دلق پوش گفت: صنعت ابریشم گیلان ظرفیت بالایی به منظور احیاء دارد و عدم احیای زیرساخت‌های این حوزه موجب عقب‌ماندگی گیلان می‌شود.

به گزارش ندای گیلان،فرهاد دلق‌پوش ظهر امروز در حاشیه بازدید از شرکت صنایع ابریشم شرق گیلان با اشاره به اینکه شکاف در زنجیره تامین مواد اولیه تولید ابریشم موجب صدمات شدیدی به این صنعت در گیلان شده است اظهار داشت: احیای صنعت ابریشم در گیلان نیازمند تقویت کشت صنعتی و پیله ابریشم است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه ابریشم یک کالای بسیار ارزشمند تجاری در ایام گذشته کشور و به ویژه گیلان بوده است خاطرنشان کرد: تولید کرم ابریشم، نخ ابریشم و دیگر محصولات صنعتی این حوزه به یکدیگر پیوسته بوده و روندی زنجیره‌وار دارد.

دلق‌پوش با تاکید بر اینکه عدم حمایت و برنامه‌ریزی از کشت صنعتی این محصول موجب ضربه زدن و آسیب در زنجیره تامین و تولید نخ ابریشم می‌شود تصریح کرد: ظرفیت لازم برای تولید انبوه نخ ابریشم و محصولات وابسته به آن با وجود کارخانجات مستعمل این حوزه به درستی در گیلان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل مشکلات ایجاد شده در بخش کشاورزی و از بین رفتن توتستان‌ها تولید پیله و کرم ابریشم در گیلان با آسیب‌های جدی مواجه شده است بیان کرد: توانایی تامین نیاز مواد اولیه کارخانجات مرتبط با صنعت ابریشم در گیلان به شدت کاهش یافته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه وضعیت کنونی صنعت ابریشم استان گیلان نیازمند سیاست‌گذاری جدید به منظور احیای مجدد است گفت: غافل بودن از ظرفیت کشت صنعتی برای رشد صنایع تبدیلی و کشاورزی در استان گیلان نادرست است.

دلق‌پوش با تاکید بر اینکه ساماندهی و برنامه‌ریزی همه‌جانبه از مرحله کشاورزی و صنعتی تا مرحله تجاری‌سازی و تامین نقدینگی این صنعت موجب تحول و ارتقاء صنعت ابریشم در استان گیلان می‌شود افزود: نیاز داخلی کشور به ابریشم توسط کارخانجات داخلی تامین و تولید نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه نخ ابریشم کاربردهای مختلفی در کشور داردو میزان مصرف سالانه کشور در این حوزه 700 تن است خاطرنشان کرد: تولیدات کارخانجات فعلی در این صنعت تنها بخش اندکی از این نیاز کشور تامین کرده مابقی از طریق واردات تامین می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گیلان با بیان اینکه افزایش تعرفه واردات ابریشم، حمایت‌های مالی به منظور بازسازی ماشین آلات و راه‌اندازی صنایع تکمیلی صنعت ابریشم می‌تواند در دستیابی این صنعت به جایگاه مطلوب در بازار اثرگذار باشد گفت: نظام مالی و بانکی باید پشتوانه‌ای تولید و صنعت باشد.

دلق‌پوش با تاکید بر اینکه تا روندهای موجود در نظام مالی و بانکی کشور اصلاح نشود چرخ صنعت به درستی حرکت نمی‌کند خاطرنشان کرد: ابزارها و مکانیزم تعادل کشت، تولید و عرضه باید در صنعت ابریشم گیلان به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه نباید اجازه داد با برهم خوردن موازنه نرخ‌ها در حوزه ابریشم توسط استان‌های مجاور بستر رقابت‌های منفی در جامعه ایجاد شود گفت: صنعت ابریشم گیلان ظرفیت بالایی به منظور احیاء دارد و عدم احیای زیرساخت‌های این حوزه موجب عقب‌ماندگی گیلان می‌شود.