ماکرون گفت که برای تقویت توانایی‌های فضایی فرانسه تا سپتامبر آینده نیروی نظامی فضایی در نیروی هوایی فرانسه ایجاد می‌شود و نام این مجموعه نیروی هوا-فضای فرانسه خواهد بود.

چالش های بزرگ اقتصادی از جمله بیکاری و جنبش ضد نظام سرمایه داری هنوز گلوی دولت فرانسه را ول نکرده، اما رئیس جمهور این کشور در اقدامی شگفت انگیز از طرحی پرهزینه رونمایی کرده است. امانوئل ماکرون در آستانه جشن‌های روز ملی فرانسه، مشهور به جشن‌های روز باستیل، اعلام کرد که مجوز ایجاد فرماندهی نظامی فضایی در نیروی هوایی فرانسه را به منظور بهبود قابلیت‌های دفاعی کشورش صادر کرده است.

از وظایف این نیرو حفاظت از ماهواره‌هایی است که برای ارتباطات، جهت‌یابی و هشدارهای موشکی استفاده می‌شوند. امانوئل ماکرون این خبر را یک روز پیش از جشن‌های روز ملی فرانسه، مشهور به جشن‌های روز باستیل، اعلام کرده است.

این جشن‌ها به منظور گرامی‌داشت فتح زندان مخوف پاریس در قلعه باستیل که مظهر قدرت مطلق لویی شانزدهم بود برگزار می‌شود. فتح باستیل در ۱۴ جولای ۱۷۸۹ میلادی آغاز جنبشی به شمار می‌رود که به انقلاب کبیر فرانسه انجامید.

ماکرون گفت که برای تقویت توانایی‌های فضایی فرانسه تا سپتامبر آینده نیروی نظامی فضایی در نیروی هوایی فرانسه ایجاد می‌شود و نام این مجموعه نیروی هوا-فضای فرانسه خواهد بود. ترامپ، نیز در ژوئن 2018 دستور داده بود ارتش ایالات متحده یک «نیروی فضایی» به عنوان شاخه ششم ارتش راه بیندازد.

هم اکنون ارتش آمریکا از پنج شاخه نیروی زمینی، نیروی هوایی، نیروی دریایی، تفنگداران دریایی و نگهبانان ساحلی تشکیل می‌شود. برنامه ایجاد ارتش فضایی از سوی ترامپ یادآور پروژه جنگ ستارگان رونالد ریگان است.

ریگان از پروژه SDI به عنوان چتر دفاعی سخن گفته بود. پروژه‌ای که ظرف پنج سال نخست اجرا ۲۹ میلیارد دلار هزینه داشت و نتوانست به اهداف تکنیکی تعیین شده خود دست یابد.

حالا، بودجه‌ای که فرانسه برای سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ به منظور سرمایه‌گذاری و نو‌سازی ماهواره‌های فرانسوی پیش‌بینی کرده ، حدود ۶/ ۳ میلیارد یورو است.