فرماندار شهرستان فومن با بیان اینکه تا سقف 15 میلیارد تومان بودجه برای اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی ماسوله توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده می شود گفت: ماسوله از لحاظ تامین انرژی گرمایشی و‌ برق با مشکل رو به روست.

به گزارش ندای گیلان،محمود قاسم نژاد در دومین نشست بررسی احداث نیروگاه خورشیدی در شهر تاریخی ماسوله، با تأکید بر لزوم استفاده از انرژی‌های نو و تجدید پذیر اظهار داشت: بر این موضوع اتفاق نظر داریم که از انرژی خورشیدی جهت حل مشکل سوخت ماسوله بهره گرفته شود هرچند که در چگونگی مکان ارائه پروژه اختلاف نظر وجود دارد.
وی بر لزوم هم افزایی اعضای شورا و شهرداری ماسوله برای اجرای این پروژه تاکید کرد و افزود: هیچ‌کدام از ادارات و نهادهای حاضر در جلسه مخالف این پروژه نیستند بنابراین باید مشکلات و موانع موجود برطرف شود.
قاسم نژاد بررسی، ارزیابی تخصصی و مطابقت اجرای پروژه فوتوولتاییک در ماسوله با قوانین منابع طبیعی و میراث فرهنگی را الزامی دانست و گفت: طبیعی است که قبل از اجرای پروژه استعلامات مورد نیاز اخذ خواهد شد تا ضربه ای به منظر ماسوله وارد نشود.
وی با بیان اینکه ماسوله از لحاظ تامین انرژی گرمایشی و‌ برق با مشکل رو به روست، یادآور شد: حل مشکل سوخت ماسوله و احداث نیروگاه خورشیدی در این شهر خدمات فاخری برای آیندگان خواهد بود.
قاسم نژاد با بیان اینکه ممکن است ماسوله با مشکلات دیگری نیز دست در گریبان باشد، افزود: حل مشکل انرژی اولویت اول است و در این مسیر باید عینک بدبینی را کنار بگذاریم و به جای مشکل تراشی به فکر خدمت به مردم باشیم.
فرماندار شهرستان فومن از اختصاص 150 میلیون تومان توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان به شهرداری ماسوله جهت اجرای مدل کوچک این پروژه در فاز اول خبر داد و گفت: باتوجه به موفقیت ماسوله و حضور سالانه جندین هزار گردشگر در این منطقه ، ایجاد نیروگاه خورشیدی حتی می تواند تبدیل به جاذبه گردشگری ماسوله شود.
به گفته قاسم نژاد؛ تا سقف 15 میلیارد تومان بودجه برای اجرای پروژه نیروگاه خورشیدی توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت می شود که رقم قابل توجهی است.
پیام شاعف مدیر پایگاه میراث فرهنگی ماسوله نیز در این نشست با بیان اینکه از استفاده از انرژی پاک در ماسوله استقبال می شود، گفت: آنچه که حائز اهمیت است این بوده که باید به ضوابط و مقررات میراث در این زمینه توجه شود.
وی با بیان اینکه ماسوله از نظر منظر درحال ثبت جهانی است نه کالبدی اظهار کرد: ثبت جهانی منظر ماسوله یعنی اینکه سیمای شهر، صنایع دستی، آداب و رسوم و … به طور مرتب در حال پایش و بررسی است و کاهش و افزایش هر یک از عوامل در ثبت جهانی ماسوله تاثیرگذار است