فهرست نهایی فیلم‌های حاضر در جشنواره سی و ششم فیلم فجر اعلام شد. بیست و دو فیلم به عنوان راه‌یافته‌های نهایی در دهه فجر و همزمان با روزهای منتهی به انقلاب پنجاه و هفت نمایش داده خواهند شد

ندای گیلان-سعید طاهری:فهرست نهایی فیلم‌های حاضر در جشنواره سی و ششم فیلم فجر اعلام شد. بیست و دو فیلم به عنوان راه‌یافته‌های نهایی در دهه فجر و همزمان با روزهای منتهی به انقلاب پنجاه و هفت نمایش داده خواهند شد؛ فیلم‌هایی که انتخاب‌شان، امسال هم مانند سال‌های گذشته با حرف و حدیث‌هایی همراه شد و در نهایت توانستند از میان گزینه‌های اولیه برای نمایش نهایی باقی بمانند. همانطور که گفته شد این انتخاب‌ها با حواشی و موضع‌گیری‌هایی هم همراه بودند که در نهایت منجر به حذف و کناره‌گیری فیلمسازانی از این رویداد و البته یکی‌دو انتخاب که گفته می‌شود با آیین‌نامه جشنواره مغایرت دارد، منجر شد. در ادامه این گزارش به انتخاب‌ شده‌ها و بازمانده‌های فجر سی و ششم به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده پرداخته‌ایم.
لاتاریِ محمدحسین مهدویان
محمدحسین مهدویان چهره موفق فجر در دوره‌های سی و چهارم و سی و پنجم با فیلم‌های مهم «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» بوده است. فیلمسازی که بارها اعلام کرده تاریخ معاصر دغدغه شخصی‌اش است و در هر دو فیلم سراغ روزهای مهم و البته تلخ دهه شصت شمسی رفته و در یکی به تصویر دقیق از شهید محمدحسین متوسلیان، فرمانده لشکر 27 محمدرسول‌الله در روزهای منتهی به عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرم‌شهر داشته و در فیلم دیگر نگاهی عبوس و مردانه به سال‌های ابتدایی دهه شصت و ترورهای آن دوره دست یافته است. او امسال پس از کش و قوس‌های فراوانی که از سر گذراند، بالاخره موفق شد پروانه ساخت «لاتاری» با موضوع قاچاق دختران یا حداقل رویات داستان به این بهانه را بگیرد. اولین فیلم مهدویان که در بستر امروز می‌گذرد و می‌تواند یکی از جذابیت‌های فجر و پیش رو باشد.
بمبِ پیمان معادی
پیمان معادی چند سالی است که درگیر این فیلمنامه بوده و بالاخره موفق شده فیلمش را برای جشنواره امسال آماده و مجوز حضور در این رویداد را کسب کند. دومین فیلم پیمان معادی پس از «برف روی کاج‌‌ها» پس از پیش‌تولید طولانی و با همکاری مجدد با محمود کلاری به عنوان تصویربردار، روایتی است از روزهای ملتهب تهران دهه شصت که با بمباران عراقی‌ها چهره‌ای نامطمئن به خودش گرفته بود. معادی همراه با لیلا حاتمی بازیگران اصلی این فیلم هستند.
چهارراه استانبولِ مصطفی کیایی
کیایی یکی از فیلمسازان کم‌تر جدی‌گرفته شده سینمای ایران است که نگاهش به سینا و الگوبرداری از سینمای داستان‌گوی آمریکا همواره آثارش را بدل به تجربه‌ای جذاب برای بینندگانش کرده است. او در آخرین تجربه‌های حضورش در فجر، تجربه بد «عصر یخبندان» _ فیلمی که با استقبال مخاطبین همراه
شد _ و سپس «بارکدِ» قدرنادیده را روانه جشنواره کرد که هر فیلم توسط تماشاگران با امتیاز بالایی مواجه شدند. بهرام رادان در سومین همکاری پیاپی با کیایی در این فیلم هم کنار محسن کیایی نقش اصلی «چهارراه استانبول» با محوریت فرو ریختن ساختمان پلاسکو را ایفا می‌کند.
