کواکبیان تنها راه پیشبرد کشور به سوی اصلاحات را اصلاح مجلس شورای اسلامی دانست و تصریح کرد: باید در مجلس یک خانه تکانی انجام شود و اصولگرایان بعد از 12 سال مجلس را ترک کنند و جای خود را به اصلاح‌طلبان بدهند.

 دبیر کل حزب مردم سالاری گفت: اصلاح طلبان به دنبال مجلسی اصلاح طلب، توانمند، متخصص و پاکدست هستند که نمایندگان آن همچون شهید مدرس حرف دل مردم را بزنند.
 مصطفی کواکبیان در همایش “حمایت از فرزندان شجاع ملت تا رسیدن به توافق خوب” با اشاره به فرهنگ اصلاحات و اصلاح طلبی اظهار کرد: این فرهنگ متعلق به صد سال اخیر یا بعد از خرداد 1376 نیست، بلکه ریشه عمیق قرآنی دارد.
وی از لزوم توفیق الهی در راستای اصلاح طلبی سخن گفت و افزود: طبق آیات قرآن اصلاحات اتفاق نمی‌افتد مگر به توفیق خداوند و نظام جمهوری اسلامی نیز باقی نمی‌ماند مگر اینکه اصلاحات مورد نیاز خود را انجام دهد. هیچ سیستمی اگر اصلاح نداشته باشد و عیوب خود را بر طرف نکند پا برجا نخواهد ماند.
دبیر کل حزب مردم سالاری با رد این ادعا که برخی خیال می‌کنند حکم تنها برای خودشان است و اصلاح طلبان دیگر نباید در جامعه جایی داشته باشند و در عرصه حضور پیدا کنند، تصریح کرد: اینها سخت در اشتباه هستند و از سوی دیگر اصلاح‌طلبان نیز باید بدانند دیگران همین را می‌خواهند که ما قهر کنیم و عرصه را برای آنها خالی بگذاریم.
وی به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و برای آن پنج دستاورد پیش از دستیابی به توافق هسته‌ای برشمرد و ادامه داد: متاسفانه در جامعه جهانی چهره‌ای از ما به نمایش در آمده بود که مردمی بدون عقلانیت سیاسی هستیم و قطعنامه‌های شورای امنیت را ورق پاره می‌خوانیم. نخستین دستاورد این مذاکرات زدودن این تفکر بود، به گونه‌ای که امروز ما را ملتی اهل مذاکره و گفت‌وگو می‌شناسند.
کواکبیان بالا بردن سطح ملت را در حد شش قدرت بزرگ جهانی که بیش از 80 درصد اقتصاد دنیا و 95 درصد انرژی و سلاح هسته‌ای را داراست از دیگر دستاوردهای این مذاکرات برشمرد و افزود: اثبات حق غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور نیز که هم در بیانیه لوزان و هم توافقنامه ژنو به آن اشاره شد از دیگر دستاوردهای مذاکرات تا بدین جای کار بوده است.
وی ترک برداشتن تحریم‌ها و اذعان غرب و آمریکا به در هم شکسته شدن رژیم تحریم‌ها و اجماع ملی در مذاکرات هسته‌ای علی رغم وجود عده‌ای دلواپس را از دیگر دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای تا بدین جای کار معرفی کرد.
دبیر کل حزب مردم سالاری با اشاره به لزوم مدیریت صحیح پس از توافق تاکید کرد: باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که پس از توافق همه خیال نکنند که کشور گل و بلبل می‌شود بلکه تنها 30 تا 40 درصد تاثیر مثبت خواهد داشت و مابقی به نوع مدیریت مدیران بر می‌گردد.
وی تنها راه پیشبرد کشور به سوی اصلاحات را اصلاح مجلس شورای اسلامی دانست و تصریح کرد: باید در مجلس یک خانه تکانی انجام شود و اصولگرایان بعد از 12 سال مجلس را ترک کنند و جای خود را به اصلاح‌طلبان بدهند.