رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی لاهیجان از انتخاب طرح پایتخت کتاب این شهرستان در میان ١٥٠ طرح شهرستان های مختلف ایران در چهارمین دوره آن خبر داد.

به گزارش ندای گیلان از لاهیجان،برای دومین سال پیاپی در چهارمین دوره پایتخت کتاب ایران، این شهرستان جزء بیست طرح کاندیدای “پایتخت کتاب ایران” انتخاب شد.

نگار نادری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لاهیجان ضمن اعلام این خبر افزود:سال گذشته با فراخوان پایتخت کتاب آشنا شدم و با اینکه خیلی به زمان پایان آن باقی نمانده بود سعی کردم طرح نسبتا جامعی برای شهر لاهیجان تعریف کنم.آن طرح به همراه عملکرد شهر در حوزه کتاب و کتابخوانی باعث شد در سومین دوره انتخاب پایتخت کتاب از بین ١٠٢ شهر شرکت کننده لاهیجان جز ٢٠ شهر کاندیدای پایتخت کتاب شود.

وی در ادامه افزود:در سال ٩٦ اهمیت بیشتری به  ترویج کتاب و کتابخوانی قائل شدیم و با توجه به اهمیت مقوله کتاب و آنکه نیاز جامعه امروز ترویج کتاب و کتابخوانی است ضمن نشست با اهالی فرهنگ  و مشارکت های مردمی و  سازمان های  فرهنگی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره کتابخانه های لاهیجان وآموزش و پرورش برنامه های متنوع و با کیفیتی را در راستای فرهنگ کتاب و کتابخوانی دنبال کردیم.

این مسئول  همچنین گفت:برنامه گلریزان کتاب در هجده تیر ماه و جمع آوری بیش از ١٠٠٠ جلد کتاب و اهدای آن به مدارس محروم ، حمایت از چاپ کتاب “لاهیجان قدیم ” با حمایت مالی چای رفاه و رونمایی از آن کتاب با حضور هنرمند پیشکسوت  فریدون محمدی  دوست  از عکاسان دهه سی و چهل لاهیجان ، اجرای دومین مسابقه نقاشی  تابستان رنگی با موضوع کتاب و کتابخوانی و همچنین  اضافه نمودن  عنوان جدید “شهروند و ترویج کتاب و کتابخوانی ” در  هشتمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان در کنار رونمایی از کتاب،تقدیر از مولفان ، گفتگو پیرامون کتاب،ایستگاه کتاب،تشکیل باشگاه کتابخوانی و برگزاری اختتامیه باشگاه کتابخوانی  و در کل بیش از ٧٢ عنوان برنامه برای شهر لاهیجان ویژه برنامه های این شهر در  راستای ترویج کتاب و کتابخوانی بوده است.

وی در ادامه  گفت:اجرای دیوار کتاب و کتابخانه سیار از سوی شهرداری لاهیجان و طرح هایی مانند کتابفروشی سیار، رونمایی از کتاب در فضای باز،استفاده از کتاب در تفرجگاه ها و سایر برنامه های متنوع  این امکان را می دهد تا درسال آینده نیز اتفاقات بیشتری در این حوزه با همکاری شهرداری و سایر سازمان های فرهنگی و حتی سمن ها در شهرستان داشته باشیم و همچنین بتوانیم با بخشداران شهرستان لاهیجان نیز دراین  خصوص مشارکت داشته و فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در روستا ها ترویج دهیم.

وی درادامه اظهاراتش افزود:در ما ه  پیش رو شهرداران و روسای ادارات کاندیداهای بیست شهر راه یافته به نیمه نهایی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  نشست داشته و ضمن دریافت لوح تقدیر این مرحله،برنامه های آتی را ارایه می دهند و برای رقابت به مرحله نهایی  تلاش می کنند.

این مسئول ضمن اظهار امیدواری در انتخاب لاهیجان به عنوان پایتخت کتاب گفت:شهر لاهیجان پتانسیل گزینه نهایی پایتخت کتاب را دارا می باشد و امیدوارم جزپنج شهر پایتخت کتاب و در نهایت گزینه نهایی پایتخت کتاب بشویم.

به گزارش ندای گیلان،پایتخت کتاب ایران عنوان طرحی است که بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود وبخش‌هایی از این طرح از پایتخت جهانی کتاب الگوبرداری شده است.در انتخاب اولیه بیست شهر و سپس پنج و در نهایت یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران در همان سال انتخاب می شود.