فرماندار رشت به عزل شهردار توسط شورای اسلامی شهر لشت‌نشا اشاره کرد و گفت: عزل شهردار به مدیریت شهری لشت‌نشا آسیب وارد کرده است.

به گزارش ندای گیلان،فرماندار شهرستان رشت درباره موضوع استیضاح شهردار لشت‌نشاء با اشاره به اینکه نمی‌شود شوراها را محدود کرد، گفت: استیضاح ظرفیتی است که قانون برای شوراها مشخص کرده است. اما سفارش موکد ما این است که مدیری را انتخاب کنند که با ثبات همراه باشد و توانایی بالایی جهت عمران و آبادانی شهر داشته باشد. این تغییرات به شهر و ثبات مدیریتی آسیب می‌زند و مشکلات خاص خود را در پی دارد.

سید عیسی مهدوی با بیان اینکه بهتر است استیضاح اتفاق نیفتد، افزود: بهتر است در انتخاب خود دقت کنیم و حساسیت و وسواس خاص در تصمیم‌گیری داشته باشیم. تصمیم عجولانه و انتخاب کردن با دستپاچگی نتیجه‌ای جز شرایط بی‌ثباتی ندارد. اگر انتخاب شوراها دقیق باشد دیگر مجبور نیستند از ابزار استیضاح استفاده کنند.

او در ادامه متذکر شد: شورا باید سعی کند بستر لازم برای تعامل شهردار و شورا گسترش پیدا کند و شرایط کاری به استیضاح منجر نشود. وقتی انتخابی صورت گرفت یعنی در پی آن بین شورا و شهرداری پیمان اخوت بسته شد تا به‌واسطه تعامل با یکدیگر مدیریت شهری حرکت رو به جلو داشته باشد.

مهدوی در ادامه تصریح کرد: یک مدیر در عرض ۷ ماه نمی‌تواند به تمام مسائل و مشکلات شهر سامان ببخشد. مدیر اگر اشکالی دارد ابتدا باید در قالب تذکر به این اشکالات رسیدگی شود. قانون ابزارهای مختلفی را در خصوص بعد نظارتی شورا پیش‌بینی کرده است که استیضاح تنها یکی از این موارد است. برای رفع این اشکالات می‌توان از ابزار تذکر، نشست‌های هم‌اندیشی، با استفاده ظرفیت فرمانداری یا افراد خیر و ریش‌سفیدان استفاده کرد تا به‌واسطه تعامل بتوان از استیضاح اجتناب کرد.

این مسئول ادامه داد: استیضاح ابزار قانونی است اما ابزار خوبی نیست. بدیهی است که برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های مدیریت شهری نیاز به تعامل است و شورا باید بستری فراهم کند تا با تعامل، همدلی و هم‌اندیشی به ثبات برسیم.

مهدوی بر دقت در انتخاب شهردار توسط شورای اسلامی شهرها تأکید کرد و یادآور شد: شورای اسلامی شهرها برای ایجاد مدیریت با ثبات در شهرداری‌ها از تعامل استفاده کنند زیرا استیضاح ابزار خوبی برای سیستم مدیریت شهری نیست.