خجالت نکشِ رضا مقصودی
اولین فیلم سینمایی رضا مقصودی که پیش‌تر تجربه همکاری با تبریزی در فیلم‌های «لیل با من است» و «همیشه پای یک زن در میان است» را داشته، کمدی است که احمد مهران‌فر و شبنم مقدمی را به عنوان نقش‌های اصلی در اختیار دارد و یکی از فیلم‌هایی است که می‌تواند همچون «ایتالیا ایتالیا»ی صباغ‌زاده در دوره قبل، یک غافل‌گیری تمام عیار باشد.
امپراطور جهنمِ پرویز شیخ‌طادی
فیلمی که سال گذشته با آرای هیات داوران از جشنواره کنار گذاشته شد و با جنجال و هیاهوی بسیار رسانه‌‌های موافق فیلم هم مواجه شد، امسال مجوز حضور در جشنواره را به دست آورده است. در حالی که آیین‌نامه جشنواره صراحتا اعلام کرده، تنها فیلم‌هایی می‌توانند در این دوره حاضر شوند که در دوره‌های گذشته توسط هیات داوران مورد بازبینی قرار نگرفته‌اند.
به وقت شامِ ابراهیم حاتمی‌کیا
حاتمی‌کیا با «چ» مورد انتقادهای زیادی قرار گرفت و با «بادیگارد» دوباره کمی دلداری داده شد. فیلمی که در اکران هم نسبتا موفق بود و تلاش‌ها برای ترور دانشمندان هسته‌ای را به تصویر می‌کشید. ابراهیم حاتمی‌کیا برای دومین ‌بار پیاپی از بابک حمیدیان به عنوان یکی از بازیگران اصلی و البته کنار هادی حجازی‌فر استفاده کرده است. پدر و پسر خلبانی که برای مدتی و با سقوط هواپیمای‌شان گرفتار داعشی‌های سوریه می‌شوند و… موسسه اوج سرمایه‌گذار فیلم آخر حاتمی‌کیا است.
تنگه ابوغریبِ بهرام توکلی
دیگر فیلم موسسه اوج که در جشنواره حاضر است، متفاوت‌ترین تجربه کارگردانی بهرام توکلی به شمار می‌رود. فیلمی جنگی با بازی جواد عزتی، امیر جدیدی و حمیدرضا آذرنگ که روایتی از هجوم عراقی‌ها از تنگه‌ ابوغریب در سال شصت و هفت است…
جاده قدیم منیژه حکمت
منیژه حکمت پس از ده سال دوری از سینما در مقام کارگردان، امسال «جاده قدیم» با بازی مهتاب کرامتی را دارد که چهارمین تجربه سینمایی این فیلمساز هم به شمار می‌آید. فیلم روایتی از کارمندی در شب عید نوروز است که با مشکلاتی مواجه می‌شود…
دارکوبِ بهروز شعیبی
شعیبی پس از «دهلیز» به «سیانور» رسید. فیلمی که تمام تلاشش برای وفاداری به بستری که در آن روایت می‌شد را داشت و تجربه موفقی هم برای سازنده‌اش به شمار می‌آید. شعیبی که این روزها درگیر پروژه نمایش خانگی و پربازیگر «گلشیفته» هم هست، امسال در فجر با «دارکوب» حضور دارد. فیلمی که می‌تواند بستری برای بازگشت دوباره جمشید هاشم‌پور به عنوان یک نقش اصلی مورد توجه باشد.
سرو زیر آبِ محمدعلی باشه‌آهنگر
زوج بابک حمیدیان و مینا ساداتی بازیگران اصلی فیلم دیگر جنگی حاضر در جشنواره را تشکیل می‌دهند. فیلمی که درمورد شهدای گمنام معرج‌الشهدای اهواز ساخته شده و علیرضا زرین‌دست تصویربرداری آن را برعهده دارد.
