توسعه پايدار تعريفي است كه ضامن بقاي انسان در آينده محسوب مي گردد و از اين رو، پروژه هايي كه به اين مقوله توجه نكرده باشند، يا محكوم به شكست بوده و يا آثار جبران ناپذيري را بر محيط زيست و سلامت بشر وارد مي نمايد.

به گزارش ندای گیلان از لاهیجان؛لاهيجان شهري است كه از نظر مواهب الهي و نيز سوابق تاريخي و فرهنگي، يكي از شهرهاي مهم شمال كشور محسوب مي گردد. با افزايش جمعيت شهري در سراسر دنيا، شهرها جهت رفاه حال شهروندان خود، بر اساس علم روز، پروژه ها و طرح هاي زير ساختي را اجرا نموده اند.

توسعه پايدار تعريفي است كه ضامن بقاي انسان در آينده محسوب مي گردد و از اين رو، پروژه هايي كه به اين مقوله توجه نكرده باشند، يا محكوم به شكست بوده و يا آثار جبران ناپذيري را بر محيط زيست و سلامت بشر وارد مي نمايد.

شهردای لاهیجان1

با اين توضيح درخواهيم يافت كه شهر لاهيجان، پروژه هاي خوبي را در جهت حفظ و توسعه اين ويژگي ها تعريف نموده است. مجموعه گردشگري استخر لاهيجان، در كنار آبشار، بام سبز و… يكي از برندها و نشانه هاي گردشگري شهر لاهيجان محسوب مي گردد. متأسفانه در سالهاي گذشته شاهد بوديم كه ميزان آب استخر كه نقش بسيار مهم و حياتي در جذب گردشگر و چرخش اقتصادي شهر دارد، در ماه هاي گرم سال، همواره با بحران كاهش ميزان آب اين مجموعه همراه بوده و نگراني عميقي را بر دل شهروندان و مسئولين ايجاد  مي نمود.

از سويي دفع نادرست آبهاي سطحي به دليل شيب خاص منطقه كه باعث هدر رفت آب در شرايط بحران كم آبي، مشكلات بهداشتي و زيست محيطي آورده و به گياهان و درختان مسير اين شيب آسيب مي رساند، باعث گرديد براي رفع اين مشكلات، تيم مديريت شهري تصميمي را اتخاذ نمايد.

از اين رو، شهرداري لاهيجان با بررسي هاي دقيق در جهت حفظ و توسعه پايدار شهري و ايجاد زير ساخت، پروژه اي بسيار هوشمندانه را تعريف نموده كه با اجراي آن، مي توان ماه هاي گرم سال را با خيالي آسوده تر سپري نمود.

پروژه هدايت و جمع آوري آبهاي سطحي در خيابان شهيدرجايي كه به طول ۱۷۰۰  متر و با هزينه اي بالغ بر يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون ريال و از باغ نارنج تا مجموعه تفريحي گردشگري استخر لاهيجان اجرا شده است، تبديل به يكي از پروژه هاي كليدي و مهم توسعه پايدار شهري در جهت جمع آوري هدفمند آبهاي سطحي مي باشد.

 طبق آخرين آمار سازمان هواشناسي، ميزان بارندگي از ابتداي سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته و تا تاريخ ۱۰ مرداد به ميزان ۹/۱۹۱ ميليمتر افزايش داشته است و خداوند را شاكريم كه بخشي از اين نعمت الهي، به صورتي هدفمند جمع آوري گرديد و به هدر داده نشد.

9 10

مديريت شهري تعريف پروژه هاي هوشمند، متناسب با موقعيت و زمان و ساختار شهري را در دستور كار خود دارد تا با انتخاب هدفمند پروژه ها، راه هاي توسعه را در زمان كوتاه و با هزينه كمتر ميسر سازد.

در این بین از زحمت های شبانه روزی شهردار جوان و پرتلاش شهر لاهیجان،مهندس سعید آگشته نمی توان غافل شد.شهرداری که با در دست گرفتن سکان مدیریت شهری تحولات بزرگی را در عمران و آبادانی و زیباسازی شهر لاهیجان به وجود آورد.

سعید آگشته