شاخص کل بازده نقدی با ریزش 635 واحدی به محدوده 62 هزار و 317 واحد سقوط کرد.

ندای گیلان:شاخص کل بازده نقدی و قیمت امروز سه‌شنبه 19 خرداد ماه جاری با ریزش 635 واحدی به محدوده 62 هزار و 317 واحد سقوط کرد.

شاخص قیمت وزنی نیز در این روز با کاهش 265 واحدی به رقم 26 هزار و 53 واحد رسید در حالی که شاخص بازار اول بورس با از دست دادن 464 واحد از ارزش خود عدد 44 هزار و 772 واحد را ثبت کرد.

شاخص بازار دوم نیز در بورس تهران با افت 1268 واحدی در رقم 129 هزار و 766 واحد ایستاد.

شاخص بورس کل فرابورس (آیفکس) اما با ریزش 6 واحدی رقم 691 واحد را تجربه کرد.

براساس این گزارش ارزش کل معاملات سهام و اوراق مالی در بورس تهران امروز به بیش از 77 میلیارد تومان بالغ شد که حاصل دست به دست شدن 312 میلیون و 746 هزار و 648 سهم در 33 هزار و 717 نوبت معامله بود.

امروز اغلب نمادهای معاملاتی در حالی با افت قیمت سهام مواجه شدند که 3 نماد معاملاتی فولاد مبارکه با 63 واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 55 واحد و پالایش نفت بندرعباس با 54 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در پایین کشیدن شاخص از محدوده 63 هزار واحدی بر عهده داشتند.

روند معاملات بازار سهام به شکلی است که به نظر می‌رسد به دنبال افزایش نگرانی‌ها از انفعال و عدم تحرک حقوقی‌ها و نیز برآورده نشدن انتظارات سهامداران خسته تالار شیشه‌ای را به فروش بی‌مهابای سهام را ترغیب کرده است.

قیمت سهام اغلب شرکت‌های بزرگ نزدیک به قیمت اسمی رسیده و معلوم نیست کدام یک از متولیان بازار سرمایه می‌بایست به داد این بازار برسند.

بورس تهران در انتظار وقوع معجزه‌ای است که بتواند با اعتماد به آن روزهای نوین دیگری را تجربه کند به نظر می‌رسد در شرایط فعلی متولیان بازار سرمایه و تصمیم‌گیران مدیریت کلان کشور می‌بایست، ضمن بازنگری در دیدگاه‌های خود نسبت به اظهار نظرهای غیرکارشناسی و تاثیرگذار بر بازار حساس سرمایه اقدام کنند.

اظهار نظرهای بدون پشتوانه و هیجان‌محور از قبیل در کف بودن قیمت سهام و یا بهترین فرصت خرید سهام و از سویی دیگر پیش‌بینی خیالی ریزش چندین هزار واحدی شاخص‌های بورس در صورت عدم توافق هسته‌ای و یا اینکه اظهار نظر در مورد حبابی‌بودن یا نبودن قیمت سهام نه تنها دردی از بازار سرمایه درمان نخواهد کرد بلکه به افزایش نگرانی سهامدارانی منجر خواهد شد که با اعتماد  به سیاست‌های کلان کشور و با هدف به چرخش درآوردن چرخ‌های صنعت اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس با توصیه متولیان بازار سرمایه مبنی بر سهامداری در «بلند مدت» کرده‌اند .

سهامدارانی که این روزها در انتظار یک حامی و یا ناجی بزرگ برای بازگرداندن اعتماد دوباره آنها به بازار سرمایه است.

فارس