از 90 رشته صنایع دستی گیلان، 64 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 200هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.

ندای گیلان: بهمن نامور مطلق در حاشیه برگزاری کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان  افزود: با ساماندهی و راستی آزمایی، افرادی که محق نبوده و به اشتباه بیمه شده اند، حذف و هنرمندان واقعی بیمه می شوند.

وی اظهار کرد: امکانات دولت در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی، می بایست برای هنرمندان واقعی هزینه شود.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: متاسفانه اعتبارات کافی نیست و بر همین اساس همان تعداد افرادی که از پیش بیمه شده اند، حفظ و به شمار کمتری تقلیل نیافته بلکه در راستای طرح راستی آزمایی، افراد غیر محق حذف و هنرمندان محق جایگزین می شوند.
نامور مطلق افزود: در زمان حاضر 365هزار هنرمند در سامانه صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد، 70هزار نفر از بیمه بهره مند هستند.
وی در بخش دیگری از سخنانش؛ فروش را اولویت نخست برای توسعه صنایع دستی در کشور عنوان کرد و گفت: اولویت اصلی صنایع دستی کشور در زمان حاضر، فروش است و در همین راستا ، بخش خصوصی برای ایجاد نقاط فروش در داخل و خارج کشور حمایت می شود.
وی ادامه داد: ارایه تسهیلات یا سهولت بخشی به فرایند اداری، اقداماتی است که از سوی این سازمان برای حمایت از موضوع یادشده انجام می شود.
نامورمطلق تغییر در نوع فروش بویژه فعالیت درحوزه فروش مجازی را یکی از اقدامات انجام شده برای توسعه صنایع دستی کشور خواند و گفت: فروش مجازی و برپایی حراجی ها در حوزه صنایع دستی حمایت ، و از رشد خوبی برخوردار بوده است.
وی یادآور شد: سال گذشته در دو ساعت فروش صنایع دستی و هنرهای سنتی به صورت حراج ، حدود 40 میلیارد ریال اثر به فروش رفت که این میزان فروش در یک نمایشگاه یک هفته ای، در سطح خوب تجربه نشده و این موضوع نشانی از اهمیت برگزاری حراج است.
وی اضافه کرد: شکل های دیگر فروش همچون ایستگاه های سیار نیز از سوی این سازمان ترویج می شود و برای ایجاد فروشگاه های زنجیره ای هدیه و صنایع دستی کشور، منتظر حضور سرمایه گذاران هستیم .
وی ادامه داد: فروش ، ارتباط تنگاتنگی بادیگر حوزه های صنایع دستی همچون کاربردی کردن تولیدات، بازاندیشی در طراحی، زیباسازی و بسته بندی دارد .
نامور مطلق افزود: باید به خاطر داشته باشیم تولیدات امروز در حوزه صنایع دستی می بایست متناسب با ذائقه مخاطبان امروز تولید شود.
وی اظهار کرد: تلاش می شود مقولات یادشده با راه اندازی اداره طراحی، پیگیری و اجرایی شود.
بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز شنبه بمنظور بازدید از پروژه های صنایع دستی، بررسی مشکلات، دیدار با فعالان حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی و همچنین حضور در جمع دانش آموختگان این حوزه به استان گیلان سفر کرد.
از 90 رشته صنایع دستی گیلان، 64 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 200هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، کدوی منقوش ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و … برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است./ ایرنا