فرماندار فومن گفت: باید چهار مرکز خرید توافقی در شهرستان ایجاد شود و نباید هیچ پیله تری از شهرستان خارج شود تا انگیزه نوغانداران حفظ شود.

به گزارش ندای گیلان،محسنی فرماندار شهرستان فومن با اشاره به لزوم برنامه ریزی به عنوان محور اصلی در بخش کشاورزی و همچنین اهمیت اهتمام متولیان در آسیب شناسی وضعیت کشاورزی و مهیا شدن برای رسیدگی به مسائل و مشکلات پیش از وقوع آن، به ضرورت استفاده از ظرفیت کشاورزی در شهرستان پرداخت و افزود: با رسیدگی به بخش کشاورزی و بهره گیری از این ظرفیت به ویژه در زراعت چوب، نوغانداری و پرورش گیاهان دارویی، شاهد رونق و جهش تولید در شهرستان خواهیم شد.

وی با بیان این که اصرار داریم، گیاهان دارویی از جمله آلوئه‌ورا مکل درآمدی برای کشاورزان زحمتکش شهرستان است، خواستار تعریف و توجیه این طرح و اقدامات مکمل مشابه برای فعالان بخش کشاورزی شد.

محسنی با اشاره به این که سابقه صنعت نوغان در استان و شهرستان حاکی از لزوم تلاش برای رسیدن به وضعیت بهتر است، بر لزوم وجود وحدت رویه در قیمتگذاری و خرید توافقی پیله تر تاکید کرد و افزود: باید چهار مرکز خرید توافقی در شهرستان ایجاد شود و نباید هیچ پیله تری از شهرستان خارج شود تا انگیزه نوغانداران حفظ شود.

وی در این راستا با بیان این که از هر ۶،۵ کیلوگرم پیله، ۱ کیلوگرم نخ ابریشم حاصل می شود، تصریح کرد: ضرورت دارد در سال جاری، تولید پیله تر و همچنین تولید نخ ابریشم، با سیاست های حمایتی و تشویقی افزایش یابد.

محسنی با اشاره به لایروبی انهار، بر لزوم برنامه ریزی و اقدام پیش‌هنگام از هم اکنون تاکید کرد و افزود: متولیان آب و برق باید به قید فوریت نسبت به رفع کاستی ها و تامین الزامات توسعه بخش کشاورزی در شهرستان با استفاده از تمام ظرفیت ها اقدام کنند.

وی ضمن اشاره به جایگاه تعاونی های روستایی و تبیین نقش مهم این تعاونی ها در تقویت بخش کشاورزی شهرستان، پیگیری برای تامین الکتروپمپ ها و همچنین توزیع سوخت و ذخیره سازی سوخت اضطراری برای شرایط خاص را مورد توجه قرار داد.

فرماندار شهرستان تاکید کرد: ضرورت دارد تا پیش از پایان سال کشاورزی، حداقل ۹۰ درصد از اراضی کشاورزی شخم زمستانه زده شده باشند.
محسنی در پایان، با اشاره به اهمیت بیمه شدن محصولات کشاورزی افزود: از این پس دولت مبلغی برای خسارات ناشی از حوادث پرداخت نمی کند.

 

هادی‌درو رئیس مرکز نوغانداری استان با بیان این که توزیع نهال های توت در شهرستان به زودی آغاز خواهد شد، افزود: مراحل پایانی واردات تخم نوغان باکیفیت در حال انجام است.
وی با اشاره به آغاز نهال کاری توت اصلاح شده در زمینی به مساحت ۵۲ هکتار در شهرستان فومن، از تلاش ها به منظور توسعه صنعت نوغانداری در شهرستان فومن خبر داد و اظهار کرد: در صدد انتقال کارگاه تولید تخم نوغان کشور به شهرستان فومن هستیم.
هادی‌درو با اشاره به این که هر نهال تولید شده توت ۱۸۰۰ تومان هزینه دارد که رایگان به دست کشاورز می رسد، افزود: در نتیجه پیگیری ها، نوغان وارد بیمه محصولات کشاورزی شده است و ضمن پایین آوردن سهم بیمه کشاورزان، درصد پرداخت خسارات را به ایشان افزایش داده ایم.