مغزهای کوچک زنگ زده‌ هومن سیدی
هومن سیدی آخرین بار با فیلم «خشم و هیاهو» در جشنواره حاضر بود؛ فیلمی که به اتفاق تلخ کشته شدن همسر اول ناصر محمدخانی و در ادامه اعدام شهلا جاهد، همسر دوم محمدخانی انجامید. البته فیلم سیدی در قالب داستان زندگی خواننده‌ای جوان و بدون اشاره به ان موضوع ساخته شد. هرچند تلاش برای کم‌رنگ نشان دادن اشاره به این موضوع بی‌نتیجه ماند. سیدی پیش‌تر هم با فیلم بدِ «اعترافات ذهن خطرناک» من و به سبک گیم‌های کامپیوتری ساخته شده بود، در جشنواره فیلم فجر حاضر شده بود. فرهاد اصلانی و نوید محمدزاده بازیگران اصلی این فیلم هستند.
شعله‌ورِ حمید نعمت‌اله
فیلم نعمت‌اله که سال گذشته هم خواستار حضور در فجر بود، یکی دیگر از آثاری است که که براساس آیین‌نامه نمی‌تواند به فجر راه یابد اما این موضوع هم نتوانسته جلوی حضور این فیلم را بگیرد. نعمت‌اله سال گذشته با «رگ خواب» یکی از موفق‌ترین‌های فجر سی و پنجم بود. او امسال با فیلمی مردانه و خشن که در طبیعت بی‌رحم سیستان و بلوچستان روایت می‌شود، یکی از شانس‌های درخشان فجر برای بینندگان را فراهم خواهد کرد. امینی حیایی هم شانس درخشش دوباره پس از سال‌ها حضور کم‌رمق را در فجر سی و ششم خواهد داشت.
عرق سردِ سهیل بیرقی
«من» تلاشی برای به تصویر کشیدن تصویری واقعی و ضدکلیشه‌ای از زنان در سینمای ایران را داشت. فیلمی موفق که نادیده گرفته شدنش توسط منتقدین با فروش موفق در گیشه تا حدودی جبران شد. بیرقی امسال هم سراغ سوژه‌ای در همین راستا رفته و زندگی کاپیتان تیم ملی فوتسال زنان ایران را با بازی باران کوثری که برای این نقش وزن زیادی کم کرده است را دست‌مایه قرار داده…‌
کامیونِ کامبوزیا پرتوی
پرتوی 12 سال قبل «کافه ترانزیت» را کارگردانی کرد و از آن پس فیلمنامه نوشت. فیلمنامه‌های چون «محمد رسول‌الله» که تجربه ضعیفی در سینمای ایران به شمار می‌آید و البته «فراریِ» داوودنژاد که سال گذشته در فجر مورد توجه قرار گرفت. تجربه تازه پرتوی در مقام کارگردان با حضور بازیگرانی چون سعید آقاخانی و نیکی کریمی رقم خورده و هنوز خبری درمورد قصه فیلم منتشر نشده است.
مصادره‌ مهران احمدی
اولین فیلم احمدی در مقام کارگردان می‌تواند یکی از تجربه‌های جالب‌توجه فجر باشد. فیلمی پربازیگر که فضای فانتزی و عجیب دارد و با توجه به اخبار منتشر شده، باید منتظر غافل‌گیری‌ این فیلم برای تماشاگرانش بود. رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی و هادی کاظمی بازیگران اصلی فیلم احمدی هستند که با گریم متفاوت و در کشورهای مختلف جلوی دوربین رفته است.
سوء تفاهم احمدرضا معتمدی
فیلم هفتم معتمدی در سومین دهه فیلمسازیش، در سکوت خبری و بدون لو رفتن داستانش ساخته شده و مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، اکبر عبدی، هانیه توسلی و پژمان جمشیدی بازیگران اصلی آن را تشکیل می‌دهند. معتمدی سال گذشته «بوف کور» را داشت که راه به جشنواره دفجر نبرد.
دیگر حاضران فجر سی و شش
«اتاق تاریک» روح‌الله حجازی، «امیر» نیما اقلیما، «جشن دلتنگی» پوریا آذربایجانی، «خجالت نکش» رضا مقصودی، «فیلشاه» هادی محمدیان، «کار کثیف» خسرو معصومی، «ماهورا» حمیدزرگر نژاد، «هایلایت» اصغر نعیمی کنار دو مستند «بانو قدس ایران» مصطفی رزاق کریمی و «زنانی با گوشواره‌های باروتی» رضا فرهمند دیگر حاضران فجر پیش رو هستند.