کمیسیون جهش و رونق تولید با هدف بررسی مشکلات کیوی کاران با حضور معاونین وزیر جهاد کشاورزی، معاونین وزیر صمت، نماینده اتاق تعاون ایران، مدیران عامل بانک های کشاورزی و توسعه تعاون، معاونین وزیر امور خارجه تشکیل جلسه داد.

به گزارش ندای گیلان از رشت، در این جلسه با توجه به مشکلات صادراتی کیوی کاران مصوب شد که هیاتی برای بررسی و حل آن عازم هندوستان شود.

مهرداد لاهوتی معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران با بیان این مطلب گفت: عمده صادرات کیوی ما به سه کشور، روسیه، هندوستان و امارات صورت می گیرد.

وی گفت: با توجه به مشکلاتی در خصوص صادرات به هندوستان به وجود آمده در این نشست مقرر شد که هیاتی برای بررسی و آسیب شناسی موضوع و حل آن عازم هندوستان شود تا از زیان های تولیدکنندگان کیوی جلوگیری شود.

لاهوتی بیان داشت: بیش از ۵۰درصد تولید کیوی ما صادر می شود اما مشکلات صادرات به هندوستان از یک سو، شرایط اقتصادی و حاکم بر روسیه از سوی دیگر، صادرات کیوی را دستخوش تغییر و روند کاهشی قرار داده است که در نتیجه آن، تولیدکنندگان را متضرر ساخته است.

وی با اشاره به کاهش مصرف داخلی این محصول یادآور شد: عوامل یادشده، شرایط سختی بر تولیدکنندگان این محصول تحمیل کرده است.

وی افزود: برای برون رفت از این شرایط لزوم ایجاد مشوق های صادراتی و حذف تعهدات ارزی از این محصول در این نشست پیشنهاد و مقرر شد به طور تخصصی در نشست دیگر بررسی شود.

نماینده اتاق تعاون ایران در کمیسیون جهش و رونق تولید ابراز داشت: در این نشست مقرر شد وزارت امور خارجه به صورت جدی مذاکره با هندوستان را به عنوان یکی از کشورهای هدف صادرات کیوی، در دستور کار قرار دهد و اختلاف نظرهای مطرح شده از سوی این کشور را از طریق وزارت جهاد کشاورزی رفع کند.

خاطر نشان می شود، سالانه یک میلیون تن برنج از هندوستان وارد می شود که به گفته وی، مقرر شد که وزارت جهادکشاورزی، وزارت صمت و وزارت امور خارجه نیز با ملاک قرار دادن واردات برنج از این کشور، مشکل صادرات کیوی به این کشور حل شود و که در صورت حل نشدن، ایران نیز می تواند از سایر کشورها واردات برنج را انجام دهد.

در بخش دیگری از این نشست، سازمان توسعه روستایی مکلف شد که مطالبات کیوی کاران را سریعا پرداخت کند.

نماینده اتاق تعاون ایران گفت: همچنین مقرر شد بانک کشاورزی و بانک توسعه تعاون مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش ارزان را در اختیار تولید کنندگان و خریداران کیوی قرار دهد.

گفتنی است، میزان تولید کیوی در کشور در ۵سال اخیر به ترتیب از سال ۹۶ به میزان ۳۴۲هزار تن، در سال ۹۷ به میزان ۳۶۸ هزار تن، در سال ۹۸ به میزان، ۳۷۱ هزار تن، در سال ۹۹ به میزان ۳۸۵ هزار تن، در سال ۱۴۰۰ به میزان ۴۰۰ هزار تن بوده است. پیش بینی می شود در سال ۱۴۰۱ نیز میزان تولید کیوی در کشور با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به تولید ۱۴۰۰ باشد.

یادآور می شود، بررسی بازار صادراتی کیوی ایران نشان می دهد که پتانسیل صادراتی ایران در میان ۱۵ کشور همسایه است. فدراسیون روسیه، هند، امارات متحده عربی، عراق و افغانستان و ترکیه، مهمترین بازارهای هدف صادرات هستند.