دو حوزه می‌تواند روند تقویت فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی را در بستر جذب سرمایه گذار و ایجاد واحد‌های بزرگ صنعتی تسریع نماید.

در ادامه‌ی این نشست مدیران کل صمت و جهاد کشاورزی گیلان نیز هر یک در گزارشی جداگانه عمده‌ترین فعالیت‌های ۸ ماه گذشته‌ی حوزه‌ی مدیریتی خود را در استان تشریح نموده و راهکار‌های ایجاد اشتغال و افزایش تولید در بخش‌های صنعتی و کشاورزی را ارایه نمودند.

در این نشست همچنین جبار کوچکی نژاد، سید علی آقازاده و محمدرضا احمدی سنگری نمایندگان مردم رشت و خمام؛ حسن محمد یاری، نماینده‌ مردم تالش، ماسال و رضوانشهر، ابراهیم نجفی نماینده‌ مردم آستانه‌ اشرفیه و کیاشهر و رسول فرخی نماینده‌ مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی هر یک در سخنانی نظرات خود را در خصوص لزوم رفع موانع توسعه‌ آبزی پروری در نواحی ساحلی، ایجاد و تقویت مراکز تحقیقات کشاورزی، احیا و افزایش ظرفیت کارخانجات تولیدی پوشش، رشت الکتریک، فومنات، ابریشم گیلان و ایران پوپلین و همچنین لزوم تمکین بانک‌های عامل استان به مصوبات ستاد رفع موانع تولید استان ارایه کردند.