لاهوتی:نقشه‌های پهنه گسلی باید به عنوان ضوابط شهرسازی رعایت شود و در صورت تخطی از قانون، به شکل تخلف به کمیسیون ماده 100 ارجاع شود

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌ وگویی، درخصوص تهیه نقشه پهنه‌های گسلی پایتخت، گفت: تعیین پهنه‌های گسلی امری لازم برای مدیریت شهر تهران بود زیرا این تفکر منسوخ شده که گفته می‌شود جایی که گسل است نباید ساخت و ساز و زندگی کرد.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شهروندان در پایتخت باید بدانند که چگونه کنار گسل‌ها می‌توانند زندگی کنند، افزود: تعیین پهنه‌های گسلی برای جلوگیری از آسیب‌ بحران‌هایی همچون زلزله لازم بود، این نقشه‌ها سبب خواهد شد تا بعد از این دقت‌های لازم در ساخت و ساز صورت گیرد و با شناسایی مراکز حساس تلفات احتمالی پس از بحران نیز به حداقل برسد.

وی افزایش ساخت و سازها در غرب تهران را نیز به دلیل دور کردن مردم از گسل دانست و گفت: با توجه به خطر زلزله در کشور، تجربه نشان داده که مکان‌های نزدیک به گسل بیشترین خطر پذیری را دارند از این رو ساخت‌وساز در محدوده پهنه گسلی باید متفاوت از سایر نقاط شهر باشد نه آنکه هیچ ساخت‌وسازی روی پهنه گسلی انجام نشود.

لاهوتی با یادآوری ساخت‌وسازهای مقاوم در برابر 8 ریشتر زلزله درکشورهای پیشرفته دنیا، تصریح کرد: مقاوم سازی سازه‌ها به معنی کاهش خسارت و تلفات اندک پس از بحران است، بنابراین تعیین نقشه پهنه‌های گسلی شاید از برج‌سازی‌ها در محدوده‌های تعیین شده جلوگیری کند اما دقت و استحکام بناها را افزایش می‌دهد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، شهرداری‌ها را مکلف به اجرای نقشه‌های پهنه‌های گسلی خواند و گفت: ضمانت اجرایی این نقشه‌ها وابسته به عملکرد شهرداری‌ها دارد، مدیران شهری می‌توانند این نقشه‌ها را در طرح تفصیلی گنجانده تا میزان توجه و رعایت آنها افزایش یابد.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، افزود: نقشه‌های پهنه گسلی باید به عنوان ضوابط شهرسازی رعایت شود و در صورت تخطی از قانون، به شکل تخلف به کمیسیون ماده 100 ارجاع شود، هرچند در حال حاضر شهرداری ها به دلیل نداشتن درآمد پایدار از کمیسیون ماده 100 به عنوان رافع مشکلات خود استفاده می‌کنند.