نماینده لنگرود گفت:به دنبال این هستیم که بتوانیم عقب ماندگی استان های خود در بخش صنعت را جبران کنیم.

مهرداد بائوج لاهوتی درگفت وگویی درخصوص ضرروت ایجاد اشتغال پایدار در استان های شمالی کشور گفت:در قانون برنامه ششم مشخص کرده ایم که نرخ بیکاری فعلی از 12.8 به 8.6 درصد برسد که مسیر تامین منابع آن برای افزایش نرخ اشتغال از 3بخش بودجه عمومی،صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری خارجی مشخص شده است به طوری که باید طبق برنامه، سالیانه 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری خارجی در کشور صورت بگیرد.

نماینده مردم لنگرود درمجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:اخیرا درخصوص اشتغالزایی گام مهمی نیز در مجلس برداشتیم و آن تصویب لایحه دولت بود که مقرر کردیم دولت 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشته و به اشتغال در روستاها اختصاص دهد.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان با بیان اینکه باید از ظرفیت گردشگری کشور استفاده شود،تصریح کرد: در گردشگری جزو 10 کشور برتر دنیا هستیم و براساس افق 1404 باید درآمد گردشگری کشور به 30 میلیارد دلار رسیده و 20 میلیون گردشگر وارد ایران شود.

باید برای حل معضل بیکاری به فهم مشترک با دولت رسید

لاهوتی با بیان اینکه معتقدیم همچون قضیه برجام که به فهم مشترکی با دولت رسیدیم، حل مشکل اشتغال نیز نیازمند فهم مشترک است و دولت باید در راهی که توافق کرده ایم، مصمم باشد؛چراکه تنها مطالبه مردم درحال حاضر حل مشکلات اقتصادی از جمله معضل بیکاری است.

وی ادامه داد: اگر همه برای آنچه در قانون پیش بینی کرده ایم، تلاش کنیم می توانیم تا پایان قانون برنامه به عددی که در برنامه ششم مشخص شده دست یافته و نرخ بیکاری را به 8.6 درصد برسانیم.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس دهم با بیان اینکه در استان های شمالی سه ظرفیت و مسیر اصلی برای اشتغالزایی وجود دارد افزود: یکی از این مسیرها کشاورزی است که برای آسیب ندیدن آن باید مراقبت کنیم و نابسامانی هایی که درخصوص چای و برنج داشته ایم را به حداقل رسانده و این کار را اقتصادی کنیم تا بتوان میزان اشتغال را افزیش داد؛چراکه گیلان با داشتن زمین و آب مناسب، استانی مستعد برای کشاورزی است.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اینکه یکی دیگر از ظرفیت هایی که می توان با هدف اشتغالزایی در شمال کشور مورد استفاده قرار گیرد،صنایع تبدیلی،فرآوری و بسته بندی است که به محیط زیست آسیبی وارد نکند که می توان در کنار کشاورزی این صنایع را نیز به کار گرفت.

صنعت در شمال کشور به کشاورزی و محیط زیست آسیب نمی زند

وی خاطرنشان کرد:در برنامه های اول و دوم توسعه دولت،اتفاقی که رخ داد این بود که تفکری اشتباه حاکم شد؛مبنی براینکه اگر صنعت را وارد شمال کشور کنیم،به کشاورزی و محیط زیست لطمه وارد می شود،درحالی که چنین موضوعی واقعیت ندارد و ما در حال حاضر به دنبال این هستیم که بتوانیم عقب ماندگی استان های خود در بخش صنعت  را جبران کنیم.

لاهوتی با اشاره به اینکه گردشگری نیز موضوعی است که می توان برای اشتغالزایی به آن نگاه ویژه داشت، تاکید کرد: تنها استان گیلان 290 کیلومتر ساحل دارد و ما از موهبت الهی جنگل و دریا برخوردار بوده که فرصت بسیار خوبی برای رونق گردشگری است و باید با ایجاد زیرساخت ها و امکانات رفاهی مناسب همچون مراکز اقامتی و هتل ها از این ظرفیت حداکثر استفاده را داشته باشیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در خصوص ضرورت فرهنگ سازی در خصوص مسافرانی که باسفر به استان های شمالی، به محیط زیست، دریا و جنگل آسیب وارد می کنند، به خانه ملت گفت: از این جهت جای نگرانی وجود ندارد و آن نگاه غلطی بود که در گذشته وجود داشته و در حال حاضر به دنبال اصلاح این نگاه غلط هستیم ؛در برنامه اول و دوم دولت ضربه زیادی به ما وارد کرد و باعث شد اکثر سرمایه گذاری ها با دلار 7 هزار تومانی،در نقاط دیگر کشور هزینه شود و استان گیلان مورد غفلت قرار گیرد؛اما درحال حاضر و با هر شرایطی به این اعتقاد رسیده ایم که برای موفقیت باید در کنار کشاورزی به صنعت و گردشگری نیز توجه ویژه داشته باشی