معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور گفت: صنایع دستی ۴ روستا و یک شهر گیلان ثبت ملی شد.

به گزارش ندای گیلان،پویا محمودیان امروز در نشست با استاندار گیلان، تعدادی از نمایندگان مجلس و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در رشت با اشاره ظرفیت‌های متعدد گیلان در حوزه صنایع دستی اظهار داشت: خاطره ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد گیلان را هنوز به‌خاطر دارم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای جهت معرفی ویژگی شهرها و روستاهایی که ظرفیت ثبت ملی دارند اشاره کرد و افزود: استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در این حوزه از جمله موضوعاتی است که بعد از ثبت ملی و جهانی یک روستا یا شهر باید در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.

محمودیان نوع چیدمان محل سخنرانی مقام معظم رهبری با بهر‌ه‌گیری از صنایع دستی را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: این نوع چیدمان پیام‌های روشنی دارد و نشان‌دهنده اهمیت صنایع دستی و کالای ایرانی است و اینکه باید بیش از گذشته مورد توجه باشد.

وی با اشاره به ضرورت راه‌اندازی گالری و نمایشگاه‌هایی برای معرفی بهتر رشته‌های مرتبط با صنایع دستی در استان گیلان تصریح کرد: بعد از ثبت ملی رشته‌های مختلف، این نمایشگاه را می‌توان در گیلان راه‌اندازی کرد از طرفی میزان حضور و فعالیت بانوان در این عرصه یکی از ملاک‌های ارزیابی ثبت جهانی شهر و روستا به‌شمار می‌رود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، تقویت حضور بانوان در حوزه صنایع دستی را ضروری دانست و گفت: ایجاد یک موزه برای معرفی رشته‌ها و ظرفیت‌های صنایع دستی استان گیلان و ایجاد اِلمان‌های شهری از جمله موضوعاتی است که باید در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد.

استاندار گیلان نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های بالای این استان در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی اظهار داشت: بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها موجب ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای هنرمندان صنایع دستی می‌شود و حتی این آمادگی را داریم که مرکز صادرات صنایع‌دستی را در گیلان راه‌اندازی کنیم.

ارسلان زارع با اشاره به طراحی وب سایتی برای دسترسی راحت مردم و عرضه محصولات فروشگاه‌های مختلف در آن خاطرنشان کرد: هنرمندان صنایع دستی استان نیز با استفاده از ظرفیت این وب سایت می‌توانند محصولات خود را در آن عرضه کنند.

نماینده عالی دولت در استان گیلان صادرات ۵۸۰ میلیون دلاری کالا از مبدا گیلان را در طول سال گذشته مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: ۸۰ میلیون دلار از صادرات فوق به‌صورت چمدانی بوده و یک چهارم این میزان صادرات چمدانی نیز گلیم عنبران بود.

 

پرونده ثبت ملی شهر رشت و ۴ روستای گیلان امروز با حضور استاندارگیلان، نمایندگان شهرستان‌های شفت و فومن، آستارا و رشت و سایر مسئولان حوزه‌های مرکز استان و شهرستان‌ها بررسی شد.